Kuvaus
Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Mikkelin kaupungin välillä on solmittu yhteistyösopimus henkilökuljetusten järjestämisestä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmästä ja joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta. Sopimus on tullut voimaan 1.6.2020 ja se on voimassa toistaiseksi. Pohjois-Savon Ely-keskus esittää, että alueen kaupungit ja kunnat hyväksyvät Ely-keskuksen laatiman joukkoliikenteen rahoitussuunnitelman ajokaudelle 2022-2023.
Käyttöoikeussopimuksiin perustuvassa kuntarajat ylittävässä liikenteessä ELY-keskuksen rahoitusosuus on 80 % ja kuntien yhteenlaskettu rahoitusosuus 20 %. Kuntien rahoitusosuudesta keskuskaupungin osuus on 20 % ja jäljelle jäävä osuus jaetaan kaikille kunnille tasaosuuksin mukaan lukien keskuskaupunki. Kustannukset jaetaan kohdekohtaisesti niiden kuntien kesken, joita kohteen liikenne palvelee. Lisäksi voi olla edellisestä poikkeavia erikseen sovittuja kustannusosuuksia. Kuntien sisäisen liikenteen kustannuksista kunnat vastaavat kokonaan. Bruttokorvaukseen perustuvassa kuntakeskusten välisessä liikenteessä kustannukset on jaettu aikaisempien käyttöoikeussopimusliikenteiden mukaisesti siten, että ELY-keskuksen ja kuntien rahoitusosuuksiin ei tule merkittäviä muutoksia. Rahoitusosuudet on laskettu indeksitarkistetuista hankintahinnoista. ELY-keskus laatii kunnan maksueräluettelot sopimusten liitteeksi ja indeksitarkistaa hinnat sopimusehtojen mukaisesti. Lisäksi vuonna 2022 on ely-sopimusliikenteessä tehty kolme ylimääräistä indeksitarkistusta kompensoimaan polttoaineiden hinnannousua. Seudun joukkoliikenteen palvelutaso voidaan turvata vuosille 2021-2025 asetettujen palvelutasotavoitteiden mukaisena vain yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Rahoitussuunnitelmassa esitetty kustannusjako perustuu nykyiseen ELYkeskuksen käytössä olevaan joukkoliikenteen valtion rahoituksen tasoon.
Mikkelin kaupungin rahoitusosuus koskee PoSEly-sopimusliikennettä:
Mikkeli – Anttola – Puumala
Mikkeli – Otava - Hirvensalmi
Mikkeli – Kangasniemi
Mikkeli – Juva - Sulkava
Mikkeli – Uutela – Pertunmaa
Mikkeli – Haukivuori - Pieksämäki
Kustannuksista vastaavat eniten seudun keskuskaupunkina Mikkeli, koska kuntien yhteenlaskettu osuus kuntarajat ylittävän liikenteen kustannuksista on 20 % sekä jäljelle jäävä osuus jaetaan tasaosuuksin. Pohjois-Savon Ely-keskuksen hankintasopimusten joukkoliikennelinjat kuuluvat Mikkelin Waltti-lippu- ja maksujärjestelmään ja sen clearing-järjestelmien ylläpitovastuu on kaupungilla. Mikkeli - Juva - liikenteessä aloitettiin keväällä 2.5.2022 alkaen työmatkaliikenteelle erityisiä bussivuoroja. Mikkeli-Juva-välin työmatkavuoro-projekti jatkuu, mutta vähäisen matkustajamäärän vuoksi osa vuoroista lakkaa 1.9. alkaen.
Pohjois-Savon Ely-keskus on liikenteiden hankintasopimushintojen perusteella laskenut Mikkelin kaupungin rahoitusosuudeksi 425.332 € (sis. alv 10 %). Waltti-lipputuloja arvioidaan tuloutuvan Mikkelin kaupungille 290.556 € (sis. alv 10 %), joten kaupungin nettokustannusosuudeksi jäisi
134.776 € (sis. alv 10 %). Edellisen ajokauden 7.6.2021- 5.6.2022 nettokustannus oli noin 150.000 € (sis. alv 10 %). Lopullinen kaupungin kustannusosuus riippuu lipputuloista ja kaupungin ja PoSElyn väliseen yhteistyösopimuksen mukaisesti Ely maksaa lipputulokompensaatiota, jos lipputulo ei toteudu arvioidun mukaisesti.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että Mikkelin kaupunki osallistuu rahoitusosuudella 425.332 € (sis. alv 10 %) Pohjois-Savon Ely-keskuksen Mikkelin seudun joukkoliikenteiden hankintoihin ajokaudelle 6.6.2022 - 4.6.2023.
Päätös
Hyväksyttiin.
Merkitään, että palvelujohtaja Linda Asikainen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.
Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17.28-17.35.