Kuvaus
Vaasan hallinto-oikeus pyytää Mikkelin seudun ympäristölautakunnalta lausuntoa ja vastinetta ympäristölautakunnan päätöksestä 13.10.2021 (§ 104) tehdystä valituksesta. Päätös koski maa-aineslain mukaista lupaa maa- ja kiviaineksen ottamiseen sekä ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa kallion louhintaan ja murskaukseen tilalle Lehtomaa (491-423-1-50).
Ottoalue sijaitsee Mikkelin kaupungin Alamaan kylässä. Alue sijaitsee kantatie 72 itäpuolella ja lähin valtion yleinen tie on Alamaantie. Maakunta-kaavassa toiminta-alueeseen ei kohdistu merkintöjä. Toiminta-alueella ei ole voimassa olevaa yleis- tai asemakaavaa, eikä aluetta ole luokiteltu pohjavesialueeksi. Alue on maa- ja metsätalousaluetta. Maa-aines- ja ympäristölupaa haettiin 10 vuoden ajalle. Suunnitelman mukaan Lehtomaan maa-ainesalueelta on tarkoitus ottaa noin 100 000 m3ktr maa-aineksia. Haettavan ottoalueen pinta-ala on 1,7 ha. Lähin asuttu kiinteistö sijaitsee kaakon suunnassa noin 330 metrin päässä toiminta-alueen rajasta. Muut lähimmät asuinkiinteistöt ovat noin 500 metrin päässä suunnitellusta ottoalueesta. Ottoaluetta lähimpänä vesistönä on Alainen järvi, joka sijaitsee noin 440 metrin etäisyydellä ottoalueesta kaakkoon.
Maa-aines- ja ympäristöluvasta on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituksessa vaaditaan ympäristölupapäätöksen kumoamista. Vaatimuksen perusteluina esitetään, että lupahakemuksen vireilläolon tiedottaminen on ollut puutteellista. Lisäksi valituksen laatijat toteavat, että luvan hakija ei ole esittänyt lupahakemuksessa kattavaa riskien kartoitusta eikä selvitystä toiminnan ympäristövaikutuksista. Lisäksi valituksessa vedotaan toiminnan vaikutuksista teiden kuntoon ja liikenneturvallisuuteen. Valituksen on allekirjoittanut kaksi henkilöä.
Asian diaarinumero on Vaasan hallinto-oikeudessa 21361/2021.
Valitus, joka on päivätty 15.11.2021, on liitteenä. Liitettä ei julkaista kaupungin tietoverkossa (www.mikkeli.fi) henkilötietolain (523/1999) perusteella.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun ympäristölautakunta katsoo, että niillä, joita asia koskee, on ollut riittävät mahdollisuudet tulla kuulluksi lupahakemusta käsiteltäessä. Hakemuksesta on kuulutettu Mikkelin kaupungin verkkosivulla ja osoitteessa www.julkipano.fi 1.7.-8.8.2021 välisenä aikana. Kuuleminen on suoritettu yleisen käytännön mukaisesti arvioimalla toiminnan vaikutusalueen laajuus, minkä perusteella toiminnan vaikutusalueella sijaitsevien kiinteistöjen (33 kpl) haltijoille on lähetetty tieto lupahakemuksen vireilläolosta kirjeenä. Kahden kiinteistön (1:42 ja 1:26) osalta kuulemisaikaa jatkettiin, koska kiinteistöjen omistajatiedot saatiin myöhemmin. Kuulutuksessa on ollut maininta, että myös muut kuin asianosaiset voivat esittää mielipiteitään asiasta. Asiakirjat ovat olleet nähtävillä kuulutusaikana myös Mikkelin seudun ympäristöpalvelut -yksikössä.
Ympäristölautakunta katsoo, että hakemuksen liitteenä toimitetut perusselvitykset (meluselvitys, meluntorjuntakeinot ja luontoselvitys) ovat olleet riittäviä toiminnan ympäristövaikutuksia arvioitaessa. Meluselvityksen (Meluselvitys, Suomen GPS-Mittaus Oy, 14.6.2021) mukaan Lehtomaan maa-ainesalueen toiminnasta ei aiheudu Valtioneuvoston asetuksen 800/2010 mukaisten päiväajan sallittujen keskiäänitasojen ylittäviä melutasoja, kun käytetään meluselvityksessä esitettyjä melusuojauskeinoja. Melunleviämismallissa on huomioitu alueen eteläosaan suunniteltu meluvalli. Ottoalueelta on teetetty luontoselvitys, jonka mukaan ottoalueella ei ole sellaisia luontoarvoja, jotka olisivat luvan myöntämisen esteenä.
Valituksessa vaadittua ympäristövaikutusten arviointimenettelyä sovelletaan YVA-asetuksen 6 §:n hankeluettelon 2b) -kohdan perusteella kiven ottoon, kun louhinta-alueen pinta-ala on yli 25 hehtaaria tai otettava ainesmäärä on vähintään 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa. Lehtomaan ottamisalueen pinta-ala on 1,7 hehtaaria ja otettava kiviainesmäärä koko luvan voimassaolemassaolon (kymmenen vuotta) aikana on 100 000 kiintokuutiometriä. Vuosittaisen ottomärän on arvioitu olevan 25 000 tn ja enintään 75 000 tn mikä on hankkeena selvästi alle hankeluettelossa annettujen kokorajojen.
Harkittaessa vaikutusten merkittävyyttä yksittäistapauksessa otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet ja sijainti sekä vaikutusten luonne ja tarkastellaan erityisesti niitä tekijöitä, joita luetellaan YVA-asetuksen 7 §:ssä. Kiviaineksen louhinnasta, murskauksesta ja seulonnasta ei hankkeen koon vuoksi synny hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin verrattavia melu-, pöly- tai tärinähaittoja asutukselle tai loma-asutukselle. Ympäristölautakunta katsoo, että toimintaan ei ole sovellettava ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.
Maa-ainesluvat myönnetään yleensä 10 vuodeksi, joissain tapauksissa 15 tai 20 vuodeksi. Maa-ainesluvan lupamääräyksessä 2 on annettu määräys kalliokiviaineksen enimmäisottomäärästä (100 000 m3-ktr) luvan voimassaoloaikana. Maa-ainesluvassa ei anneta määräyksiä vuosittaisista kiviaineksen ottomääristä.
Ottoaluetta lähimpänä vesistönä on Alainen järvi, joka sijaitsee noin 440 metrin etäisyydellä ottoalueesta kaakkoon. Maa-ainesten ottoalueen etäisyyttä Alaisen järveen pidetään tavanomaisena eikä sitä ole pidetty esteenä luvan myöntämiselle.
Suojaetäisyyden lähimpiin häiriintyviin kohteisiin (vapaa-ajan asunto ja piha-alue) on arvioitu olevan riittävä (330 m). Valtioneuvoston asetuksen 800/2010 mukaan kivenlouhinta ja kivenmurskaamo on sijoitettava siten, että melua tai pölyä aiheuttavan toiminnon etäisyys asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen on vähintään 300 metriä. Lisäksi lupamääräyksiin on liitetty laaja toiminta-aikarajoitus kesän ajaksi (1.6.-31.8.), jolla vähennetään vapaa-ajan- ja asuinkohteille aiheutuvaa kesäaikaista haittaa.
Ympäristölupapäätöksen määräyksissä 1 ja 2 annetaan toimintaa, suojaetäisyyttä, toiminta-aikoja ja meluntorjuntaa sekä melutasojen mittausta koskevat määräykset. Määräyksessä 3 annetaan pölypäästöjä ja niiden torjuntaa koskevat määräykset.
Lisäksi valituksessa pyydetään huomioimaan maa- ja kalliokiviainesten ottotoiminnan vaikutukset teiden kuntoon ja liikenneturvallisuuteen. Maa-ainesten ottotoiminnasta aiheutuva raskasliikenne ohjautuu alueelta rakennettavaa metsäautotietä pitkin pohjoisessa olevalle metsäautotielle ja sen kautta Alamaantielle (15220) ja siitä edelleen Hiirolantieltä kantatielle 72 (Pieksämäentie). Ottoalueen ja Alamaantien välisen kulkuyhteyden varressa ei ole asutusta. Alamaantielle tulevan metsäautotien liittymäkohdan ja kantatie 72:n välinen matka Alamaantietä pitkin on noin 3,5 kilometriä. Tämän reitin varrella, tien välittömässä läheisyydessä, sijaitsee viisi kiinteistöä, joissa on asuinrakennuksia. Liikennekäytössä olevan tien läheisyydessä sijaitsevien kiinteistöjen sietovelvollisuuteen katsotaan yleensä kuuluvan liikenteestä tavanomaisesti aiheutuvat haitat ja näihin haittoihin puuttuminen ratkaistaan muussa menettelyssä kuin ympäristölupamenettelyssä, esimerkiksi tiesuunnittelussa. Ottaen huomioon maa-ainesten kokonaisottomäärän sekä sen, että yleiselle tielle kohdistuva liikennöinti ei ole jatkuvaa, ei maa-ainesten kuljetusten arvioida aiheuttavan eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n mukaisen rasituksen kohtuuttomuutta.
Ottoalueelta yleiselle tielle johtava tie, kuten myös työmaatiet, ovat murskepintaisia. Pölyämistä torjutaan teiden säännöllisellä kunnostamisella ja kastelemalla.
Ympäristölautakunta viittaa yllä olevan lausunnon lisäksi yhteislupapäätöksen lupamääräyksiin ja luvan perusteluihin ja pyytää Vaasan hallinto-oikeutta hylkäämään tehdyn valituksen ja pitämään ympäristölautakunnan 13.10.2021 § 104 tekemän yhteislupapäätöksen voimassa.