Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 15.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 101 Opiskelijan koulumatkatuki ja Waltti-lipputuotteet Mikkelin joukkoliikenteessä 1.8.2021 alkaen

MliDno-2021-2491

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Uuden oppivelvollisuuslain mukaan 2. asteen opiskelijan koulumatkatuki muuttuu siten, että se edellyttää koulumatkatukijärjestelmässä opiskelijan lipputuotteiksi Kausilippu 30 pv sekä ½ kuun 14 matkapäivän lipputuotteen. Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Mikkelin kaupunki määrittelee alueensa Waltti-joukkoliikenteen tarvittavat lipputuotteet sekä asiakashinnat. Lipputuotteiden teknisestä toteutuksesta vastaa TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy.

Opiskelija hakee lukuvuosittain koulumatkatukea oppilaitoksen kautta (hakemus ja ostotodistus) Waltti-liikenteeseen TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n ja Kelan ohjeistamalla tavalla. Tavoitteena on päästä syksyllä Opiskelija -tuotteen ostotodistuksen hallinnassa yhteiseen sähköiseen järjestelmän käyttöön opiskelijan, oppilaitoksen ja lipunmyyntipisteen välillä. Kaupunki saa kuukausittaisen Kela -maksuosuuden laskutuksen pohjaksi TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n ylläpitämän järjestelmäraportin. 

Mikkelin kaupungin joukkoliikenteen Waltti -lippu- ja maksujärjestelmään perustetaan uutena tuotteena opiskelijan ½ kuun 14 matkapäivän lipputuote liitteessä esitetyn asiakashinnoittelun mukaisesti. Lipputuote olisi myynnissä vain asiakasryhmälle opiskelija. Tuotteen myynti ja käyttö alkaisi 1.8.2021 alkaen oppilaitosten lukuvuoden mukaisesti. Nykyinen Kausi 30 pv opiskelijalipun asiakashinnoittelu pysyy ennallaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että Mikkelin kaupungin joukkoliikenteen Waltti -lippu- ja maksujärjestelmään perustetaan uutena tuotteena opiskelijan ½ kuun 14 matkapäivän lipputuote esitetyn asiakashinnoittelun mukaisesti. Lipputuotteen myynti ja käyttö alkaa 1.8.2021 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

PoSELY, Hirvensalmen kunta, Kangasniemen kunta, Juvan kunta, Puumalan kunta, TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.