Kuvaus
Ihastjärven Liikenne Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee Mikkelin kaupungin Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankintasopimusta ajalle 5.6.2021 – 31.5.2026. Valitus koskee kalustovaatimusten muuttamista siitä, mitä hankintapyyntöasiakirjoissa ja liikennöintisopimuksessa (hankintasopimus) oli edellytetty.
Ihastjärven Liikenne Oy oli tehnyt tarjouksen kyseistä hankintaa koskevassa tarjouskilpailssa, joten sillä on muutoksenhakuoikeus asiassa. Itse hankintapäätöstä koskeva oikaisuvaatimus olisi tullut tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun asianomainen oli saanut päätöksestä tiedon. Kaupunkiympäristölautakunta oli tehnyt päätöksen asiassa 26.10.2020. Kun oikaisuvaatimus kuitenkin koskee sitä, että kalustovaatimusta olisi olennaisesti muutettu myöhemmin, on tätä seikkaa koskeva muutoksenhakuaika katsottava alkaneen vasta, kun asinomainen oli saanut tiedon muutoksesta. Näin ollen oikaisuvaatimus on tutkittava.
Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankinnasta 28.10.2020. Palvelun toimittajaksi valittiin edullisimman tarjouksen tehnyt Tilausliikenne Himanen Oy. Tarjouspyynnön mukaan liikennöitsijältä edellytettiin yhden, vähintään 35-paikkaisen kaasukäyttöisen linja-auton käyttöönottoa kohteen päivittäiseen liikennöintiin. Kaasubussilla tulee suorittaa merkittävä osa kohteen liikennöintisuoritteista. Sopimusaika koskien Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankintaa on 5.6.2021 -31.5.2026.
Hankintapyynnössä ja liikennöintisopimuksessa ei ollut määräyksiä siitä, milloin kaasukäyttöinen bussi tuli ottaa käyttöön tällä reitillä.
Kaupunkiympäristölautakunta valtuutti teknisen johtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja päättämään mahdollisesta option käyttöönotosta kaudelle 1.6.2026 - 31.5.2028. Liikennöintisopimus on allekirjoitettu 24.11.2020.
Sopimuksen mukaan olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään aina mm. sitä, että liikennöitsijän kuljetuskalusto on siinä ilmenneiden virheiden tai niiden korjaamista koskevien odotus- tai korjausaikojen perusteella osoittautunut niin huonolaatuiseksi tai virheelliseksi, että sitä ei sopimuskaudella voida kokonaisuudessaan tai olennaiselta osin käyttää sovitussa käytössä.
Asianmukaisesti solmitun hankintasopimuksen jälkeen Mikkelin kaupungin henkilöliikennepalvelut hyväksyi liikennöitsijän esittämänä autokierron muutoksen sekä 30-paikkaisen kaasubussin käytön. Perusteena oli liikennöitsijän selvitys siitä, ettei koronaviruspandemiasta seuranneiden komponenttien toimitusvaikeuksien takia tarjouspyynnön mukaista kaasubussia ollut mahdollista saada tässä vaiheessa käyttöön. Autokierron muutos perustui liikennöitsijän selvittämiin matkustajamääriin eri vuoroilla ja siihen, että pienemmällä kaasukäyttöisellä bussilla voitaisiin ajaa useampia vuoroja, joilla matkustajamäärät olivat pieniä.
Pienemmän kaasubussin käyttö hyväksyttiin. Muutosta kaasubussin paikkaluvussa tai siinä, että kaasubussin käyttö viivästyisi muutamalla kuukaudella sopimuskauden alusta ei pidetty niin olennaisena, että liikennöintisopimuksen purkaminen olisi ollut perusteltua. Samalla liikennöitsijälle maksettavia korvauksia pienennettiin liikennöintisopimuksen mukaisesti siltä ajalta, jolloin kaasukäyttöistä bussia ei ole käytössä. Liikennöitsijän virheeksi katsoittiin se, että kaasubussin tilaus oli tehty niin myöhään, ettei normaalikaan toimitusaika olisi mahdollistanut bussin saantia sopimuskauden alkuun mennessä.
Kun todettiin, että pienemmän bussin käyttö ei ole tarjouspyynnön mukaista, Mikkelin kaupunki neuvotteli liikennöitsijän kanssa ja liikennöitsijä on tämän jälkeen saanut hankittua reitille tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisen 35-paikkaisen kaasubussin. Liikennöintikohteeseen tulee jatkossa käyttöön kaksi kaasubussia; 30- ja 35-paikkaiset. Sopimuksen mukainen 35-paikkainen kaasubussi on otettu käyttöön 2.8.2021 alkaen. Pienempää bussia liikennöitsijä ei ole vielä saanut.
Hankinnan ennakoiduksi arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi EU-hankintailmoituksessa (erityisalat) on ilmoitettu miljoona (1 000 000,00) euroa. Hankinnan sopimuskausi on 05.06.2021 - 31.05.2026 ja mahdollinen optio 2 vuotta ajalla 1.6.2026 - 31.5.2028.
Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti Cloudia Kilpailutus-järjestelmän kautta lähetetyllä kaupunkiympäristölautakunnan pöytäkirjanotteella 29.10.2020 kaikille tarjouksen jättäneille. Pöytäkirjanotteen liitteinä on ollut tarjousten vertailutaulukko ja sopimusluonnos.
Liikennöintisopimus on allekirjoitettu 24.11.2020. Kirjallista liikennöintisopimusta ei ole sen jälkeen muutettu. Uutta tarjouspyynnön vastaista sopimusta tai hankintapäätöstä ei siis ole tehty. Muutoksista kaasukäyttöisen bussin paikkaluvun ja autokierron osalta sovittiin sähköpostikeskusteluissa liikennöitsijän ja viranhaltijoiden kesken.
Kaasubussin pienemmän paikkaluvun hyväksyminen oli virheellinen ja tarjouspyynnön vastainen ratkaisu ja kaupunki myöntää sen. Asia on kuitenkin korjattu, kun virheellisyys tuli ilmi.
Hankintapyynnössä ja liikennöintisopimuksessa ei ollut määräyksiä siitä, milloin kaasukäyttöinen bussi tuli ottaa käyttöön tällä reitillä. Tältä osin se, että kesä- ja heinäkuussa ei käytössä ollut kaasukäyttöistä bussia, ei ollut hankintapyynnön tai liikennöintisopimuksen vastaista.
Tarjouskilpailun voittaneen liikennöitsijän esittämillä ja uskottavina pidetyillä perusteilla oli viranhaltijan toimesta hyväksytty tarjouspyynnöstä ja liikennöintisopimuksesta poikkeavan kaasubussin käyttö reitillä, vaikka tätä muutosta ei olisi tullut hyväksyä. Tilanne on kuitenkin korjattu ja vaatimusten vastainen bussi ei ole ollut liikenteessä lainkaan. Vajaan kahden kuukauden ajan reittiä ajettiin ilman kaasukäyttöistä bussia, kunnes liikennöitsijä sai sellaisen käyttöönsä 2.8.2021. Verrattuna koko sopimuskauden pituuteen tällä ei ole ollut olennaista merkitystä eikä liikennöitsijän voida katsoa saaneen tästä sellaista taloudellista tai muuta etua, että se edellyttäisi hankintapäätöksen muuttamista tai kumoamista tai uuden tarjouskilpailun järjestämistä. On huomioitava myös se, että kaupunki on sopimuksen mukaisesti vähentänyt liikennöitsijälle maksettavia korvauksia ajalta, jolloin kaasukäyttöinen bussi ei ole ollut käytössä.
Päätöksen täytäntöönpanossa tapahtunut virheellinen menettely on korjattu ja liikennöinti on 2.8.2021 lähtien tapahtunut hankintapyynnön vaatimukset täyttävällä kalustolla.
Toinen tarjouskilpailuun osallistunut yritys on tehnyt asiasta valituksen markkinaoikeuteen. Oikaisuvaatimus tulee käsitellä valituksesta huolimatta ja päätöksestä lähetetään tieto myös markkinaoikeudelle.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkiympäristölautakunta päättää edellä esitetyn perusteella hylätä Ihastjärven Liikenne Oy:n oikaisuvaatimuksen, joka koskee kaupunkiympäristölautakunnan tekemää hankintapäätöstä Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankinnasta ja liikennöintisopimuksen teon jälkeen tapahtunuttta kalustovaatimusten muuttamista.