Kaupunginhallitus, kokous 31.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 384 Ristiinan päiväkodin urakkatarjouksen hyväksyminen ja aloituslupa

MliDno-2021-897

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jarkko Hyttinen, kiinteistöjohtaja, jarkko.hyttinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Ristiinan päiväkodin hankesuunnittelutyöryhmä on jatkanut päiväkotihankkeen valmistelua kaupunginhallituksen 21.6.2021 § 271 ja kaupunkikehityslautakunnan 25.1.2022 § 9 päätöksien mukaisesti. Sisäilmaongelmaiselle Ristiinan päiväkodille on tarkoitus löytää ratkaisu tilanteen korjaamiseksi. Hankkeelle on varattu talousarviossa 1,5 M€ vuodelle 2022 ja 0,8 M€ taloussuunnitelmavuodelle 2023 eli yhteensä 2,3 M€.

Päiväkotirakennuksen peruskorjausvaihtoehdon lisäksi selvityksessä on mukana moduulirakenteinen uudisrakennus joko investointihankkeena tai vuokrakohteena. Näissä molemmissa vaihtoehdoissa tulee huomioida teknisten liittymien ja järjestelmien, piha-alueiden rakentamisen ja entisen asuntolarakennuksen purkamisen kustannukset, joiden kustannusarvio on yhteensä 430 000 €.

Uuden päiväkodin sijoittaminen alun perin suunnitellulle paikalle nykyisen päiväkodin pohjoispuolelle on meneillään olevasta asemakaavamuutoksesta huolimatta epävarmaa. Päiväkodin sijoittaminen Ristiinan nykyisen päiväkodin itäpuolelle (Muurikintien puoli) on mahdollista poikkeusluvalla nopeammalla aikataululla.

Kaupunkikehityslautakunta ja kasvatus- ja opetuslautakunta esittävät kaupunginhallitukselle, että Ristiinan nykyistä päiväkotirakennusta ei peruskorjata. Hankkeen päivitetyn kustannusarvion mukaan päiväkotirakennuksen peruskorjaus tulisi liian kalliiksi. Ristiinan päiväkoti toteutetaan kevytrakenteisena uudisrakennuksena, jonka päivitetty kustannusarvio on 2,63 M€. Kustannusarvioon sisältyy käyttötalousmenona huomioitava asuntolarakennuksen purkukustannus.

Kevytrakenteinen päiväkoti tarkoittaa tässä tapauksessa valmiista tilaelementeistä (suurelementit) koostuvaa alle 1200 kerrosneliön päiväkotia, joka ei vaadi väestönsuojaa. Rakennus täyttää pysyvän rakennuksen määräykset.

Uudisrakennus mahdollistaa uusien tilojen tekemisen ja vasta sen jälkeen nykyisen päiväkotirakennuksen purkamisen, jolloin nopeasti toimittaessa väistötiloja ei välttämättä tarvittaisi. Tilaelementeistä koostuva kevytrakenteinen päiväkoti mahdollistaa nopealla aikataululla toimimisen ja rakennustöiden painottamisen kuiviin tehdastiloihin, jolloin kohteessa tehtävä työmaa-aika jää lyhyemmäksi kuin paikalla rakentaminen.

Kaupunginhallituksen tulee päättää miten sisäilmaongelmaisen Ristiinan päiväkodin tilat järjestetään jatkossa ja kuinka tarvittava investointi rahoitetaan. Vaihtoehdot rahoitukselle ovat:

  1. Oma rahoitus
  • Rahoitus lainarahalla. Poistot kaupungin taseesta.
  • Kiinteistöriskit siirtyvät rakentajalta tilaajalle kahden vuoden (piilevät viat 10 vuoden) takuuajan jälkeen.
  • Pitkällä aikavälillä edullisin tapa toteuttaa.

 

  1. Mikalon vuokramalli
  • Kaupunki rakennuttaa itse.
  • Mikalo rahoittaa investoinnin ja vuokraa kohteen kaupungille. Investointi kuoletetaan takaisinmaksuajan (esim. 25 vuotta) puitteissa.
  • Aikaisemmissa kohteissa ylläpito on kuulunut vuokralaiselle, eli Mikalo toimii vain rahoittajana.
  • Korko on suurempi, kuin kaupunki saisi itse lainaa.
  • Toimitaan konsernin sisällä.
  • Esimerkkilaskelmana Haukivuoren päiväkoti (2019)
    Koko: 670,5 hyötym2 sis. piha-alueen rakennukset ja välineet
    Vuokra-aika: 1.11.2019-31.10.2044
    Pääomakulut 1 818 866,34 €, korko 3,0 %, alkuvuokra 10 687,34 €/kk, KA 8 336,49 €/kk
     
  1. Vuokrakohde
  • Hankesuunnitelmassa on kuvattu esim. 5 vuoden vuokrausmalli.
  • Vuokranantajalle maksetaan ensimmäisten viiden vuoden aikana pääomavuokraa, joka kattaa rakentamisen, käytön ajan vuokran ja purkamisen. Ylläpidon osalta voidaan sopia kuuluuko se vuokraan vai vastaako vuokralainen rakennuksen ylläpidosta.
  • Vuokra sisältää kiinteistöhoidon (suodattimien vaihdot, vuosihuollot), lämmitysjärjestelmän rakentamisen (vesi-ilmalämpöpumppu tai maalämpö), maanrakennus- ja perustustyöt sekä liikennöinti- ja pysäköintialueet).
  • Piha-alueiden ylläpito, leikkivälineet ja käyttösähkö kaupungin omana hankintana.
  • Esimerkkilaskelma vuokrahinnasta:
    Kohteen koko: 1.100 krsm2
    Vuokraaika: 60 kk + 60 kk optio
    Vuokran määrä ensimmäinen 60 kk: 1100m2 x 20 €/m2/kk =22 000 €/kk (1 320 000€ / 60 kk)
    Vuokran määrä optiovuokra: 60 kk: 1100m2 x 15 €/m2/kk = 16 500 €/kk ( 990 000€ / 60 kk)
    Eli tällä mallilla 10 vuoden kokonaiskustannukset olisivat 2,31 M€.
    Vuokrakauden jälkeen on lunastusmahdollisuus noin 1,5 M€.

 

  1. Leasing malli.
  • Rahoitus itse rakennetulle rakennukselle. Jäännösarvon lunastus takaisinmaksuajan jälkeen.
  • Korko on suurempi kuin millä hinnalla kaupunki saa itse lainaa.


Talouspalvelut puoltavat vaihtoehtoa 1.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Ristiinan päiväkodin hankesuunnitelman (15.3.2022). Päiväkoti toteutetaan lautakuntien esityksen mukaisesti uudisrakennuksena ja se rahoitetaan vaihtoehdon 1 mukaisesti kaupungin taseeseen. Tarvittava lisärahoitus huomioidaan vuoden 2023 talousarviossa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kiinteistöjohtaja Jarkko Hyttinen selosti asiaa kaupunginhallitukselle ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

Jarkko Hyttinen, kiinteistöjohtaja, jarkko.hyttinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus on 11.4.2022 § 179 hyväksynyt Ristiinan päiväkodin hankesuunnitelman. Päiväkoti toteutetaan tilaelementtirakenteisena uudisrakennuksena, joka täyttää pysyvän rakennuksen määräykset. Rakennus rahoitetaan kaupungin taseeseen ja KVR-urakasta julkaistaan avoin hankintailmoitus Hilma-julkisten hankintojen palvelussa.

Tarjouspyyntö

Ristiinan päiväkodin tarjouspyynnön asiakirjoja ja suunnitelmia on laadittu yhteistyössä sivistystoimen, ruoka- ja puhtauspalveluiden, kaavoituksen ja talonrakennuspalvelujen kanssa. Laadintaan ovat osallistuneet asiantuntijoina myös arkkitehti, GEO-, LVI- ja sähkösuunnittelijat.

Tarjouspyynnön mukaan tilaaja valitsee hinta-laatusuhteeltaan edullisimman tarjouksen. Tarjouspyynnössä laatupisteiden osuus on 25 % ja hinnan 75 %. Laatupisteet jakautuvat seuraavasti: ratkaisun soveltuminen ja toimivuus päiväkotitoimintaan 10 p, tarjottu hyötyneliömäärä 10 p, tarjotun kohteen ostoenergian määrä (lämpö) 5 p. Muita laadullisia kriteereitä on huomioitu tarjoajien soveltuvuusvaatimuksissa.

Ristiinan päiväkodin nykyisen päärakennuksen sisäilmaongelmien ja tehtyjen ryhmäjakomuutoksien vuoksi aikataulu on tiukka ja uudet tilat halutaan saada käyttöön mahdollisimman pian. Tehdyillä järjestelyillä on toistaiseksi pystytty välttämään väistötiloista aiheutuvia lisäkustannuksia.  Tarjouspyyntöaineisto on tuotu kaupunkikehityslautakunnan sijaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi, jotta hankkeen eteneminen ei pysähdy kesän ajaksi. Hankesuunnitelman mukaisen hankeaikataulun toteutuessa päiväkotitoiminta uudessa rakennuksessa voi alkaa jopa keväällä 2023.

Aikataulu

Tarjouspyynnön valmistelu ja suunnittelu 5-6/2022

Tarjouslaskenta 7-8/2022

Päätökset ja sopimus 8/2022

KVR-suunnittelu 9/2022

Rakennuslupa 10/2022 

Rakentaminen 11/2022 – 4/2023

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan Ristiinan päiväkodin tarjouspyynnön sekä esitetyn hankintaperiaatteen.

Lisäksi talonrakennuspalvelut (hankintayksikkönä) oikeutetaan tekemään lopullisen tarjouspyynnön asiakirjoihin tarvittaessa tarkennuksia ja muutoksia, jotka eivät oleellisesti muuta urakan sisältöä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jarkko Hyttinen, kiinteistöjohtaja, jarkko.hyttinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus on hyväksynyt kokouksessaan 11.4.2022 § 179 Ristiinan päiväkodin hankesuunnitelman. Päätöksen mukaan päiväkoti toteutetaan tilaelementtirakenteisena uudisrakennuksena ja se rahoitetaan kaupungin taseeseen. Tarvittava lisärahoitus huomioidaan vuoden 2023 talousarviossa.

Talonrakennuspalvelut on pyytänyt tarjoukset päiväkotirakennuksen kokonaisvastuurakentamisesta eli KVR-urakasta. Tarjouspyyntö on julkaistu tarjouspalvelu Cloudian kautta Hilma-palvelussa 5.7.2022. Hankintamenettely oli avoin ja hankinta ylittää kansallisen kynnysarvon. Määräaikaan 26.9.2022 mennessä saatiin kaksi (2) tarjousta.

Hyväksytyn hankesuunnitelman mukaan kustannusarvio valitulle toteutustavalle on ollut 2,63 M€ alv 0 %. Kustannusarvioon on huomioitu on 0,43 M€ teknisten liittymien ja järjestelmien sekä piha-alueiden rakentamiseen ja entisen asuntolan purkukustannuksiin.

Määräaikaan 26.9.2022 mennessä urakkatarjouksen antoivat seuraavat toimijat: Elementit-E Oy ja Moduulitilat Group Oy.

Päätösehdotus

Tarjousten perusteella päivitetty kustannusarvio hankkeelle on noin 4,5 M€. 

Kaupunginhallitus hylkää Ristiinan päiväkodin urakkatarjoukset perustuen hankkeelle suunnitellun määrärahan ja kustannusarvion ylitykseen.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksikkö voi hylätä kaikki tarjoukset, mikäli ne ylittävät määrärahat tai ovat hankintayksikön arvion mukaan liian kalliita.

Kaupunginhallitus hylkää Ristiinan päiväkodin urakkatarjoukset perustuen hankkeelle suunnitellun määrärahan ylitykseen. 

Päiväkodin suunnitelmiin, toteutustapaan ja hankintakriteereihin haetaan uusia vaihtoehtoja ja hanke kilpailutetaan uudestaan erilaisella sisällöllä.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, talonrakennuspalvelut/Saija Himanen

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 43314
Puhelinnumero: 029 56 43300
Markkinaoikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava: 

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinatuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on toimitettava osoitteeseen:

Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus
Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.