Kaupunginhallitus, kokous 31.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 398 Talousarvio 2023

MliDno-2022-85

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
  • Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Vuoden 2023 talousarviosta alkaen Mikkelin kaupungin talousarvion laadintaprosessia aikaistettiin noin yhdellä kuukaudella. Muutos johtuu siitä, että talousarvion käsittelyaikataulu haluttiin yhdenaikaistaa veroprosenttien käsittelyaikataulun mukaiseksi. Veroprosentit tulee ilmoittaa verohallinnolle vuosittain 17.11. mennessä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen siirtyminen toimintansa 1.1.2023 aloittaville hyvinvointialueille vaikuttaa merkittävästi kuntien talousarvioihin. Suuri osa palvelutuotannon kustannuksista poistuu kuntien budjeteista, mutta vastaavasti myös tulorahoitus leikkaantuu valtion ohjatessa rahoitusta hyvinvointialueille.

Sote-uudistus tekee myös vuoden 2023 kunnallisveroprosentin määrittämisestä poikkeuksellisen: vuoden 2023 tuloveroprosentiksi on määrättävä v. 2022 veroprosentti (Mikkelissä 22 %) vähennettynä 12,64 prosenttiyksiköllä. Laskentamalli on kaikille kunnille yhtenäinen. Mikkelin kunnallisveroprosentti vuonna 2023 on 9,36 %. Veroprosentit vuodelle 2023 käsitellään teknisesti erillisenä päätöksenä.

Kuntalaki edellyttää, että vuodesta 2018 lähtien Mikkelin kaupungin taseeseen kertynyt alijäämä on katettava vuoden 2023 loppuun mennessä. Vuoden 2023 talousarviovalmistelussa ja päätöksenteossa huomionarvoisin seikka on taseeseen kertyneen kumulatiivisen alijäämän kattaminen, jotta Mikkeli voisi välttyä ns. kriisikuntamenettelyltä. Katettavan alijäämän määrän arvioidaan olevan vuoden 2022 tilinpäätöksessä 42,4 miljoonaa euroa. Kyseessä on ennuste, ja lopullinen tarkka summa täsmentyy vuoden 2022 tilinpäätöksessä. Alijäämän kattamista tavoitellaan ensisijaisesti  Etelä-Savon Energia Oy:ltä tehtävin lisätuloutuksin, tai vaihtoehtoisesti Etelä-Savon Energian vähemmistöosuuden myynnillä (KV 17.10.2022 § 136). Talousarvioesityksessä on tuotoiksi huomioitu yhteensä 41 miljoonaa euroa Etelä-Savon Energia Oy:n tuloutuksia (talousarvion laatimishetken arvio), mutta kyseinen tuloutus ei tuota riittävän suurta ylijäämäistä tulosta, jolla aiemmin kertyneet alijäämät tulisivat katetuksi. Poikkeukselliset tuloutukset huominoiden talousarvion tuloslaskelma osoittaa 35,6 miljoonan euron ylijäämää.

Talouden ongelmien pitkäkestoisemmaksi ratkaisuksi nykyisten alijäämien kattaminen ei myöskään riitä, sillä suunnitelmavuodet näyttäytyvät taloudellisesti erittäin haasteellisina. Ongelmat aiheutuvat sote-uudistuksen myötä tapahtuvan rahoituksen jakautumisen perusteena olevien siirtolaskelmien laskentamekanismista, joka on kaupungille epäedullinen Essoten talousarvioylitysten johdosta.

Kaupunginhallitus vahvisti 6.6.2022 § 257 talousarvioraamin vuodelle 2023 ja valtuutti talouspalvelut laatimaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeet.

Kaupunginjohtajan esitys vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosiksi 2023–2026 on liitteenä. Henkilöstösuunnitelma käsitellään erikseen.
Kaupunginjohtajalle talousarvion johdosta annettavat valtuutukset talousarviolainojen nostamiseen, lainojen suojaamiseen ja investointiohjelman mukaisten osakesijoitusten hankintapäätöksiin sekä kaupunginhallitukselle annettava valtuutus konsernilainojen myöntämiseen käsitellään teknisesti erillisenä päätöspykälänä.

Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluejohtokunnat antavat lausunnon kaupunkistrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelusta sekä asioista, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Aluejohtokuntien antamat lausunnot sekä vanhusneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot on koostettu liitteeksi. Lisäksi liitteenä esitetään koko kaupungin riskirekisteri.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2023–2026 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti. 

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsee tiedoksi liitteenä olevan koko kaupunkiorganisaation riskirekisteridokumentin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Kaupunginhallitus aloitti vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman 2024- 2026 käsittelyn kaupunginjohtaja Timo Halosen aloituspuheenvuorolla. Sen jälkeen puheenvuoroja pitivät vt. talousjohtaja Tiia Tamlander, henkilöstöjohtaja Petri Mattila, hallintojohtaja Ari Liikanen, kaupunkiehitysjohtaja Jouni Riihelä ja sivistysjohtaja Virpi Siekkinen. 

Asian käsittelyä jatketaan kaupunginhallituksen kokouksessa tiistaina 1.11.2022 klo 9.00.

Merkitään, että pykälät 394-403 käsiteltiin samanaikaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Kokouksessa pidettiin tauko klo 12.20 -13.00.

Merkitään, että Oskari Valtola saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että Satu Taavitsainen poistui kokouksesta ja saapui takaisin kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.