Kuvaus
Infra- ja viheraluepalvelut –yksikössä on valmistunut yleissuunnitelma Otavankatu välillä Pihlajatie – Sammonkatu ja Sammonkatu välillä Saattotie – Jääkärinkatu (piir.nro 14/20–1–14/20-6). Suunnittelun hankeryhmän osallisia ovat olleet suunnittelukonsultin lisäksi Mikkelin kaupungin infra- ja viheraluepalvelut sekä maankäyttö- ja kaupunkirakenne.
Hankkeen suunnittelualue rajautuu Otavankadulla lännestä Pihlajatien liittymän alueelle, idästä Sammonkadun liittymän alueelle ja Sammonkadulla pohjoisesta Saattotien liittymään, etelästä Jääkärinkadun liittymään. Hankeen päätavoitteena on kevyen liikenteen väylien parantaminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen kevyen liikenteen väylillä. Lisäksi hankkeen alueelle on liikennevaloja, jotka ovat käyttöikänsä lopussa ja vaatisivat uusimista lähivuosina. Pihlajatien liittymäalueen alikulkujen nykyiset kulkutunnelit putkirakenteisena ovat ahtaat ja pimeät.
Yleissuunnitelman mukaan Otavankadun, Saattotien ja Sammonkadun liittymään toteutetaan yksikaistainen kiertoliittymä, joka korvaa nykyiset liikennevalot. Kiertoliittymän kiertosaarekkeen leveys on 17 metriä. Kiertoliittymän ulkohalkaisijan leveys on 31 metriä, josta ajorata on 7 metriä ja tarvittaessa yliajettava osuus 2 metriä. Liittymän haaroilla olevat nykyiset kaistajärjestelyt poistetaan. Ilmarisenkadun liittymä Otavankadulle katkaistaan moottoriajoneuvoliikenteeltä. Käännyttäessä Otavankadulta (Rantakylän suunnasta) Sammonkadulle kiertoliittymän poistumishaaralle on suunniteltu yliajettava kiveys, joka hidastaa ajonopeuksia, ja mahdollistaa raskaan liikenteen kääntymisen Sammonkadulle. Kiertoliittymän haaroille suunniteltujen suojateiden turvallisuutta lisätään kiertoliittymään poistumis- että tulosuunnilla ennen suojatietä rakennettavilla kiveyksillä sekä katuvalaistuksella. Olemassa oleva puusto Ilmarisenpuistossa ja Otavankadun varressa säilytetään.
Otavankadun ja Pihlajatien kolmihaaraliittymän liikennevalot poistetaan. Rantakylän suunnasta liittymään saapuville toteutetaan erilliset kaistat vasemmalle Pihlajatielle kääntyville ja suoraan keskustan suuntaan ajaville. Otavankadun ajosuunnat erotetaan toisistaan korotetuin saarekkein ja maalatuin sulkualuein. Pihlajatieltä Otavankadulle kääntyville toteutetaan erilliset kaistat.
Otavankadun pohjoispuolen jalankulku- ja pyörätie siirtyy Pihlajatien liittymän alueella erilliseksi väyläksi kadun varresta viheralueelle ja jatkaa Pihlajatien ali nykyistä puistoväylää takaisin Otavankadun reunaan. Rantakylän suuntaan mennessä jalankulku- ja pyörätien tasausta muutetaan Pihlajatien alikulun jälkeen siten, että pituuskaltevuus on enintään 5 %. Pihlajatien alikulku ja Otavankadun alikulku Pihlajatien liittymän itäpuolella uusitaan. Saattotien liittymän länsipuolella jalankulku- ja pyörätie siirtyy kadun varresta Otavankadun puurivistön taakse. Uusi kaksisuuntainen jalankulku- ja pyörätie levennetään viiteen metriin ja jalankulkijat ja pyöräilijät erotellaan omille rinnakkaisille väylille. Otavankadun katuvalaistus siirtyy kokonaisuudessaan Otavankadun ja Sariolankadun väliin kaksirivisenä. Jalankulku- ja pyörätie valaistaan erikseen niillä osuuksilla, joilla se kulkee viheralueella.
Kohteen kustannusarvio on yleissuunnitteluvaiheessa yhteensä 1 465 000 euroa. Kohteelle on mahdollista hakea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kunnille myöntämää Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta. Valtionavustusta voidaan myöntää enintään 50 prosenttia hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista.
Yleissuunnitelmasta on pidetty yleisötilaisuus 21.12.2021 Teams-yhteydellä. Tilaisuudessa hanke esiteltiin, ratkaisuista keskusteltiin ja mukana olleiden kysymyksiin vastatiin. Nähtävilläoloaika oli 2.12.2021 – 22.12.2021. Yleissuunnitelmasta on saatu nähtävillä olon aikana kolme palautetta.
Palaute 1
Palautteessa kiinnitetään huomiota Otavankadulta Kirjalan alueelle suuntautuvaan alusta- ja rengasmeluun ja toivotaan Otavankadun nopeusrajoituksen alentamista 50 km/h:sta 40 km/h:iin sekä matalan meluaidan rakentamista Otavankadun ja Sariolankadun väliin. Lisäksi toivotaan Sariolankadulle uutta päällystettä välille Sammonkatu – Louhenkatu ja Nuijamiestenkadun ja Sammonkadun risteykseen 30–40 km/h nopeusrajoitusta.
Palaute 2
Palautteessa toivotaan Otavankadun Pihlajatien liittymän kohdalla olevan metallikaiteen muuttamista melukaiteeksi ja ulottamista Sammonkadun liittymään asti.
Vastine 1 ja 2
Otavankadun liikenneympäristö ei tue nopeusrajoituksen alentamista Kirjalan kohdalla, Sammonkadulle asetetaan hankeen toteutuksen yhteydessä aluenopeusrajoitus 40 km/h. Sariolankadulla voidaan suorittaa melumittauksia asian myöhempään päätöksentekoon. Meluaidan rakentaminen vaatisi puuston kaatamista Otavankadun ja Sariolankadun välistä ja olisi kallis investointi.
Palaute 3
Palautteessa kannatetaan yleissuunnitelmaehdotusta etenkin Ilmarisenkadun sulkemista Otavankadulle moottoriajoneuvoliikenteeltä. Taloyhtiö toivoo itselleen lisäautopaikkoja Ilmarisenkadulle.
Vastine 3
Katualueelle tai puistoon ei anneta yksityisille nimettyjä pysäköintipaikkoja. Pysäköinti voidaan sallia vain väliaikaiseen yleiseen käyttöön.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy Otavankatu välillä Pihlajatie – Sammonkatu ja Sammonkatu välillä Saattotie – Jääkärinkatu yleissuunnitelman.