Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 12.10.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 146 Vastineen antaminen markkinaoikeudelle tehdystä valituksesta, Mikkeli-Ristiina-Pellos -joukkoliikennepalvelun hankinta

MliDno-2020-1242

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin hankintasäännön ja sisäisen hankintaohjeen (KH 17.12.2018 § 465) mukaisesti taloudellisesti merkittävistä hankinta-arvoltaan yli 1 000 000 euroa (ilman arvonlisäveroa) hankinnoissa tulee kilpailutusasiakirjat hyväksyä ennen julkaisua lauta- ja johtokunnissa niiden omia toimialojaan koskevissa hankinnoissa.

Mikkelin kaupungin Mikkeli-Ristiina-Pellos -joukkoliikennepalvelun nykyinen liikennöintisopimus optiovuosineen päättyy 4.6.2021. Uutta 5.6.2021 alkavaa sopimuskautta koskeva tarjouskilpailu käynnistyy elo-syyskuun vaihteessa 2020. Seuraavan sopimuskauden kesto on viisi (5) vuotta 5.6.2021-31.5.2026 ja sen lisäksi sopimuskautta on mahdollista jatkaa kahdella (2) optiovuodella. Sopimuskauden aikana ei ole näköpiirissä merkittäviä muutoksia yhteysvälin liikennepalveluiden tarpeisiin. Mikäli liikennöintitarpeisiin kohdistuvia muutoksia kuitenkin ilmenee, on sopimuksen mukaisesta liikenteestä mahdollisuus supistaa 20 prosenttia tarjouspyynnössä esitetyistä liikennesuoritteista. Hankinnan kokonaisarvo on noin 3 miljoonaa euroa.

Uudelle sopimuskaudelle siirryttäessä on hankinnan valmistelussa huomioitu Mikkelin kaupungin haasteellinen taloustilanne, ympäristönäkökohdat sekä Ristiinan lukion lakkauttamisen vaikutukset. Vuorotarjontaa ei merkittävästi muuteta nykyisestä. Ristiinassa asuvien lukio-opiskelijoiden matkustus lukioon on huomioitu kilpailutettavan kaluston kokoa arvioidessa.

Mikkelin kaupungin strategiaan sisältyvän kestävän kasvun ohjelman tavoitteisiin kuuluu biopolttoaineiden käytön lisääminen kaupungin järjestämässä henkilöliikenteessä. Euroopan unionin puhtaiden ajoneuvojen direktiivi astuu voimaan oletettavasti 2021, ja myös se tullee kansallisen lainsäädännön kautta asettamaan merkittäviä ehtoja joukkoliikenteessä käytettävien ajoneuvojen käyttövoimavaatimuksille. Nyt käsiteltävää hankintaa direktiivin tuomat vaatimukset eivät vielä koske, mutta Mikkelin kaupunki ottaa jo nyt askelia kohti tulevaa, ja huomioi ympäristöystävälliset käyttövoimat joukkoliikenteen hankinnoissa. 

Kilpailutettavan kohteen liikennöinnissä tarvitaan enimmillään kolme linja-autoa. Kilpailutuksessa edellytetään vähintään yhden yli 30-paikkaisen linja-auton olevan kaasukäyttöinen. Ensisijaisesti on käytettävä biokaasua. Muiden käytettävien linja-autojen edellytetään täyttävän vähintään euro 5 -luokan päästövaatimukset. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy kilpailutuksen käynnistämisen liitteenä olevien asiakirjojen mukaisena ja oikeuttaa palvelualueen tekemään asiakirjoihin mahdollisesti tarvittavia pieniä muutoksia.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Aki Taavitsainen, logistiikkapäällikkö, aki.taavitsainen@mikkeli.fi
Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi
Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Hankinnan kohteena on Mikkeli-Ristiina-Pellos -joukkoliikennepalvelujen hankinta. Kilpailutusasiakirjat on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa 16.6.2020 § 79. Hankinnan erityispiirteet on tunnistettu. Hankinta-arvo ylittää EU-kynnysarvon. Sopimuskausi on 5.6.2021 - 31.5.2026 ja lisäksi on mahdollisuus kahden vuoden optioon ajalla 1.6.2026 - 31.5.2028.

Tarjoukset pyydettiin 2.9.2020 päivätyllä tarjouspyynnöllä nro 294741 HILMA-ilmoituskanavan ja Tarjouspalvelun kautta. Hankintamenettely oli avoin. Määräaikaan 7.10.2020 mennessä saatiin 5 tarjousta. Tarjouspyynnön mukaisesti päätöksenteon perusteena on alin joukkoliikennepalvelun vuosihinta. Jätetyt tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön kelpoisuusvaatimukset.

Tuotettaessa joukkoliikennepalvelut bruttosopimuksen perusteella liikenteen tilaaja suunnittelee reitit ja aikataulut ja saa kaikki lipputulot. Liikenteenharjoittajalle maksetaan sopimuksen mukaisesta liikennöinnistä korvausta. Korvauksen perusteena ovat liikenteen hoidon vaatimat ja täysimääräisesti toteutuneet suoritteet. Korvaus suoritetaan kuukausittain jälkikäteen edellyttäen, että liikenteenharjoittaja on tallentanut ja toimittanut tilaajalle yhteenvedon edellisen kuukauden ajamattomista lähdöistä määräaikaan mennessä sekä vaadittavat matkustajalaskenta- ja lipputulotiedot. Korvauksesta vähennetään ensin liikenteenharjoittajan matkustajilta keräämät lipputulot tilaajan määrittelemistä ja hinnoittelemista lipputuotteista.

Tarjouspyyntö- ja tarjousasiakirjat ovat nähtävillä kokouksessa. Sopimusluonnos ja vertailutaulukko ovat liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että Mikkeli-Ristiina-Pellos -joukkoliikennepalvelujen liikennöintisopimus solmitaan liitteenä olevan kokonaishintavertailun mukaisesti ja alimman hinnan perusteella Tilausliikenne Himanen Oy:n kanssa ajalle 5.6.2021 - 31.5.2026. Sopimuksen vuosihinta on 378 969,00 euroa alv 0 %.

Kaupunkiympäristölautakunta valtuuttaa teknisen johtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja päättämään mahdollisesta option käyttöönotosta ajalla 1.6.2026 - 31.5.2028.

Tarjouksen hyväksymisestä tehty päätös ei vielä muodosta sopimusta, vaan sopimus syntyy vasta sopimisasiakirjan allekirjoituksilla.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi

Kuvaus

Markkinaoikeus pyytää Mikkelin kaupungilta vastinetta Soisalon liikenne Oy:n tekemään valitukseen, joka koskee Mikkelin kaupungin Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankintasopimusta ajalle 5.6.2021 – 31.5.2026. Valitus koskee kalustovaatimusten muuttamista siitä, mitä hankintapyyntöasiakirjoissa ja liikennöintisopimuksessa (hankintasopimus) oli edellytetty.

Määräaikaa vastineen antamiseen on kaupungin pyynnöstä jatkettu 14.10.2021 saakka.

Mikkelin kaupunki on vastannut Soisalon liikenne Oy:n esittämään tietopyyntöön 12.8.2021 sähköpostitse. Kaupungin vastaus tietopyyntöön ei ole tyydyttänyt Soisalon liikenne Oy:tä, joten yhtiö on tehnyt valituksen markkinaoikeuteen.

Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankinnasta 28.10.2020. Palvelun toimittajaksi valittiin edullisimman tarjouksen tehnyt Tilausliikenne Himanen Oy. Tarjouspyynnön mukaan liikennöitsijältä edellytettiin yhden, vähintään 35-paikkaisen kaasukäyttöisen linja-auton käyttöönottoa kohteen päivittäiseen liikennöintiin. Kaasubussilla tulee suorittaa merkittävä osa kohteen liikennöintisuoritteista. Sopimusaika koskien Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankintaa on 5.6.2021 -31.5.2026.

Hankintapyynnössä ja liikennöintisopimuksessa ei ollut määräyksiä siitä, milloin kaasukäyttöinen bussi tuli ottaa käyttöön tällä reitillä.

Kaupunkiympäristölautakunta valtuutti teknisen johtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja päättämään mahdollisesta option käyttöönotosta kaudelle 1.6.2026 - 31.5.2028. Liikennöintisopimus on allekirjoitettu 24.11.2020.

Sopimuksen mukaan olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään aina mm. sitä, että liikennöitsijän kuljetuskalusto on siinä ilmenneiden virheiden tai niiden korjaamista koskevien odotus- tai korjausaikojen perusteella osoittautunut niin huonolaatuiseksi tai virheelliseksi, että sitä ei sopimuskaudella voida kokonaisuudessaan tai olennaiselta osin käyttää sovitussa käytössä.

Asianmukaisesti solmitun hankintasopimuksen jälkeen Mikkelin kaupungin henkilöliikennepalvelut hyväksyi liikennöitsijän esittämänä autokierron muutoksen sekä 30-paikkaisen kaasubussin käytön. Perusteena oli liikennöitsijän selvitys siitä, ettei koronaviruspandemiasta seuranneiden komponenttien toimitusvaikeuksien takia tarjouspyynnön mukaista kaasubussia ollut mahdollista saada tässä vaiheessa käyttöön. Autokierron muutos perustui liikennöitsijän selvittämiin matkustajamääriin eri vuoroilla ja siihen, että pienemmällä kaasukäyttöisellä bussilla voitaisiin ajaa useampia vuoroja, joilla matkustajamäärät olivat pieniä.

Pienemmän kaasubussin käyttö hyväksyttiin. Muutosta kaasubussin paikkaluvussa tai siinä, että kaasubussin käyttö viivästyisi muutamalla kuukaudella sopimuskauden alusta ei pidetty niin olennaisena, että liikennöintisopimuksen purkaminen olisi ollut perusteltua. Samalla liikennöitsijälle maksettavia korvauksia pienennettiin liikennöintisopimuksen mukaisesti siltä ajalta, jolloin kaasukäyttöistä bussia ei ole käytössä. Liikennöitsijän virheeksi katsoittiin se, että kaasubussin tilaus oli tehty niin myöhään, ettei normaalikaan toimitusaika olisi mahdollistanut bussin saantia sopimuskauden alkuun mennessä.

Kun todettiin, että pienemmän bussin käyttö ei ole tarjouspyynnön mukaista, Mikkelin kaupunki neuvotteli liikennöitsijän kanssa ja liikennöitsijä on tämän jälkeen saanut hankittua reitille tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisen 35-paikkaisen kaasubussin. Liikennöintikohteeseen tulee jatkossa käyttöön kaksi kaasubussia; 30- ja 35-paikkaiset. Sopimuksen mukainen 35-paikkainen kaasubussi on otettu käyttöön 2.8.2021 alkaen. Pienempää bussia liikennöitsijä ei ole vielä saanut.

Hankinnan ennakoiduksi arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi EU-hankintailmoituksessa (erityisalat) on ilmoitettu miljoona (1 000 000,00) euroa.  Hankinnan sopimuskausi on 05.06.2021 - 31.05.2026 ja mahdollinen optio 2 vuotta ajalla 1.6.2026 - 31.5.2028.

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti Cloudia Kilpailutus-järjestelmän kautta lähetetyllä kaupunkiympäristölautakunnan pöytäkirjanotteella 29.10.2020 kaikille tarjouksen jättäneille. Pöytäkirjanotteen liitteinä on ollut tarjousten vertailutaulukko ja sopimusluonnos.

Liikennöintisopimus on allekirjoitettu 24.11.2020. Kirjallista liikennöintisopimusta ei ole sen jälkeen muutettu. Uutta tarjouspyynnön vastaista sopimusta tai hankintapäätöstä ei siis ole tehty. Muutoksista kaasukäyttöisen bussin paikkaluvun ja autokierron osalta sovittiin sähköpostikeskusteluissa liikennöitsijän ja viranhaltijoiden kesken.

Kaasubussin pienemmän paikkaluvun hyväksyminen oli virheellinen ja tarjouspyynnön vastainen ratkaisu ja kaupunki myöntää sen. Asia on kuitenkin korjattu, kun virheellisyys tuli ilmi.

Hankintapyynnössä ja liikennöintisopimuksessa ei ollut määräyksiä siitä, milloin kaasukäyttöinen bussi tuli ottaa käyttöön tällä reitillä. Tältä osin se, että kesä- ja heinäkuussa ei käytössä ollut kaasukäyttöistä bussia, ei ollut hankintapyynnön tai liikennöintisopimuksen vastaista. 

Mikkelin kaupunki katsoo, ettei kaupunkiympäristölautakunnan tekemän hankintapäätöksen kumoamiseen tai muuttamiseen ole perusteita. Tarjouskilpailun voittaneen liikennöitsijän esittämillä ja uskottavina pidetyillä perusteilla oli viranhaltijan toimesta hyväksytty tarjouspyynnöstä ja liikennöintisopimuksesta poikkeavan kaasubussin käyttö reitillä, vaikka tätä muutosta ei olisi tullut hyväksyä. Tilanne on kuitenkin korjattu ja vaatimusten vastainen bussi ei ole ollut liikenteessä lainkaan. Vajaan kahden kuukauden ajan reittiä ajettiin ilman kaasukäyttöistä bussia, kunnes liikennöitsijä sai sellaisen käyttöönsä 2.8.2021. Verrattuna koko sopimuskauden pituuteen tällä ei ole ollut olennaista merkitystä eikä liikennöitsijän voida katsoa saaneen tästä sellaista taloudellista tai muuta etua, että se edellyttäisi hankintapäätöksen muuttamista tai kumoamista tai uuden tarjouskilpailun järjestämistä. On huomioitava myös se, että kaupunki on sopimuksen mukaisesti vähentänyt liikennöitsijälle maksettavia korvauksia ajalta, jolloin kaasukäyttöinen bussi ei ole ollut käytössä.

Päätöksen täytäntöönpanossa tapahtunut virheellinen menettely on korjattu ja liikennöinti on 2.8.2021 lähtien tapahtunut hankintapyynnön vaatimukset täyttävällä kalustolla.

Edellä esitetyn perusteella valitus tulee hylätä.

Samoin valittajan vaatimukset hankintapäätöksen tehottomuusseuraamuksen määräämisestä, seuraamusmaksun määräämisestä valtiolle sekä valittajan oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta ja hyvitysmaksun määräämisestä valittajalle tulee hylätä perusteettomina.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tulee tarkastaa jo kokouksessa, jotta pöytäkirjanote ehtii ajoissa markkinaoikeudelle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää antaa markkinaoikeudelle edellä olevan vastineen Mikkeli – Ristiina – Pellos joukkoliikennepalvelun hankinta-asiasta tehdyn valituksen johdosta.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Esittelijä täydensi vastinetta seuraavalla lauseella: Hankintapyynnössä ja liikennöintisopimuksessa ei ollut määräyksiä siitä, milloin kaasukäyttöinen bussi tuli ottaa käyttöön tällä reitillä.

Esittelijän täydennetty esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Markkinaoikeus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.