Kuvaus
Mikkelin kaupungin jätetaksan 2023 rakennetta on täsmäytetty vastaamaan Kuntaliiton antamaa ohjeistusta huomioiden muuttuneen jätelain asettamat vaatimukset. Hinnaston hintoihin on tehty kustannusten (mm. yleiskustannukset, jätevero, konetyö, käsittelykulut) noususta johtuvia pääsääntöisesti muutamien eurojen hintamuutoksia.
Jätetaksa on asiakirja, jossa luetellaan kunnassa käytössä olevat jätemaksut ja niiden perusteet. Jätetaksan hyväksyy kunnan jätehuoltoviranomainen päätöksellään jätelain mukaisesti. Taksan sisältämät jätemaksut ovat julkisoikeudellisia eli lakiin perustuvia maksuja, jotka ovat mm. ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä.
Jätetaksassa 2023 hyväksytään jätelain mukaisesti kunnallisesta jätehuollosta laskutettavat maksut. Kunnan on perittävä jätelain (646/2011) mukaisesti järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille jätehuoltotehtävien hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Mikkelissä on käytössä myös jätelain 78 §:n mukainen jätehuollon perusmaksu.
Kunnan jätemaksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina voidaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena. Jätemaksun perusteina voidaan käyttää myös kiinteistöllä asuvien henkilöiden määrää, kiinteistön käyttötarkoitusta tai muuta vastaavaa perustetta, jos jätteen määrää tai laatua on vaikea luotettavasti selvittää tai jos se on tarpeellista ympäristö- tai terveyshaittojen ehkäisemiseksi tai jätehuollon järjestämiseksi.
Jätehuollon perusmaksulla katetaan kustannuksia, jotka syntyvät asiointihetkellä maksuttomien palveluiden tuottamisesta. Jätelain 78 §:n mukaan erillisellä perusmaksulla voidaan kattaa jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta, jätehuoltoviranomaistoiminnasta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta jätehuoltoyhtiölle aiheutuvat kustannukset. Jätehuollon perusmaksu on käytössä pääsääntöisesti kaikkialla Suomessa. Perusmaksu on huoneisto- ja / tai loma-asuntokohtainen vuosimaksu. Perusmaksu laskutetaan siitä riippumatta, syntyykö kyseisellä kiinteistöllä jätettä vai ei, koska maksulla katetaan niitä kuluja, joita kaupungille aiheutuu jätteiden määrästä riippumatta. Purkukuntoisten rakennusten omistajille tulee mahdollisuus saada määräaikainen vapautus perusmaksusta. Vapautus päättyy, ellei rakennusta pureta tuon määräajan kuluessa.
Tässä taksassa ei määrätä jäteastioiden tyhjennyksestä ja kuljetuksesta perittäviä maksuja kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella, vaan ne määräytyvät kuljetusyrittäjän ja asiakkaan välisen yksityisoikeudellisen sopimuksen mukaan.
Koska muutokset asiakkailta perittävien kokonaismaksujen suhteen ovat euromääräisesti pieniä, ei asian katsota vaikuttavan sillä tavoin huomattavasti alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden olosuhteisiin, että asiassa olisi tarvetta hallintolain 41 §:n mukaiseen vaikuttamismahdollisuuksien varaamiseen. Jätetaksasta tiedotetaan kuitenkin yleisesti siten kuin jätelain 79 §:ssä edellytetään.
Yleis-, kuljetus- ja jätteenkäsittelykustannusten nousu sekä kunnan vastuulle uutena kustannuseränä tuleva poistotekstiilin keräys aiheuttavat merkittäviä hinnankorotuspaineita. Nykyisen palvelutason säilyttäminen ja kehittäminen vaativat resursseja, joiden lisäksi EU:n kierrätystavoitteet ja niiden seurauksena tulleet jätelain muutokset tuovat lisää vastuuta kuntayhtiöille.
Merkittävimmät muutokset ja huomiot jätetaksassa 2023 vuoden 2022 taksaan verrattuna:
- sekajätteen jätteenkäsittelymaksut +20 %. Jätehuoltoyhtiön sekajätteen käsittelykustannukset nousevat vuodelle 2023 arviolta 27 % verrattuna vuoden 2021 kustannuksiin, jotka ovat 2022 taksan perusteena.
- sekajätteen kuljetusmaksut +18 %, urakoitsijan indeksinmukainen hinnankorotus.
- jätehuollon perusmaksut + 16 % (2,39-5 €). Hinnankorotuksella katetaan mm. lakisääteinen poistotekstiilin keräys uutena palveluna ja kustannustason nousu. Perusmaksun budjetoitu tulos 0 €.
- pienkuormahinnat Kiepissä ja pienjäteasemilla + 10 %
- kipsilevy on muuttunut jäteverolliseksi ja sen hinnassa on tapahtunut merkittävä hintamuutos
- sekajätteen aluekeräyspistemaksut + 10-13 %, syynä kustannusten nousu, esim. kuljetuskustannukset +18 %, maksut nousevat (0,2-1,79 € / kk / hlö)
- poikkeamamaksut +10 %, tilitetään urakoitsijalle ilman katetta. Hinnankorotus kattamaan urakoitsijan kohonneita kustannuksia
- asumisessa syntyvän lietteen käsittelymaksu + 5 % Vesilaitoksen hinnankorotusilmoituksen mukaan
- paperilaskutusmaksun (1 €) käyttöönotto vuoden 2024 alusta alkaen, tiedotus vuoden 2023 aikana laskutuksen yhteydessä
- biojätteen jätteenkäsittelymaksuja ei nosteta
- biojätteen kuljetushintoja ei nosteta. Hinnoittelulla kannustetaan biojätteen lajitteluun
- saadun asiakaspalautteen johdosta siirrytään biojätteen aluekeräyspistemaksuissa ns. henkilöperusteisiin maksuihin. Lisäksi lisätään vapaa-ajan asunnoille erillinen maksuluokka
- lisätty kiinteistön mahdollisuus vapautua määräajaksi jätehuollon perusmaksusta jätehuoltoviranomaisen päätöksellä (purkukuntoiset kohteet)
Tulevina vuosina jätehuoltojärjestelmä tulee muuttumaan ja jätehuoltomääräykset tullaan päivittämään. Tavoitteellisesti Mikkelin kaupunki pyrkii osaltaan mahdollistamaan tulevaisuuden jätehuollon innovatiiviset ratkaisut huomioiden ympäristöasiat, liikenteen määrän vähentämisen ja kustannusvaikutukset.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy liitteenä olevan jätetaksan siten, että se tulee voimaan 1.1.2023 alkaen ja määrää, että sitä noudatetaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Päätös
Hyväksyttiin.
Merkitään, että Pertti Karhunen ja nuorisovaltuuston edustaja Aino Kortelainen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.
Merkitään, että Metsäsairila Oy:n toimitusjohtaja Ville Kakkonen oli kutsuttuna vastaamassa jätetaksaa koskeviin kysymyksiin tämän pykälän aikana ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.