Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 12.10.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 148 Kuntalaisaloitteet syksy 2021 - Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue

MliDno-2021-1240

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

12.5.2020 MliDno-2020-1047 Jätehuoltomääräysten muuttaminen

Annettu vastaus: Viitaten aiempiin viesteihin jätehuoltomääräyksistä ja tyhjennysväleistä, päivitän tilannetta jätehuoltoviranomaisen osalta. Uusi jätelaki oli valitettavasti pitkässä viiveessä ja sitä myötä paikallisten jätehuoltomääräysten päivittäminen. Uusi jätelaki on käsitelty eduskunnan täysistunnossa 23.6.2021 ja vahvistettu presidentin esittelyssä 15.7.2021. Lait ovat tulleet voimaan 19. päivänä heinäkuuta 2021. Uuden jätelain mukaisesti kunta vastaa kaikkien kiinteistöjen jätehuollosta (pois lukien sekajätteet kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella) siirtymäaikojen jälkeen muutaman vuoden kuluttua (7/2023-2024). Jätelakia täydentävät asetukset ovat valmiina tämän viikon arvion mukaan 11/ 2021, sen jälkeen tiedämme kokonaissisällön ja meillä on valmius päivittää paikalliset jätehuoltomääräykset kuntaliiton ohjeistuksen (valmisteilla) jälkeen. Voimassaolevat jätehuoltomääräykset vastaavat hyvin pitkälle voimassa olevaa jätelakia ja tulevia asetuksia. Tavoitteeni mukaan tulevissa jätehuoltomääräyksissä pyritään huomioimaan jätehuoltoviranomaisen poikkeusluvalla pidennetyt tyhjennysvälit esim. Teidän kaltaisessa tilanteessa. Tällä hetkellä on meneillään (päättyy tänään) kuuleminen ja osallistaminen jätehuollon kaksoisjärjestelmästä Mikkelin kaupungin alueella. Jos kunta päättää siirtyä kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, päätöksessä on määrättävä kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisajankohdasta, joka voi olla aikaisintaan kolmen (3) vuoden kuluttua päätöksen tekemisestä uuden jätelain mukaisesti. Kunta voi kuitenkin päättää aikaisemmasta lakkaamisajankohdasta alueella, jolla jätteenkuljetuspalveluja ei ole tarjolla tai sen saatavuus on merkittävästi heikentynyt ja tästä voi seurata roskaantumista taikka haittaa tai vaaraa terveydelle tai ympäristölle. Kaupunkikehityslautakunta tekee päätöksen asiasta tavoitteellisesti vuoden 2021 lopulla.

17.6.2021 MliDno-2021-2633 Biokaasuautoiluun kannustaminen

Annettu vastaus: Mikkelin kaupungilla on ilmastotavoitteita, liikenteellekin ja sitä tavoittelevia varsinaisia toimia. Toimintapakissa ovat olleet liikennekaasun tuottaminen, jakeluverkoston rakentaminen, virka-autojen polttoaineen muuttaminen kaasulle sekö palvelujen ostaminen siten, että uusiutuvia polttoaineita käytetään esim. joukkoliikenteessä käytettävät kaasubussit. Paikallisessa kaasuntuotannon maksimissa (tuleva tilanne) on toki kapasiteettia, mutta uskomme kaupallisten ratkaisujen hyödyntävän tuotantoa. Laajemmin valtiovalta lienee se yhteiskunnan organisoinnin taso, joka määrittelee eri henkilöasiakkaiden ratkaisuille, kuten ajoneuvojen polttoainemuutoksille, öljylämmityksestä luopuminen tarpeelliset ja mielekkäät tukimuodot.

9.8.2021 MliDno-2021-3072 Nopeusrajoitusmerkin siirtäminen Anttolantiellä

Annettu vastaus: Kuntalaisaloitteenne koskee kantatien 62 (Anttolantie) nopeusrajoituksen alentamista välillä Mustasaarentien liittymä - Suur-Linnasentien liittymä. Kantatie 62 on maantie, jota hallinnoi Pohjois-Savon ELY-keskus. Välitin palautteenne Liikenteen Asiakaspalvelun Palauteväylälle https://liikenne.palautevayla.fi/feedback. Palauteväylään ilmoitettu palaute välitetään tiedoksi asiantuntijoille. Saatte sähköpostiinne seurantalinkin. Linkin kautta voit seurata asiasi käsittelyn tilaa.

28.5.2021 MliDno-2021-2314 Kevyen liikenteen yhteydet Rantakylän ja Tuskun välillä

Annettu vastaus: Aloitteessa esitetään puuttuvien jalankulku- ja pyöräteiden rakentamista sekä valaisemattomien osuuksien valaisemista Tuskun ja Rantakylän välillä. Vanhamäentiellä esitetään yhdistetyn jalankulku- ja pyörätien rakentamista välille Toukotie –Vuolingon alikulkusilta. Vuolingonkadulla aloitteessa on esitetty kaksi vaihtoehtoista reittiä. Vaihtoehto 1: Vuolingonkadun pohjoispuolella jalankulku- ja pyörätien rakentaminen välille Vanhamäentien liittymä-Takojankadun liittymä (nykyisen jalankulku- ja pyörätien alkamiskohtaan saakka) sekä vaihtoehto 2: Vuolingonkadun eteläpuolen jalankulku- ja pyörätiejatkeella olevan sorapintaisen väylän parantaminen Lentokentänkadulle saakka, korotetun jalankulku- ja pyörätien rakentaminen Lentokentänkadulle Takojankadun liittymään saakka sekä Takojankadulle. Takojankadun pohjoispäässä reitti kulkisi Vuolingonkadun yli Vuolingonkadun jalankulku- ja pyörätielle. Vanhamäentielle on laadittu jalankulku- ja pyörätien rakennussuunnitelma, rakentaminen ei ole ollut investointiohjelmassa. Vuolingonkatu on taajamerkistä itään ELY-keskuksen hallinnoima maantie, kaupunki ottaa kuitenkin jalankulku- ja pyörätien suunnittelun jatkokäsittelyyn. Koska Tuskun teollisuusalue Lentokentänkadun varressa on kehittymässä, olisi Vuolingonkadun varsi turvallisempi reitti jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Mikäli jalankulku- ja pyörätie rakennettaisiin Vuolingonkadun pohjoispuolelle tulisi Vanhamäentien liittymään rakentaa keskisaarekkeellinen suojatie. Suojatien parempi paikka olisi kuitenkin lähempänä keskustaa Toukotien liittymän kohdalla, siksi kaupunki ottaa suunnittelunlähtökohdaksi jalankulku- ja pyörätien toteuttamisen Vuolingonkadun eteläpuolelle. Aloitteessa esitetään myös jo olemassa olevien polkujen parantamista. Ensimmäinen kohde on välillä Vuolingonakatu –Lentokentänkatu. Parannettava reitti kulkisi Tehtaanpuiston läpi Kuntopolkua pitkin Lentokentänkadulle. Lentokentänkadulla välille Kuntopolku-Insinöörinkatu rakannettaisiin jalankulku- ja pyörätietä Lentokentänkadun eteläpuolelle, josta reitti kulkisi olemassa olevalle kevyen liikenteen väylälle. Nykyinen väylä johtaa valtatien 13 alittavalle alikululle. Toinen parannettava kohde olisi alikululta Johtokadulle johtava polku, joka kulkee golf-kentän itäpuolta. Kuntopolku kulkee eteläosaltaan yksityisen tontin läpi. Kaavassa polku on merkitty pohjoisosasta ohjeelliseksi jalankulku- ja pyörätieksi. Eteläosa on kaavassa jalankululle ja pyöräilylle varattu katu, joka päättyy ennen Lentokentänkatua. Golfkentän itälaidassa oleva polku kulkee yhden kentän väylän läpi. Polusta ei tämän vuoksi ole mahdollista tehdä virallista jalankulku- ja pyörätietä, mikäli Golfkenttä säilyy nykyisellä paikallaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.