Kaupunginhallitus, kokous 30.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 380 Ohjeistus merkittävien tytäryhtiöiden hallitusten jäsenten valintaan

MliDno-2020-2199

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 47.2 § edellyttää huomioimaan kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa yhteisön toimialan  edellyttämän riittävän talouden ja liiketoiminnan asiantuntemuksen. Riittävän osaamisen vaatimus on perusteltua myös osakeyhtiön hallituksen jäsenyyteen liittyvän merkittävän henkilökohtaisen vastuun vuoksi.

Osakeyhtiön hallituksen jäsenen vastuusta määrätään osakeyhtiölaissa. Osakeyhtiön hallituksen jäsenen vastuu voi olla vahingonkorvausvastuuta osakkeenomistajille tai ulkopuoliselle taholle taikka rikosperusteista vastuuta. Yhtiön johto, johon myös hallituksen jäsenet kuuluvat, on OYL:n mukaan velvollinen korvaamaan vahingon, jonka se on aiheuttanut toimimalla sille säädetyn huolellisuusvelvoitteen vastaisesti. Hallitusta koskee lisäksi lojaliteettivelvoite suhteessa yhtiöön ja sen osakkeenomistajiin. Osakeyhtiölain säännökset eivät sulje pois myöskään muuta vahingonkorvausvastuuta. Epäpätevyys hallituksen jäsenen toimeen tai tietämättömyys lainsäädännöstä eivät ole vastuusta vapauttavia perusteita. Kiellosta tehdä yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisia päätöksiä säädetään OYL 1 luvun 7 §:ssä, huolellisuusvelvollisuudesta 1 luvun 8 §:ssä ja vahingonkorvausvastuusta 22 luvussa.

Kaupunginvaltuuston hyväksymän Mikkelin kaupungin konserniohjeen kohdan 4.3 mukaan tytäryhteisön ”hallituksen jäsenellä tulee olla yhteisön toiminnan luonteen ja laajuuden edellyttämä asiantuntemus. Valittaessa jäseniä tytäryhtiön hallitukseen tai johtokuntaan tulee ainakin osalla jäsenistä olla liiketaloudellista ja/tai yhtiön toimialan tuntemusta. Kaupungin edustajien on toimittava siten, että tytäryhteisön toiminta vastaa kaupungin tavoitteita ja että kaupunki ja tytäryhteisöt toimivat yhteistyössä, silloin kun se on koko konsernin kannalta hyödyllistä. Toimielinten jäsenten tulee toiminnassaan ottaa huomioon konsernin kokonaisetu tytäryhteisöjen edun ohella. Konsernin kokonaisetu ja tytäryhteisön etu eivät voi olla merkittävässä ristiriidassa. Hallitus on kollektiivisesti vastuussa päätöksistä. Korvausvastuu syntyy huolellisuusvelvoitteen laiminlyönnillä ja rikkomalla osakeyhtiölakia, muita lakeja tai yhtiöjärjestystä.”

Riittävän osaamisen lisäksi hallituksen jäseneksi valittavalta odotetaan mahdollisuutta käyttää riittävästi aikaa tehtävän hoitamiseen.

 

Liitteenä olevaa ohjetta tytäryhtiöiden hallitusten jäsenten valinnasta on valmisteltu yhteistyössä kunnallisjärjestöjen puheenjohtajien kanssa. Asiaa on käsitelty alustavana lähetekeskusteluna konserni- ja elinvoimajaoston kokouksessa 5.3.2020 § 20. Esitetty ohje koskisi niitä tytäryhtiöitä, joille asetetaan kaupungin talousarviossa valtuustoon nähden sitovia tavoitteita Mikkelin Ravirata Oy:tä lukuun ottamatta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Konserni- ja elinvoimajaosto hyväksyy osaltaan liitteenä olevan tytäryhtiöiden hallitusten jäsenten valintaa koskevan ohjekokonaisuuden ja esittää kaupunginhallitukselle sen hyväksymistä. Edelleen konserni- ja elinvoimajaosto esittää kaupunginhallitukselle, että ohjetta noudatetaan ensimmäisen kerran kevään 2021 kuntavaalien jälkeen tehtävissä henkilövalinnoissa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Petri Tikkanen esitti Jenni Tissarin kannattamana asian jättämistä pöydälle.

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava kannatettu esitys asian jättämisestä pöydälle ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa, äänestävät Jaa ja ne, jotka kannattavat Petri Tikkasen esitystä asian jättämisestä pöydälle, äänestävät Ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa ääntä (Jussi Marttinen, Armi Salo-Oksa, Markku Kakriainen, Jukka Saikkonen), 2 ei ääntä (Petri Tikkanen, Jenni Tissari), yksi tyhjä ääni (Outi Kauria) ja 2 poissa (Ulla Leskinen, Juha Vuori).

Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan tässä kokouksessa.  

Päätösesitys hyväksyttiin.

Merkitään, että vs. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa konserni- ja elinvoimajaostolle. 

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 47.2 § edellyttää huomioimaan kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa yhteisön toimialan  edellyttämän riittävän talouden ja liiketoiminnan asiantuntemuksen. Riittävän osaamisen vaatimus on perusteltua myös osakeyhtiön hallituksen jäsenyyteen liittyvän merkittävän henkilökohtaisen vastuun vuoksi.

Osakeyhtiön hallituksen jäsenen vastuusta määrätään osakeyhtiölaissa. Osakeyhtiön hallituksen jäsenen vastuu voi olla vahingonkorvausvastuuta osakkeenomistajille tai ulkopuoliselle taholle taikka rikosperusteista vastuuta. Yhtiön johto, johon myös hallituksen jäsenet kuuluvat, on OYL:n mukaan velvollinen korvaamaan vahingon, jonka se on aiheuttanut toimimalla sille säädetyn huolellisuusvelvoitteen vastaisesti. Hallitusta koskee lisäksi lojaliteettivelvoite suhteessa yhtiöön ja sen osakkeenomistajiin. Osakeyhtiölain säännökset eivät sulje pois myöskään muuta vahingonkorvausvastuuta. Epäpätevyys hallituksen jäsenen toimeen tai tietämättömyys lainsäädännöstä eivät ole vastuusta vapauttavia perusteita. Kiellosta tehdä yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisia päätöksiä säädetään OYL 1 luvun 7 §:ssä, huolellisuusvelvollisuudesta 1 luvun 8 §:ssä ja vahingonkorvausvastuusta 22 luvussa.

Kaupunginvaltuuston hyväksymän Mikkelin kaupungin konserniohjeen kohdan 4.3 mukaan tytäryhteisön ”hallituksen jäsenellä tulee olla yhteisön toiminnan luonteen ja laajuuden edellyttämä asiantuntemus. Valittaessa jäseniä tytäryhtiön hallitukseen tai johtokuntaan tulee ainakin osalla jäsenistä olla liiketaloudellista ja/tai yhtiön toimialan tuntemusta. Kaupungin edustajien on toimittava siten, että tytäryhteisön toiminta vastaa kaupungin tavoitteita ja että kaupunki ja tytäryhteisöt toimivat yhteistyössä, silloin kun se on koko konsernin kannalta hyödyllistä. Toimielinten jäsenten tulee toiminnassaan ottaa huomioon konsernin kokonaisetu tytäryhteisöjen edun ohella. Konsernin kokonaisetu ja tytäryhteisön etu eivät voi olla merkittävässä ristiriidassa. Hallitus on kollektiivisesti vastuussa päätöksistä. Korvausvastuu syntyy huolellisuusvelvoitteen laiminlyönnillä ja rikkomalla osakeyhtiölakia, muita lakeja tai yhtiöjärjestystä.”

Riittävän osaamisen lisäksi hallituksen jäseneksi valittavalta odotetaan mahdollisuutta käyttää riittävästi aikaa tehtävän hoitamiseen.

Liitteenä olevaa ohjetta tytäryhtiöiden hallitusten jäsenten valinnasta on valmisteltu yhteistyössä kunnallisjärjestöjen puheenjohtajien kanssa. Asiaa on käsitelty alustavana lähetekeskusteluna konserni- ja elinvoimajaoston kokouksessa 5.3.2020 § 20, ja jaosto on osaltaan hyväksynyt ohjeistuksen päätöksellään 17.11.2020 § 61. Esitetty ohje koskisi niitä tytäryhtiöitä, joille asetetaan kaupungin talousarviossa valtuustoon nähden sitovia tavoitteita Mikkelin Ravirata Oy:tä lukuun ottamatta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan tytäryhtiöiden hallitusten jäsenten valintaa koskevan ohjeistuksen, jota noudatetaan ensimmäisen kerran kevään 2021 kuntavaalien jälkeen tehtävissä henkilövalinnoissa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kunnallisjärjestöjen puheenjohtajat, johtoryhmä, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.