Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 24.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 17 Toimintakertomus 2021 - Mikkelin seudun ympäristölautakunta

MliDno-2022-870

Valmistelija

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Toimintakertomus on osa kuntalain määrittelemää tilinpäätöstä. Toimintakertomuksen tehtävänä on selvittää valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Toimintakertomuksessa raportoidaan toimielimen palvelusuunnitelman toteutuminen, talouden toteutuminen ja olennaiset poikkeamat ja selvitys poikkeamien syistä.  Valtuustoon nähden sitovat tavoitteet raportoidaan toimielinten tuloskorteilla, joka on sisällytetty osaksi toimintakertomusta. Tavoitteiden toteutuminen on arvioitava sillä tasolla, että niiden perusteella voidaan arvioida, onko toimintaa toteutettu valtuuston asettamien tavoitteiden mukaisesti.

Lisäksi toimintakertomuksen erillisenä liitteenä on selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä. 

Ympäristölautakunnan toimintakertomuksessa on esitetty myös kuntien maksuosuudet tulosyksiköittäin. Erillisessä liitteessä esitetään arvio sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan noudattamisesta.                  

Talouden tunnuslukujen osalta raportoidaan TA 2021, TP2021 ja toteutuma %. Tuloskortilla raportoitavat toimintaa koskevat tunnusluvat ovat terveysvalvonnan tarkastukset, eläinlääkintähuollon sairas- ja virkamatkat ja hoidetut pieneläimet ja ympäristönsuojelun osalta lupavelvollisten kohteiden tarkastukset ja kirjalliset asiakassuoritteet (päätökset, lausunnot).

Palvelusuunnitelman toteutuminen

Yleisen terveysvalvonnan osalta palvelusuunnitelman toteutumiseen koronapandemia ei vaikuttanut enää vuonna 2021 niin merkittävästi kuin keväällä 2020. Suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksia siirtyi vuodelle 2021 ja vuoden 2021 tarkastustavoitteeseen ei päästy. Terveystarkastajien resurssien vähentyminen ja uuden elintarvikelain voimaantulo veivät työaikaa. 

Vuonna 2021 elintarvikelain mukaisia suunniteltuja tarkastuksia tehtiin 180 (näistä Oivia 155), terveydensuojelulain mukaisia suunnitelmallisia tarkastuksia 163, tupakkalain mukaisia tarkastuksia 26 ja lääkelain mukaisia tarkastuksia 14 kappaletta. Asunnontarkastuksia tehtiin 83, uimarantojen suunnitelmallisia tarkastuksia 38 ja suunnitelmallisia näytteenottoja 120 kappaletta.

Vuoden 2021 alusta aloitettiin ympäristöterveydenhuollon terveysvalvonnan järjestelmällinen laadunhallinta ottamalla käyttöön valtakunnallinen Envirovetin LaatuNet-laatujärjestämä. Tavoitteena on valtakunnallisesti yhdenmukaistaa ja kehittää toimialan laadunhallintaa asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti. Elintarvikelaki ja EU:n valvonta-asetus edellyttävät valvontayksiköitä tekemään sisäistä oman toiminnan laadunhallintaa. Siihen kuuluvat sisäiset ja ulkoiset auditoinnit, poikkeamien havainnointi ja korjaavien toimenpiteiden kirjaaminen. Terveysvalvontaan tehtiin neljä sisäistä auditointia.

Eläinlääkintähuollon palvelusuunnitelma toteutui suunnitellusti valtakunnallisesta eläinlääkäripulasta ja koronapandemiasta huolimatta. Eläinlääkäripalvelut on saatu turvattua 24/7 kaikissa jäsenkunnissa. Kesäaikana saatiin hyvin eläinlääkärien sijaisia valtakunnallisesta eläinlääkäripulasta huolimatta. Palveluista on tullut kiitosta, eikä hoitovirhevalituksia ole tullut.

Pieneläinkäyntejä vastaanotolla oli yhteensä 7 806, sairasmatkoja 1 546 ja kaupungineläinlääkäreiden tekemiä virkamatkoja 218 ja valvontaeläinlääkäreiden virkamatkoja 211. Pieneläinten hoidot vastaanotolla ovat lisääntyneet. Suurempi suoritemäärä kaupungin vastaanotoilla on tehty siitä huolimatta, että kaupungineläinlääkäreillä on ollut lähes koko vuoden praktikkoeläinlääkäripula.

Ympäristönsuojelun osalta palvelusuunnitelma on toteutunut suunnitellusti. Ympäristönsuojelun yksikössä valmisteltiin vuoden 2021 aikana yhteensä 19 ympäristö- tai maa-aineslupapäätöstä (Mikkeli 8, Hirvensalmi 1, Kangasniemi 5, Mäntyharju 2, Pertunmaa 3), ja 8 ympäristöluvan muutos- tai rauettamispäätöstä. Viranhaltijapäätöksiä tehtiin noin 25 ja muita erilaisia kirjallisia asiakassuoritteita (lausunnot, tarkastuspöytäkirjat, kehotukset yms.) kertyi noin 950, mikä on suunnilleen saman verran kuin edellisenä vuonna. Suoritteet jakautuivat kuntien kesken seuraavasti: Mikkeli 63 %, Hirvensalmi 4 %, Kangasniemi 9 %, Mäntyharju 20 %, Pertunmaa 4 %.

Viranomaistoiminnan lisäksi Ympäristöpalvelut on hallinnoinut vuoden 2021 aikana neljää ympäristönsuojelun edistämiseen liittyvää hanketta (pohjavesien suojeluun liittyvä Rainman -hanke, Mikkelin seudun Kuntailmasto -hanke, Ilmastopolku -hanke ja Pursialan ja Porrassalmen pohjavesialueiden suojelusuunnitelmien päivittämishanke).

Talouden toteutuminen ja olennaiset poikkeamat

Ympäristölautakunnan toimintakulut vuonna 2021 olivat kokonaisuutena 2 168 399 euroa ja ne alittuivat talousarvioon nähden 210 501 euroa. Toimintatuotot (sisältää kuntaosuudet) vuonna 2021 olivat 1 124 244 euroa ja valtuustoon nähden sitovat tuotot alittuivat 25 956 euroa. Toimintakate oli 184 545 euroa parempi kuin talousarviossa.

Ympäristöpalvelujen kaikkien tulosalueiden toimintakulut olivat vuonna 2021 talousarviota pienemmät. Toimintakuluissa eniten säästöä syntyi henkilökuluissa, palvelujen ostoissa ja vuokrissa. Henkilöstökulujen säästö vuodelta 2021 syntyi ensisijaisesti eläköitymisen jälkeen täyttämättä jätetyn tehtävän sekä rekrytointihaasteista johtuneesta täyttämättä olevasta eläinlääkärin viran palkkakustannuksista.

Vastaavasti toimintatuotot, kuntalaskutuksia lukuun ottamatta, olivat kaikilla tulosalueilla talousarviota paremmat. Koronaviruksesta johtuva epidemia ei vaikuttanut enää merkittävästi tulojen kertymiseen vuonna 2021, vaan toiminta pystyttiin toteuttamaan lähes normaalisti. Yleisen terveysvalvonnan ja ympäristönsuojelun lupa- ja valvontamaksujen sekä eläinlääkintähuollon klinikkamaksujen tulokertymät vuonna 2021 olivat talousarviota paremmat.

Lisäksi ulkopuolista rahoitusta hankkeisiin saatiin talousarviota enemmän.  Korvaukset kunnilta muodostuivat talousarviota pienemmiksi, koska osuuksien laskennan perusteena käytettävät toimintakulut olivat talousarviota pienemmät sekä toimintatuotot arviota paremmat.

Ympäristölautakunnan talousarvion toteuma vuonna 2021

 

TA 2021

 Toteuma 31.12.2021

  Ero tot. 2021 - TA 2021  Toteutuma % 2021

Toimintatuotot (sisältää kuntaosuudet)       

1 150 200      

 1 124 244

-25 956 97,7 %

Toimintakulut

2 378 900   

  2 168 399

-210 501 91,2 %

Toimintakate

-1 228 700

  -1 044 155

184 545 85,0 %

 

Syy valtuuston nähden sitovien tulojen alittumiseen (25 956 euroa) oli kuntalaskutuksen pienentyminen menojen alituttua. Muuten tuotot olivat jo kaikilla tulosalueilla talousarviota suurempia. 

Liitteenä on toimintakertomus, johon sisältyy kuvaus palvelusuunnitelman ja talouden toteutumisesta, talouden tunnusluvut, kuntaosuudet ja tuloskortti sekä erillisenä liitteenä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arviointilomake.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Ympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle  ja edelleen kaupunginvaltuustolle toimintakertomuksen hyväksymistä tulojen alitus huomioiden.

Lisäksi lautakunta valtuuttaa talouspalvelut tekemään tilinpäätökseen tarvittaessa teknisiä korjauksia. Mahdollisesti tehdyt korjaukset tuodaan tiedoksi lautakunnalle kaupunginhallituksen tilinpäätöskäsittelyn 28.3.2022 jälkeen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mikkelin kaupunginhallitus, Hirvensalmen, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Pertunmaan kunnanhallitukset

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.