Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 12.10.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 138 Ilmoitusasiat

Kuvaus

Kaupunkiympäristölautakunnalle on toimitettu seuraavat ilmoitusluontoiset asiat:

Kaupunkikehitys 8.9.2021
Lausuntopyyntö koskien Kätkytniemen ranta-asemakaavaa

Kaupunkikehitys 21.9.2021
Lausuntopyyntö koskien Särkijärven ranta-asemakaavan muutosta, tila 491-432-3-2 Villa Helena

Kaupunkikehitys 29.9.2021
Sairilan rantaosayleiskaavan muutos 491-434-29-25 (osa) / Huhtilammen palsta

 

Valtio on pyytänyt lausuntoja ostettavasta henkilöjunaliikenteestä vuosille 2022 – 2030

Mikkelin kaupunki esittää lausuntonaan seuraavaa:

Liikenne- ja viestintäministeriö ja Valtion rautatiet Oy ovat neuvotelleet 9 vuoden mittaisesta ostoliikennesopimuksesta. VR:n esitys ostoliikenteestä on lausuntopyynnön liitteenä.

Lausunnolla olevan kokonaisuuden arviointia hankaloittaa osaltaan se, että lausuntopyynnön mukana ei ole VR:n näkemystä markkinaehtoisesta liikenteestä, jota ostoliikenteellä täydennetään.

Ostoliikenne ollaan sitomassa merkittävän pitkäksi ajaksi sopimuksellisesti kiinni. Pitkä sopimuksellinen ajanjakso mahdollistaa alueiden ja asiakkaiden tietoisuuden mahdollisuudesta kulkea ja suunnitella asioita pidemmälläkin ajanjaksolla. Samalla pitkä aika korostaa ostoliikennesopimuksen merkitystä niin, että sen tulee osaltaan varmistaa Itä-Suomen ja maakuntakeskuskaupunkien saavutettavuus, riittävä liikenteen vuoroväli ja asiakkaiden tarvelähtöinen oikea-aikainen saapumisen keskeisiin radanvarsilla sijaitseviin keskuskaupunkeihin.

Mikkelin kaupunki pitää keskeisenä, että

  • raideliikenne Savon radalla palvelee kokonaisuutena Etelä-Savoa ja sen maakuntakeskuskaupunki Mikkeliä riittävällä vuorotiheydellä ja asiakaslähtöisesti niin, että se muodostaa aidon joukkoliikennevaihtoehdon elinvoimaisuutta ja työperäistä matkustamista varten.
  • Mikkelistä ja Etelä-Savosta tulee päästä pääkaupunkiseudulle siten, että junayhteydellä ollaan päärautatieasemalla arkisin ennen kello yhdeksää (klo 9.00). Samoin Helsingistä tulee päästä Mikkeliin siten, että työpäivän tai yritysmaailman tapaamisen voi Mikkelissä aloittaa yhdeksältä. Nämä aamuvuorot ovat työpäiväsuunnittelun ja elinvoiman kehittämisen kannalta tärkeimmät saapumisajankohdat ja ne tulee lisätä ostoliikennesopimukseen.
  • vastaavasti Mikkelille (yritykset, opiskelu, KYS, matkailu) on tärkeää kulkeminen Savon radan pohjoisemmalla rataosuudella. Saapumisen aikataulu aamunhetkellä määränpäähän on kahdensuuntaisesti kulkiessa tärkeää.

 

Asiakasta ja maakuntia palveleva joukkoliikenne ja erityisesti raideliikenne pienentävät yksityisautoilun suoritteiden määriä ja pienentävät autoilun hiilidioksidipäästäjä. Myös valtion ja kaupunkien kestävät ympäristölliset tavoitteet mm. hiilidioksidipäästötavoitteet tukevat näkemystä riittävän vuorovälin ja oikea-aikaisen saapumisen merkitystä joukkoliikennepalveluissa, minkä tulee näkyä ostopalvelusopimuksessa. 

 

Valtio on pyytänyt lausuntoja Hallituksen esitysluonnos laiksi laajakaistarakentamisen tuesta annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyvä valtioneuvoston asetusluonnos.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää teitä vastaamaan oheisiin kysymyksiin:

  1. Täydentääkö suunniteltu ostoliikenne alueenne saavutettavuutta ja palveleeko hankinta liikkumistarpeita, millä tavalla?

Lausunnolla olevan kokonaisuuden arviointia hankaloittaa osaltaan se, että lausuntopyynnön mukana ei ole VR:n näkemystä markkinaehtoisesta liikenteestä, jota ostoliikenteellä täydennetään.

Ostoliikenne ollaan sitomassa merkittävän pitkäksi ajaksi sopimuksellisesti kiinni. Pitkä sopimuksellinen ajanjakso mahdollistaa alueiden ja asiakkaiden tietoisuuden mahdollisuudesta kulkea ja suunnitella asioita pidemmälläkin ajanjaksolla. Samalla pitkä aika korostaa ostoliikennesopimuksen merkitystä niin, että sen tulee osaltaan varmistaa Itä-Suomen ja maakuntakeskuskaupunkien saavutettavuus, riittävä liikenteen vuoroväli ja asiakkaiden tarvelähtöinen oikea-aikainen saapumisen keskeisiin radanvarsilla sijaitseviin keskuskaupunkeihin.

  1. Tukevatko suunnitellut aikataulut matkaketjuja ja siirtymistä kestävään liikkumiseen, miten?

Mikkelin kaupunki pitää keskeisenä, että raideliikenne Savon radalla palvelee kokonaisuutena Etelä-Savoa ja sen maakuntakeskuskaupunki Mikkeliä riittävällä vuorotiheydellä ja asiakaslähtöisesti niin, että se muodostaa aidon joukkoliikennevaihtoehdon elinvoimaisuutta ja työperäistä matkustamista varten.

  1. Luoko suunniteltu ostoliikennetarjonta päällekkäisyyttä alueenne muun julkisen liikenteen tarjonnan kanssa?

Ei luo. Joukkoliikenteestä tarjooman ja frekvenssin näkökulmasta tulee olla hyvin huolestunut.

  1. Onko teillä yksittäisiä perusteltuja aikataulujen muutostarpeita, millaisia?

Mikkelin kaupunki pitää keskeisenä, että Mikkelistä ja Etelä-Savosta tulee päästä pääkaupunkiseudulle siten, että junayhteydellä ollaan päärautatieasemalla arkisin ennen kello yhdeksää (klo 9.00). Samoin Helsingistä tulee päästä Mikkeliin siten, että työpäivän tai yritysmaailman tapaamisen voi Mikkelissä aloittaa yhdeksältä. Nämä aamuvuorot ovat työpäiväsuunnittelun ja elinvoiman kehittämisen kannalta tärkeimmät saapumisajankohdat ja ne tulee lisätä ostoliikennesopimukseen. Vastaavasti Mikkelille (yritykset, opiskelu, KYS, matkailu) on tärkeää kulkeminen Savon radan pohjoisemmalla rataosuudella. Saapumisen aikataulu aamunhetkellä määränpäähän on kahdensuuntaisesti kulkiessa tärkeää.

  1. Näkemyksenne tulevista liikennetarpeista perusteluineen?

Asiakasta ja maakuntia palveleva joukkoliikenne ja erityisesti raideliikenne pienentävät yksityisautoilun suoritteiden määriä ja pienentävät autoilun hiilidioksidipäästäjä. Myös valtion ja kaupunkien kestävät ympäristölliset tavoitteet mm. hiilidioksidipäästötavoitteet tukevat näkemystä riittävän vuorovälin ja oikea-aikaisen saapumisen merkitystä joukkoliikennepalveluissa, minkä tulee näkyä ostopalvelusopimuksessa. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.