Kaupunginhallitus, kokous 30.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 381 Opintoapurahat 2020

MliDno-2020-1668

Valmistelija

  • Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupungin opintoapurahat ovat olleet haettavana 24.8.-30.9.2020 välisenä aikana kaupungin kotisivuilla ja Mikkelin kaupunkilehdessä.
Rahastot/opintoapurahat ovat seuraavat:

  1. Mikkelin kaupungin opintorahastosta lahjakkaille, vähävaraisille mikkeliläisille nuorille (alle 30 v, enintään kahtena vuonna peräkkäin) tulevaan ammattiin tai elämäntehtävään valmistautumista varten. Jaettava summa on 3 600,00 euroa.
     
  2. Mikkelin kaupungin yleisestä lahjoitusrahastosta yliopistossa tai korkeakoulussa loppututkintoa suorittaville varattomille mikkeliläisille opiskelijoille. Jaettava summa on 320,00 euroa.
     
  3. Isättömien lasten opintorahastosta sellaisille peruskoulua tai lukiota käyville nuorille tai ammattiin valmistuville, joilla ei ole isää ja joiden koti on Mikkelissä. Jaettava summa on 11 750,00 euroa.  


Hakijalla tulee olla väestötietojärjestelmän mukainen kotikunta Mikkelissä.

Opintoapurahoja haki yhteensä 34 hakijaa, joista 31 kelpoista hakijaa, 3 ei täyttänyt kotikuntaehtoa. Isättömien lasten opintorahastolle avustushakemuksen osoitti 7 henkilöä.

Isättömien lasten rahaston osalta rahaston johtokunta on 17.11.2020 päättänyt opintoapurahojen jaosta. Muiden rahastojen osalta hallintopalvelut on valmistellut jäljempänä olevan esityksen opintoapurahojen jakamisesta.
Esitys opintoapurahojen saajiksi on hakemuksista laaditussa yhteenvedossa (liite). Hakemusasiakirjoihin on mahdollisuus tutustua kokouksessa.

Opintoapurahoja esitetään myönnettäväksi eri rahastoista seuraavasti:
Mikkelin kaupungin opintorahasto (=O) 12 kpl x 300 euroa, yhteensä 3 600 euroa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää myöntää vuoden 2020 opintoapurahat yhteenvedon mukaisesti seuraavasti:

Mikkelin kaupungin opintorahasto (=O) 12 x 300 euroa, yhteensä 3 600 euroa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Erillisellä kirjeellä hakijoille.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.