Valmistelija
Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi
Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi
Kuvaus
Kokouksessa esitellään orkesterin ja lentokentän vaihtoehtojen rahoitusmallit, työtehtävien uudelleen järjestelyjä, työn osa-aikaistaminen. Lisäksi esitellään taloudelliset vaihtoehdot sekä mahdollisten toteutettavien vaihtoehtojen vaikutus valtionosuuksiin.
Päätösehdotus
Esittelijä
Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi
Käydään keskustelu esitytetyistä vaihtoehdoista toimintojen lakkauttamiselle.
Lisäksi YT-neuvottelukunta lähettää tiedoksi kaupunginhallitukselle YT- neuvottelukunnan näkemyksen vaihtoehtoisista toimenpiteistä sekä toteaa että lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa 4 § yhteistoiminnassa käsiteltävät asiat kohdan 4 mukaiset taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista neuvottelut voidaan päättää.
Päätös
Merkitään, että intendentti Jaakko Antila ja lentokenttäpäällikkö Sami Kahilakoski esittivät vaihtoehtoiset toimenpiteet irtisanomisiin, osa-aikaistamiseksi sekä lomautusten osalta.
Mikkelin kaupunginorkesteri saa valtionosuutta vuonna 2022 enemmän kuin vuonna 2021. Valtionosuus on noin 80.000 euroa enemmän. Näin ollen kaupungin maksamaan osuuteen tulee vähennystä tältä osin. Lisäksi valtionosuuden edellytyksenä on, että toiminnasta vastaava organisaatio, joka valtionosuuden saa, vastaa omalta osaltaan toiminnan rahoituksesta. Rahoituksen pitää olla merkittävästi isompi.
Muusikoiden liiton laskelmien mukaan ostopalveluina ostettu keikkamuusikon kustannukset ovat 1000 euroa viikossa. Tämä selvitys liittyy siihen, voisiko orkesterin kokoonpanoa pienentää. Kustannussäästöä ei ei ostopalvelulla saada aikaiseksi. Lisäksi laaduntaso tulee laskemaan, koska orkesteri ei harjoittele samanaikaisesti tai se on vaikeampi järjestää.
Orkesterin työntekijöiden yhteiskäyttö opetuksessa ei ole mahdollista, koska orkesterin jäsenillä ei ole aineenopettajan kelpoisuutta, vaikka instrumenttipätevyys toki työntekijöillä on. Myöskään virkaehtosopimus ei mahdollista orkesterin henkilöstön käyttämistä opetuksessa. Vertailuna Savonlinnan ratkaisuun orkesterin osalta on todettava, että Savonlinnassa on kvartetti ja soittajat ovat opetusvelvollisuustyöajassa ja opettavat samalla. Samanlainen ongelma on mikäli orkesterin työntekijät olisivat musiikkiopiston palveluksessa. Musiikkiopisto on kannatusyhdistyksen ylläpitämä organisaatio.
Orkesterin osalta hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta on päättänyt, että tuloja lisätään. Tuloja lisätään korottamalla lipun hintaa, mutta myös lisäämällä tuotantoa. Tästä syystä ei orkesterin työntekijöiden työpanosta voi käyttää muuhun työhön. Mikkelin orkesterin työpanos on täysin sidottu käytössä olevaan työaikaan. Orkesteri käy myös kouluissa, päiväkodeissa ja muissa kaupungin järjestämissä kohteissa.
Talousvaateeksi on hyväksytty 200.000 euroa. Tämä saavutetaan, mikäli orkesteri saa ulkopuolista hankerahoitusta, kannatusyhdistys joukkorahoitusta ja mahdollisesti muuta ulkoista rahoitusta. Nettokustannukset jäävät neuvotteluissa esitetyillä esityksillä alle 500.000 euroa.
Lisäksi YT-neuvottelukunta vaatii selvitystä orkesterin maksamista vuokrista Mikael oy:lle ja kaupungin vuokra-avustuksen määrää tulee selvittää tammikuun 2022 loppuun mennessä osana sopeutustoimia. Lisäksi selvitetään yhteistyö musiikkiopiston kanssa, voiko musiikkiopisto ostaa orkesterin henkilöstön työpanosta. Tämäkin tuodaan YT-neuvottelukunnalle selvityksenä tammikuun 2022 loppuun mennessä.
Lentokentän osalta voidaan toimintaa tehostaa omalla työllä ja vähentämällä ostopalvelua. Lisäksi kentän henkilöstön osaamista voidaan mahdollisuuksien mukaan myydä ulkopuolisille toimijoille vaarantamatta kentän omaa toimintaa. Näillä toiminnoilla voidaan saada lisätuloja 30 000 euroa. Lentokentän henkilöstön työtehtävien kehittäminen lentokentän tarpeisiin voidaan kuluja pienentää ja saada noin 60 000 euron tulot. Nettona mahdollisuus tulojen lisäykseen ja menojen pienentämiseen voisi tarkoittaa noin 90 000- 138 000 euron säästöä.
Lentokentän kuljettajan tehtäviin sovelletaan kunnallista tuntipalkkaisten (TTES) sopimusta ja mahdollisuus sopimusalan vaihtoa Kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimukseen (TS) selvitetään tammikuun 2022 loppuun mennessä.
Merkitään, että esitetyt vaihtoehdot orkesterin ja lentokentän osalta ovat hyväksyttävissä olevia vaihtoehtoja irtisanomisille, osa-aikaistamiselle ja lomautuksille. Tavoitteet eurojen osalta eivät toteudu.
Merkitään, että YT-neuvottelukunta toteaa, että lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa 4 § yhteistoiminnassa käsiteltävät asiat kohdan 4 mukaiset taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista koskevat neuvottelut voidaan päättää. Todetaan yhteistoimintaneuvottelut käydyksi ajalla 13.10. – 24.11.2021 ja loppuun saatetuksi.