Kuvaus
Kiinteistön 491-486-4-3 omistaja on tehnyt kaupunkiympäristölautakunnalle oikaisuvaatimuksen laskusta, jonka hän on saanut rakennusluvan tunnus 21-0024-A/02.02.2021 käsittelystä. Oikaisuvaatimus koskee vain laskuun sisältyvää maksua rakennuksen paikan merkitsemisestä. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan rakennuksen paikan merkitsemisestä laskutetun maksun poistamista tai vaihtoehtoisesti koko lupamaksun alentamista puoleen.
Johtava rakennustarkastaja on vastannut kiinteistön 491-486-4-3 omistajan muistutukseen laskusta. Muistutuksen johdosta rakennuksen paikan merkitsemisestä perittävää maksua on kohtuullistettu puoleen alkuperäisestä, mutta kiinteistön omistaja pitää koko mainittua maksua perusteettomana.
Oikaisuvaatimus ja muistutukseen annettu vastaus ovat liitteenä.
Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän rakennusvalvontataksan kohdan 15.2 mukaan rakennusvalvonnan suorittamasta rakennuksen paikan merkitsemisestä laskutetaan 270 euroa. Taksan kohdan 20.3 mukaan viranomainen voi erityisestä syystä alentaa maksua, kuitenkin enintään 50 %, mikäli maksu muodostuu kohtuuttoman korkeaksi suhteessa toimenpiteen laatuun ja laajuuteen sekä viranomaisilta vaadittavaan työmäärään.
Rakennuksen paikan merkitsemisen suorittaa rakennusvalvonta silloin, kun ollaan asemakaava-alueen ulkopuolella. Asemakaava-alueella tehtävä kuuluu mittaus- ja tontit yksikölle. Rakennuksen paikan merkitseminen tarkoittaa sitä, että rakennuksen kulmapisteiden sijainti suhteessa kiinteistön rajoihin selvitetään ja merkitään maastoon ennen rakennustöiden aloittamista. Tällä varmistetaan, että rakennuksen sijainti on rakennusluvan mukainen. Lisäksi toimitukseen kuuluu merkitsemisen valmistelu ja toimituksen jälkeen pöytäkirjan tekeminen ja asian kirjaaminen tietojärjestelmiin.
Koronapandemian aiheuttamien rajoitusten ja rakennusvalvonnan henkilöresurssien vajauksen takia on monissa selkeissä rakennushankkeissa noudatettu käytäntöä, että luvan hakija tai hankkeen vastaava työnjohtaja suorittaa rakennuksen paikan fyysisen merkitsemisen maastossa ja toimittaa tästä valokuva- ja muut dokumentit rakennusvalvontaan. Tällöin rakennustarkastaja ei osallistu toimitukseen kiinteistöllä, vaan antaa toimituksen suorittamisesta ohjeet, tarkastaa hänelle toimitetuista dokumenteista, että merkitseminen on tapahtunut myönnetyn kuvan mukaisesti ja kirjaa asian tietojärjestelmiin. Rakennusvalvonnalle jää siis paikan merkitsemiseen liittyviä tehtäviä ja vastuuta, vaikka fyysisen merkitsemisen hoitaisikin luvanhakija tai tämän edustaja.
Näissä tilanteissa paikan merkitsemisestä perittävää maksua on kohtuullistettu puoleen alkuperäisestä kuten rakennusvalvontataksan kohta 20.3 sallii. Suurempaa alennusta taksa ei mahdollista. Vaihtoehto olisi jättää maksu kokonaan perimättä, mutta sitä ei ole katsottu perustelluksi, koska rakennusvalvonnalle jää kuitenkin aina paikan merkitsemiseen liittyviä tehtäviä ennen ja jälkeen itse fyysisen toimituksen.
Rakennuksen paikan merkitseminen on kaikissa vastaavissa tapauksissa ollut myönnetyn rakennusluvan ehtona. Tasapuolisuuden vuoksi sitä ei voi jättää vaatimatta tai laskuttamatta osalta luvanhakijoista.
Kiinteistön 491-486-4-3 rakennusluvasta perittävät maksut on määrätty voimassa olevan rakennusvalvontataksan mukaisesti. Se, että rakennuksen paikan merkitsemisestä on ensimmäisessä laskussa laskutettu täysimääräinen hinta, on johtunut tietokatkosta. Maksua on muistutuksen jälkeen korjattu niin, että se vastaa hakijan suorittamien rakennuksen paikan merkitsemisten yhteydessä sovellettua käytäntöä.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, että hyväksytystä taksasta ja vastaavissa tilanteissa noudatetusta käytännöstä tulisi poiketa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkiympäristölautakunta päättää edellä esitetyn perusteella hylätä oikaisuvaatimuksen, joka koskee rakennusluvan tunnus 21-0024-A/02.02.2021 käsittelystä lähetettyä korjattua laskua.