Kaupunkikehityslautakunta, kokous 18.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 129 Kuntalaisaloitteet syksy 2022, asumisen ja toimintaympäristön palvelualue

MliDno-2022-207

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

19.11.2021 MliDno-2021-4360 Ei siirretä yhteispalvelupistettä Mikkelin pääkirjastoon

Annettu vastaus: Kiitämme kansalaisaloitteesta ja pahoittelemme pitkittynyttä vastausaikaa. Konserni- ja elinvoimajaoston kokouksessa 9.2.2021 (§8) oli käsittelyssä kaupunkikonsernin tilaintegraation käynnistäminen. Mallinnusta käsiteltiin saman toimielimen kokouksessa 21.9.2021 (§83). Asiasta päätettiin äänestyksen jälkeen kyseisen mallinnuksen osalta seuraavasti: ”Matkailupalvelut siirtyvät kaupungin virastotalolle ja että kehitysyhtiö Miksein muihin tilaratkaisuihin palataan myöhemmin ja että tilaratkaisuista luovutaan kirjaston osalta.”https://mikkeli.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Konserni_ja_elinvoimajaosto/Kokous_2192021/Kaupunkikonsernin_tilaintegraation_malli(43347). Kaupunkikonsernissa tullaan jatkamaan erilaisten tilatiivistämisten osalta yhteistyötä ja suunnittelua/toteutusta kaupunginhallituksen (22.6.2020 §231) hyväksymän talous- jatulevaisuusohjelman mukaisesti.

24.1.2022 MliDno-2022-526 Keulintasuora Mikkeliin

Annettu vastaus: Kuntalaisaloitteessa ”keulintasuora Mikkeliin” esitetään ns. moposuoran rakentamista Mikkeliin. Aloitteessa toivotaan suljettua aluetta mopon hallinnan harjoitteluun. Aloitteentekijän mukaan aluetta käytettäisiin mopon hallinnan harjoitteluun, jotta toimintaa ei harjoitettaisi julkisilla paikoilla. Tämä lisäisi yleistä turvallisuutta ja viihtyisyyttä muille liikenneympäristössä liikkuville. Aloitteen mukaan moposuora vetäisi nuoria ympäryskuntia myöten ja lisäisi yhteisöllisyyttä.

Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslain tarkoittamassa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. Lähtökohtaisesti jos kaupunki osoittaa moposuoralle virallisen paikan ja tarjoaa sen palveluna, kaupunki on palveluntarjoaja. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes mukaan palveluntarjoajilla on useita lakisääteisiä velvollisuuksia, joiden tarkoituksena on varmistaa asiakkaan turvallisuus palveluissa. Kaikkia palveluntarjoajia koskee esimerkiksi yleinen huolellisuusvelvollisuus. Huolellisuusvelvollisuuden mukaan palveluntarjoaja vastaa palvelun turvallisuudesta. Palveluntarjoajan pitää varmistaa, että palvelu ei aiheuta vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle.

Noin 50 kuntaa on selvittänyt moposuoran perustamista viimeisen parin vuoden aikana. Hankkeet eivät ole edenneet, koska tarvittavaa tilaa ei ole järjestynyt, ja/tai toiminnan tunnistettuihin riskeihin, ja näiden toteutuessa mahdollisten vastuukysymysten epäselvyyteen. Toteutuessaan moposuoran tulisi sijaita riittävän etäällä asutuksesta, jotta meluhaittaa ei synny (45-55db raja). Moposuoran tulisi olla

toiminnan ja turvallisuuden kanalta riittävän iso (pituus +100m, leveys n. 10m), ja teknisesti hyvässä kunnossa oleva alue jossa on asfaltoitu pinta. Mikäli alue ei ole täysin suljettavissa oleva (kauttaaltaan aidattu) alueella tulee olla käytönaikainen valvonta. Vaikka paikka olisi oikeaoppisesti aidattu ja suljettu, niin kyse olisi kaupungin tuottamasta palvelusta, jossa lopullinen vastuu käyttäjien turvallisuudesta on kaupungilla.

Poliisin mukaan moposuora vetää mopoilijoiden lisäksi myös moottoripyöriä ja nelipyöräisiä. Moposuorilla ja mopomiitteissä ei varsinaisesti ole kyse ajoharjoittelusta vaan ajoneuvolla tempppuilusta kuten esim. keulimista ja kumin poltosta, joka aiheuttaa onnettomuusriskin. Moposuorilla ja tapahtumissa tapahtuu henkilövahinkoihin ja omaisuusvahinkoihin johtaneita onnettomuuksia. Omaisuusvahingot johtavat siihen, että moposuoralta tai tapahtumasta lähdetään kotiin ajoneuvolla, joka ei ole liikennekelpoinen. Tämä yhdessä moposuoralta päälle jääneen ajokäyttäytymisen kanssa aiheuttaa onnettomuusriskin myös kotimatkalla. Kotimatka voi olla moposuoran sijainnin takia pitkä, koska moposuora sijaitsee meluhaitan takia kaukana asutuksesta ja vetää laajalta alueelta käyttäjiä. Myöskään Liikenneturva ei suosittele moposuorien perustamista. Moposuorilla esiintyvän temppuilun lisäksi ohjaamattoman ajoharjoittelun ongelmia, ja moposuorien käytännön toteutukseen liittyy huomattavia ongelmia niin tieliikennelain, maastoliikennelain, liikennevakuutuslain kuin viranomaisohjeidenkin osalta. Moposuoratoiminnan sijaan Liikenneturva tukee ohjattua nuorisotoimintaa, jossa liikenneturvallisuus ja sen edistäminen huomioidaan erikseen. Kun nuorille mietitään toimintaa, tulisi siihen liittää myös ohjaava elementti. Ohjatulla toiminnalla voidaan vaikuttaa positiivisesti liikenneturvallisuuden kehitykseen. Kaupungin nuorisopalvelut tukee mopotallitoimintaa esim. Anttolassa.

Nuorisotoimi ohjeistaa omassa toiminnassaan nuoria mopoilun riskeistä ja liikenneturvallisuudesta sekä mopojen varusteiden huollosta ja kunnossapidosta. Myös yksi mopomiittitapahtuma on järjestetty suljetulla alueella.

Huomioon ottaen Tukesin ohjeistuksen mukaiset turvallisuus- ja vastuukysymykset, sekä poliisin ja Liikenneturvan näkemykset moposuoran vaikutuksista liikennekäyttäytymiseen, Mikkelin kaupungilla ei ole mahdollisuutta ottaa järjestettäväkseen aloitteen mukaista moposuoraan liittyvää toimintaa, valvontaa ja ylläpitoa. Lisäksi kaupungilla ei ole taloudellisia edellytyksiä investoida tähän käyttötarkoitukseen erikseen toteutettavaan asvaltoituun alueeseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.