Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 15.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 104 Jätteenkuljetusjärjestelmä -asianosaisten kuuleminen

MliDno-2021-2533

Valmistelija

  • Nina Hurri, jäteasiain tarkastaja, nina.hurri@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin alueella nousi tarpeelliseksi vuonna 2020 tehdä päivitetty selvitys jätehuollon tilanteesta ja mahdollisista tarpeellisista toimenpiteistä liittyen jätehuoltopalvelujen toteuttamiseen. Tarpeellisuus pohjautui ajankohtaiseen tilanteen päivittämiseen sekä palvelutoiminnan kehittämiseen ja Mikkelin kaupunkistrategian kestävän kasvun ohjelman tavoitteiden huomioimiseen. Jätelain 37 § mukaisesti kunnan on seurattava ja valvottava jätteenkuljetusjärjestelmästä tehdyn päätöksen täytäntöönpanoa ja sen edellytysten täyttymistä sekä tarvittaessa käsiteltävä jätteenkuljetusta koskeva asia uudelleen. Selvitystyössä ennakoitiin myös tulevaa jätelain muutosta. Edellinen päätös asiasta on Mikkelin kaupungissa tehty 2013. Jätehuoltoviranomaistyönä on 2017 selvitetty jätteen taajamakuljetusten tilannetta (Ramboll -raportti 24.2.2017: jätteen taajamakuljetusten nykytilan selvittäminen). 2020-2021 laadittiin taustamuistio, jonka tavoitteena oli selvittää Mikkelin kaupungin jätehuollon järjestämistapaa verraten sitä erilaisiin tutkimuksiin, määräyksiin ja toteuttamistapoihin muualla Suomessa mahdollisuuksia kartoittaen. 

Tehdyn selvityksen perusteella jätehuollon kaksoisjärjestelmästä esitetään Mikkelin kaupungin alueella poistuttavan siirtymäajan jälkeen. Siirtymäaika olisi noin kaksi vuotta päätöksenteosta tai mitä uusi jätelaki siirtymäajasta määrittää asian ollessa päätöksenteossa uuden jätelain voimaanastumisen jälkeen. Viranomainen varaa ennen kuljetusjärjestelmäpäätöksen tekemistä tai muuttamista kaikille, joiden elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin päätöksenteolla voi olla huomattava vaikutus, mahdollisuuden saada tietoa asian käsittelyn lähtökohdista ja lausua mielipiteensä asiasta (jätelaki 38 § ja hallintolaki 41 §). Hallintolain sekä jätelain mukainen osallistaminen / kuuleminen esitetään aloitettavan viimeistään elokuussa 2021, jolloin laadittu taustaselvitys liitteineen asetetaan yleisesti nähtäville. Asiasta tiedotetaan Mikkelin kaupungin käytäntöjen mukaisesti. Päätöksentekoon asian esitetään etenevän loppuvuodesta 2021.

Kaksoisjärjestelmästä poistuminen on merkityksellistä sekä perusteltua viranomaisvalvonnan, Mikkelin kaupunkistrategian sekä lainsäädäntö- ja EU-direktiivien edellytysten näkökulmasta. Tavoitteellisesti toiminta tehostuu, vasteajat lyhenevät ja jätehuoltopalvelukokonaisuuden kehittämiselle on nykyistä paremmat lähtökohdat. Kuntien omistama jäteyhtiö on perustettu hoitamaan kunnille kuuluvat jätehuollon palvelutehtävät ja yhtiön keskeisimmäksi tehtäväksi on annettu myös jätehuollon kehittäminen. Jätehuollon kokonaisuus koostuu jätteen tyhjennyksestä (=keräys + kuljetus) ja käsittelystä. Malli, jossa kuntien omistama yhtiö vastaa yhdyskuntajätehuollon järjestämisestä, on eri tutkimuksissa todettu tehokkaimmaksi, tasapuolisimmaksi, edullisimmaksi ja ympäristön kannalta järkevimmäksi tavaksi hoitaa jätehuolto kokonaisuudessaan.

Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus voidaan järjestää: Kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena (jätelaki 36 §), jolloin kunnallinen jäteyhtiö huolehtii jätteenkuljetuksen kilpailuttamisesta hankintalain mukaisesti siten, että kuljetusyrittäjillä on tasapuoliset mahdollisuudet osallistua kunnan jätehuoltopalveluiden tuottamiseen. Sopimussuhde syntyy kunnallisen jäteyhtiön ja kuljetusyrittäjän välillä. Kyseessä on kiinteistön haltijalle tarjottava julkisoikeudellinen palvelu, josta perittävä maksu määrätään kunnan jätetaksan mukaisesti. Kuljetushinta ja mahdollisten lisäpalvelun kustannukset määräytyvät yhteiskilpailutuksen perusteella, ei kuljetusyrittäjän itsenäisesti päättämänä. Jätteenkuljetus voidaan järjestää myös kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena (jätelaki 37 §), jolloin kiinteistön haltija sopii itse valitsemansa kuljetusyrittäjän kanssa jätteen kuljetuksesta järjestämästään keräyspaikasta kunnan määräämään vastaanottopaikkaan. Kyseessä on kiinteistön haltijan ja kuljetusyrittäjän välinen yksityisoikeudellinen sopimus, jossa kuljetusyrittäjä perii kuljetuspalveluista yksityisoikeudellisen maksun. Jätehuoltoviranomainen hyväksyy taksan jätteenkäsittelyn osalta. Kuljetusyrittäjä määrittelee kuljetushinnat itsenäisesti.

Mikkelissä on käytössä kaksoisjärjestelmä jätteenkuljetuksessa. Jätteenkuljetus on järjestetty kiinteistön haltijan järjestämänä kuljetuksena taajama-alueilla ja kunnan järjestämänä haja-asutusaluilla sekä Haukivuoren, Suomenniemen että Kirkonvarkauden alueella. Uuden jätelain ennakoidaan siirtävän kunnan vastuulle kaikkien jätejakeiden jätehuollon pois lukien sekajätteet kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueilla.

Jätehuoltoviranomaisen toimivaltaan kuuluu päättää siitä, järjestetäänkö kiinteistöittäinen jätteenkuljetus kunnassa tai sen osassa kunnan vai kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena. Mikkelin kaupungin alueella asiasta päättää jätehuoltoviranomaisena toimiva kaupunkiympäristölautakunta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Mikkelin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta varaa ennen kuljetusjärjestelmäpäätöksen tekemistä tai muuttamista kaikille, joiden elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin päätöksenteolla voi olla huomattava vaikutus, mahdollisuuden saada tietoa asian käsittelyn lähtökohdista ja lausua mielipiteensä asiasta (jätelaki 38 § ja hallintolaki 41 §). Jätehuollon kaksoisjärjestelmästä poistuminen ja siirtyminen kokonaisuudessaan kunnan järjestämään jätehuoltoon Mikkelin kaupungin alueella -asiaan liittyvä kuuleminen ja osallistaminen päätetään suorittaa aikajakson elo- ja syyskuu 2021 (2 kk) mittaisena Mikkelin kaupungin käytäntöjen mukaisesti. Asia valmistellaan kuulemisen jälkeen päätöksentekoon.

Mikkelin kaupungin normaalien kuulemis- ja osallistamiskäytäntöjen lisäksi jätehuoltoviranomainen avaa sähköposti -palautekanavan sekä sähköisen mahdollisuuden asiassa kuulemiseen sekä vaikuttamiseen. Palautteet kerätään ja niistä laaditaan eritelty raportti kuljetusjärjestelmäpäätöksen tekoa varten kaupunkiympäristölautakunnalle.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jäteasiaintarkastaja Nina Hurri, Metsäsairila Oy

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.