Kaupunginhallitus, kokous 7.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 427 Työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) yhteistyösopimus vuodelle 2023

MliDno-2015-2535

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Helena Skopa, helena.skopa@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Etelä-Savon kunnat toimivat tällä hetkellä kolmessa eri TYP-johtoryhmässä. Etelä-Savon TYP-johtoryhmät päättivät yhdessä, että vuoden 2019 aikana tehdään selvitys voisiko Etelä-Savossa olla yksi yhteinen TYP- sopimus ja johtoryhmä. Selvitystyöhön pohjautuen Etelä-Savon TYP-johtoryhmät esittävät, että Etelä-Savoon perustetaan yksi TYP, johon kuuluvat kaikki Etelä-Savon kunnat. Yhdistymisen tavoitteena on yhtenäistää pitkäaikaistyöttömien palveluja ja vähentää hallinnon määrää maakunnassa. TYP-toimipisteet säilyvät Mikkelissä, Savonlinnassa ja Pieksämäellä. Etelä-Savon TYP-toimintaa ohjaa ja koordinoi TYP-johtaja, joka sijoittuu Etelä-Savon maakuntaliittoon ja on maakuntaliiton palkkalistoilla. Vastaavaa järjestelyä on kokeiltu muualla Suomessa ja se on todettu hyväksi ja toimivaksi järjestelyksi. Johtajan ja varahenkilön nimeäminen hyväksytään TYP-johtoryhmässä ennen nimeämistä.

TYP -johtajasta kunnille yhteisesti koituvat toimintamenot ovat ehdotetussa mallissa arvion mukaan yhteensä noin 72 000€/vuosi, joka jaetaan sopimukseen osallistuvien kuntien kesken. Kustannukset jakautuvat Kelan 300 päivää Työmarkkinatukea saaneiden huhti- ja lokakuun keskiarvon mukaan. Tällä hetkellä Mikkelin kaupungin osuus arvioiduista menoista olisi laskelmien mukaan 42,9% eli n. 31 000 €. Lopullinen osuus selviää siinä vaiheessa kun kaikki kunnat ovat tehneet asiasta päätöksen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muut kunnat ovat tekemässä myönteisen päätöksen yhteisestä TYP-sopimuksesta, Savonlinnan päätös on ehdollinen.

Vuoden 2018 osalta Mikkelin kaupungin kustannus nykyisen toimintamallin mukaisesta TYP-palvelusta oli 62 505 € eli ehdotettu malli toisi myös kustannussäästöjä. Jos Savonlinnan kaupunki ei lähde yhteiseen TYP-sopimukseen mukaan, heidän osuutensa (28,9%) jakautuu jäljelle jääviin kuntiin. Tästäkin huolimatta Mikkelin kustannukset jäävät alle nykyisen tason.

Sopimusluonnos on liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Etelä-Savon yhteisen TYP -sopimuksen ajalle 1.1.2020 - 31.12.2022 edellyttäen, että suurin osa valmistelussa mukana olevista kunnista tekee myönteisen päätöksen.

Päätös

Esittelijä täydensi esitystä siten, että sopimus hyväksytään, mutta sopimukseen aukikirjoitetaan Typpi-rekisterin määrittely.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän täydennetty esitys hyväksyttiin.

Merkitään, että vt. palvelupäällikkö Helena Skopa selosti asiaa kaupunginhallitukselle.

Valmistelija

  • Pekka Patama, palvelupäällikkö, Pekka.Patama@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on yhdessä muiden Etelä-Savon kuntien kanssa osallistunut yhteisellä sopimuksella koko maakunnan kattavaan TYP-verkostoon (työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu). Nykyinen sopimus on voimassa vuoden 2022 loppuun. TYP-palvelu on lakiin perustuvaa (Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta 1369/2014).

Etelä-Savon kunnat ovat halukkaita jatkamaan TYP-palvelun toteuttamista olemassa olevan järjestelyn pohjalta vuodelle 2023. Sopimuksessa on myös optio vuodelle 2024. TYP-johtoryhmässä ei nähty tarkoituksenmukaiseksi muuttaa TYP-palvelun rakennetta nyt, kun TYP-palvelun muutokset tulevat toteutettavaksi TE2024 uudistuksen yhteydessä.

TYP-sopimuksen kustannusjakoperusteet pysyvät samoina, eli ne perustuvat osallistuvien kuntien Kelan 300 päivää Työmarkkinatukea saaneiden huhti- ja lokakuun keskiarvon mukaan. Ennakoivan arvion mukaisesti Mikkelin kaupungin osuus tulee vuodelle 2023 olemaan 30 000 euroa. Mikkelin kaupungin osuus kattaa sekä kuntakokeiluun kuuluvat että TE-toimiston TYP asiakkaat.

Sopimuksen mukaan TYP-johtajan työnantajana säilyy Etelä-Savon maakuntaliitto, joka toimii myös TYP-kustannusten laskuttajana.

Sopimusluonnokset (TYP-sopimus ja sopimus TYP-johtajan kustannusten maksamisesta) ovat liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Etelä-Savon yhteisen TYP -sopimuksen ajalle 1.1.2023 - 31.12.2023 edellyttäen, että suurin osa valmistelussa mukana olevista kunnista tekee myönteisen päätöksen. Vuoden 2024 mahdollinen optio hyväksytään vuoden 2024 talousarvion yhteydessä.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon TYP-verkoston johtaja Helena Räisänen, Etelä-Savon TE-toimisto/ Hanna Makkula, Etelä-Savon maakuntaliitto/Janne Nulpponen

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.