Kaupunginhallitus, kokous 7.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 419 Talousarvio 2023

MliDno-2022-85

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Vuoden 2023 talousarviosta alkaen Mikkelin kaupungin talousarvion laadintaprosessia aikaistettiin noin yhdellä kuukaudella. Muutos johtuu siitä, että talousarvion käsittelyaikataulu haluttiin yhdenaikaistaa veroprosenttien käsittelyaikataulun mukaiseksi. Veroprosentit tulee ilmoittaa verohallinnolle vuosittain 17.11. mennessä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen siirtyminen toimintansa 1.1.2023 aloittaville hyvinvointialueille vaikuttaa merkittävästi kuntien talousarvioihin. Suuri osa palvelutuotannon kustannuksista poistuu kuntien budjeteista, mutta vastaavasti myös tulorahoitus leikkaantuu valtion ohjatessa rahoitusta hyvinvointialueille.

Sote-uudistus tekee myös vuoden 2023 kunnallisveroprosentin määrittämisestä poikkeuksellisen: vuoden 2023 tuloveroprosentiksi on määrättävä v. 2022 veroprosentti (Mikkelissä 22 %) vähennettynä 12,64 prosenttiyksiköllä. Laskentamalli on kaikille kunnille yhtenäinen. Mikkelin kunnallisveroprosentti vuonna 2023 on 9,36 %. Veroprosentit vuodelle 2023 käsitellään teknisesti erillisenä päätöksenä.

Kuntalaki edellyttää, että vuodesta 2018 lähtien Mikkelin kaupungin taseeseen kertynyt alijäämä on katettava vuoden 2023 loppuun mennessä. Vuoden 2023 talousarviovalmistelussa ja päätöksenteossa huomionarvoisin seikka on taseeseen kertyneen kumulatiivisen alijäämän kattaminen, jotta Mikkeli voisi välttyä ns. kriisikuntamenettelyltä. Katettavan alijäämän määrän arvioidaan olevan vuoden 2022 tilinpäätöksessä 42,4 miljoonaa euroa. Kyseessä on ennuste, ja lopullinen tarkka summa täsmentyy vuoden 2022 tilinpäätöksessä. Alijäämän kattamista tavoitellaan ensisijaisesti  Etelä-Savon Energia Oy:ltä tehtävin lisätuloutuksin, tai vaihtoehtoisesti Etelä-Savon Energian vähemmistöosuuden myynnillä (KV 17.10.2022 § 136). Talousarvioesityksessä on tuotoiksi huomioitu yhteensä 41 miljoonaa euroa Etelä-Savon Energia Oy:n tuloutuksia (talousarvion laatimishetken arvio), mutta kyseinen tuloutus ei tuota riittävän suurta ylijäämäistä tulosta, jolla aiemmin kertyneet alijäämät tulisivat katetuksi. Poikkeukselliset tuloutukset huominoiden talousarvion tuloslaskelma osoittaa 35,6 miljoonan euron ylijäämää.

Talouden ongelmien pitkäkestoisemmaksi ratkaisuksi nykyisten alijäämien kattaminen ei myöskään riitä, sillä suunnitelmavuodet näyttäytyvät taloudellisesti erittäin haasteellisina. Ongelmat aiheutuvat sote-uudistuksen myötä tapahtuvan rahoituksen jakautumisen perusteena olevien siirtolaskelmien laskentamekanismista, joka on kaupungille epäedullinen Essoten talousarvioylitysten johdosta.

Kaupunginhallitus vahvisti 6.6.2022 § 257 talousarvioraamin vuodelle 2023 ja valtuutti talouspalvelut laatimaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeet.

Kaupunginjohtajan esitys vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosiksi 2023–2026 on liitteenä. Henkilöstösuunnitelma käsitellään erikseen.
Kaupunginjohtajalle talousarvion johdosta annettavat valtuutukset talousarviolainojen nostamiseen, lainojen suojaamiseen ja investointiohjelman mukaisten osakesijoitusten hankintapäätöksiin sekä kaupunginhallitukselle annettava valtuutus konsernilainojen myöntämiseen käsitellään teknisesti erillisenä päätöspykälänä.

Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluejohtokunnat antavat lausunnon kaupunkistrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelusta sekä asioista, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Aluejohtokuntien antamat lausunnot sekä vanhusneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot on koostettu liitteeksi. Lisäksi liitteenä esitetään koko kaupungin riskirekisteri.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2023–2026 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti. 

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsee tiedoksi liitteenä olevan koko kaupunkiorganisaation riskirekisteridokumentin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Kaupunginhallitus aloitti vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman 2024- 2026 käsittelyn kaupunginjohtaja Timo Halosen aloituspuheenvuorolla. Sen jälkeen puheenvuoroja pitivät vt. talousjohtaja Tiia Tamlander, henkilöstöjohtaja Petri Mattila, hallintojohtaja Ari Liikanen, kaupunkiehitysjohtaja Jouni Riihelä ja sivistysjohtaja Virpi Siekkinen. 

Asian käsittelyä jatketaan kaupunginhallituksen kokouksessa tiistaina 1.11.2022 klo 9.00.

Merkitään, että pykälät 394-403 käsiteltiin samanaikaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Kokouksessa pidettiin tauko klo 12.20 -13.00.

Merkitään, että Oskari Valtola saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että Satu Taavitsainen poistui kokouksesta ja saapui takaisin kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2023–2026 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti. 

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsee tiedoksi liitteenä olevan koko kaupunkiorganisaation riskirekisteridokumentin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asian käsittelyä jatketaan kaupunginhallituksen kokouksessa maanantaina 7.11.2022 klo 9.00.

Merkitään,​ että pykälät 406-​415 käsiteltiin samanaikaisesti.

Merkitään, että Pirkko Valtola poistui kokouksesta ja saapui takaisin kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana. Hänen tilallaan kokouksessa oli varajäsen Mali Soininen. 

Merkitään, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Oskari Valtola ja henkilöstöjohtaja Petri Mattila saapuivat kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että kaupunginjohtaja Timo Halonen poistui ja saapui takaisin kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Kokouksessa pidettiin tauko klo 12.08 - 13.00.

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
  • Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2023–2026 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti. 

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsee tiedoksi liitteenä olevan koko kaupunkiorganisaation riskirekisteridokumentin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana talousarvioon tehtiin seuraavat muutosesitykset:

  • Pekka Pöyry esitti Petri Pekosen kannattamana, että Otavan lähipalvelukeskuksen sopimusta jatketaan ja varataan talousarvioon sopimussumma 23 000 euroa vuodelle 2023. Tarvittava summa lisätään raamiin.  

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Heli Kauppinen, Mali Soininen, Eero Aho) ja 7 ei ääntä (Petri Pekonen, Tanja Hartonen, Raimo Heinänen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen, Satu Taavitsainen, Jarno Strengell). 

    Puheenjohtaja totesi, että Pekka Pöyryn muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Petri Pekonen esitti Pekka Pöyryn kannattamana, että konserni- ja elinvoimapalveluiden alaisista kumppanuussopimuksista ja avustuksista (sis.Otavan lähipalvelukeskus) leikataan 10 % (65.500 euroa). Tarvittava summa lisätään raamiin. 


    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Petri Pekosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa ääntä (Tanja Hartonen, Eero Aho, Jouko Kervinen) ja 8 ei ääntä (Raimo Heinänen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell, Mali Soininen, Heli Kauppinen, Satu Taavitsainen).

    Puheenjohtaja totesi, että Petri Pekosen muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     

  • Heli Kauppinen esitti Jarno Strengellin ja Satu Taavitsaisen kannattamana, että avoimesta varhaiskasvatuksesta leikataan 122 000 euron sijaan 62 000 euroa. Tarvittava summa lisätään raamiin.
    (Luku 8.6, sivu 74) Perustelu: Avoin varhaiskasvatus on matalan kynnyksen toimintaa, joka tavoittaa suuren määrän perheitä kerralla. Se on myös monella tavalla ennaltaehkäisevää ja tällä tavalla varoja säästävää toimintaa. Mikäli avoimen varhaiskasvatuksen toimintaa supistetaan, osa perheistä todennäköisesti hakee lapselleen varsinaista varhaiskasvatuspaikkaa, mikä tulee kaupungille paljon kalliimmaksi. 

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Heli Kauppisen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa ääntä (Eero Aho, Jouko Kervinen, Tanja Hartonen, Raimo Heinänen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Mali Soininen, Pirjo Siiskonen) ja 3 ei ääntä (Satu Taavitsainen, Jarno Strengell, Heli Kauppinen).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

    Merkitään, että Heli Kauppinen, Satu Taavitsainen ja Jarno Strengell jättivät asiasta eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin Heli Kauppisen muutosesitys.  
     

  • Tanja Hartonen esitti Raimo Heinäsen kannattamana, ettei Suomenniemen koulua lakkauteta. Pitkä välimatka ja koulumatkan pidentyminen ajallisesti voi oleellisesti muuttua kohtuuttomaksi. Koululla on myös muuta käyttöä. Koulun lakkauttaminen heikentäisi alueen elinvoimaa merkittävästi. Kokonaisuus huomioon ottaen esitän kahden vuoden jatkoaikaa ja työrauhaa. Tarvittava summa lisätään raamiin.


Lisäksi Pekka Pöyry esitti Petri Pekosen kannattamana, että Suomenniemen koulua ei lakkauteta. Tarvittava summa lisätään raamiin.

Puheenjohtaja tiedusteli, että voidaanko äänestää samassa äänestyksessä myös § 423 osalta. Hyväksyttiin. 

Ensin äänestetään Tanja Hartosen ja Pekka Pöyryn esityksistä siten, että ne, jotka kannattavat Tanja Hartosen muutosesitystä, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Sen jälkeen voittanut esitys asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa ääntä (Raimo Heinänen, Tanja Hartonen, Jarno Strengell), 3 ei ääntä (Petri Pekonen, Pirjo Siiskonen, Pekka Pöyry) ja 5 tyhjää ääntä (Jouko Kervinen, Mali Soininen, Heli Kauppinen, Satu Taavitsainen, Eero Aho). 
Koska äänet menivät tasan, niin puheenjohtajan ääni ratkaisi asian ja Pekka Pöyryn muutosesitys on voittanut ja se asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Heli Kauppinen, Eero Aho, Mali Soininen, Satu Taavitsainen) ja 6 ei ääntä (Petri Pekonen, Raimo Heinänen, Tanja Hartonen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell).

Puheenjohtaja totesi, että Pekka Pöyryn muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

  • Tanja Hartonen esitti Pekka Pöyryn, Petri Pekosen ja Raimo Heinäsen kannattamana, että Otavan kirjaston osalta otetaan vaihtoehdoksi riisuttu palvelumalli, jossa on yksi palveluaukiolopäivä viikossa. Palveluaukiolopäivä tarkoittaa, että kirjastossa on silloin töissä kirjastonhoitaja/kirjastovirkailija. Vaadittu kokonaissäästö 50 000 € toteutetaan ja kirjastopalveluitten talousarvio vuodelle 2023 on raamissa ja Otavan kirjasto säilytetään. 

    Puheenjohtaja tiedusteli, että voidaanko äänestää samassa äänestyksessä myös § 421 osalta. Hyväksyttiin.

    Äänestetään, siten että, ne jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Tanja Hartosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 1 jaa ääntä (Eero Aho) ja 10 ei ääntä (Jouko Kervinen, Raimo Heinänen, Petri Pekonen, Pirkko Valtola, Pekka Pöyry, Heli Kauppinen, Jarno Strengell, Tanja Hartonen, Pirjo Siiskonen, Satu Taavitsainen).

    Puheenjohtaja totesi, että Tanja Hartosen muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Tanja Hartonen esitti Pekka Pöyryn, Petri Pekosen ja Raimo Heinäsen kannattamana, että Suomenniemen kirjaston ja asiointipisteen osalta otetaan vaihtoehdoksi riisuttu palvelumalli, jossa on yksi palveluaukiolopäivä viikossa. Palveluaukiolopäivä tarkoittaa, että kirjastossa on silloin töissä kirjastonhoitaja/kirjastovirkailija. Vaadittu kokonaissäästö 50 000 € toteutetaan ja kirjastopalveluitten talousarvio vuodelle 2023 on raamissa ja Suomenniemen kirjasto säilytetään Suomenniemen asiointipalvelun kanssa. 

    Puheenjohtaja tiedusteli, että voidaanko äänestää samassa äänestyksessä myös § 422 osalta. Hyväksyttiin.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Tanja Hartosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 1 jaa ääntä (Eero Aho) ja 10 ei ääntä (Jouko Kervinen, Petri Pekonen, Raimo Heinänen, Heli Kauppinen, Jarno Strengell, Pirkko Valtola, Pekka Pöyry, Tanja Hartonen, Pirjo Siiskonen, Satu Taavitsainen).

    Puheenjohtaja totesi, että Tanja Hartosen muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

     
  • Tanja Hartonen esitti Raimo Heinäsen kannattamana, että orkesteri lakkautetaan ja lakkautustoimet aloitetaan, vaikka se ei kokonaisuudessa säästä vuonna 2023 koko summaa, niin tulevaisuudessa enemmän.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Tanja Hartosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Pirkko Valtola, Heli Kauppinen, Jarno Strengell, Pirjo Siiskonen, Satu Taavitsainen) ja 3 ei ääntä (Tanja Hartonen, Raimo Heinänen, Eero Aho).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Pekka Pöyry esitti Petri Pekosen ja Heli Kauppisen kannattamana, että hyvinvoinnin- ja osallisuuden lautakunnan alaisista kumppanuussopimuksista ja avustuksista leikataan 10 %. Tarvittava summa lisätään raamiin.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Tanja Hartonen, Eero Aho) ja 8 ei ääntä (Raimo Heinänen, Pirkko Valtola, Pekka Pöyry, Jarno Strengell, Petri Pekonen, Satu Taavitsainen, Heli Kauppinen, Pirjo Siiskonen).

    Puheenjohtaja totesi, että Pekka Pöyryn muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Petri Pekonen esitti Pekka Pöyryn kannattamana, että Ristiinaan palautetaan toinen liikuntapaikkahoitaja. Tarvittava summa lisätään raamiin. 

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Raimo Heinänen, Pirkko Valtola, Satu Taavitsainen, Eero Aho, Tanja Hartonen, Heli Kauppinen) ja 4 ei ääntä (Pekka Pöyry, Petri Pekonen, Jarno Strengell, Pirjo Siiskonen).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Satu Taavitsainen esitti, Mikkelin Teatterin ja Mikkelin musiikkiopiston kumppanuussopimuksista ei leikata lainkaan. Summa lisätään hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan raamiin. Muiden kumppanuussopimusten osalta leikataan 10 %. Summa lisätään raamiin.

    Koska kukaan ei kannattanut Satu Taavitsaisen muutosesitystä, se raukesi. 
     
  • Jarno Strengell esitti, ettei Suomenniemen kirjastoa eikä asiointipistettä lakkauteta ja toiminta jatkaa entisellään. Perustelu: Suurin kustannuserä Suomenniemen kirjaston osalta on sisäinen vuokra, jolloin kirjaston lakkauttamisesta suunniteltu vuokrasäästö toteutuu vasta, kun tiloihin saadaan toinen vuokralainen tai tilat realisoidaan. Henkilöstösäästö kirjaston lakkauttamisen osalta on noin 0,5 htv. Kirjastojen osalta 2,5 htv säästö on Palvelu- ja tulevaisuusohjelman säästöissä, joka on tarkoitus pääosin toteuttaa, vaikka Suomenniemen kirjaston toiminta jatkuisi nykyisellään.

    Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin muutosesitystä, se raukesi. 
     
  • Petri Pekonen esitti Pekka Pöyryn kannattamana, että aluejohtokuntien toiminta jatkuu ja toiminnan määräraha säilyy ennallaan. Tarvittava summa lisätään raamiin.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Petri Pekosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Pirkko Valtola, Tanja Hartonen, Raimo Heinänen, Satu Taavitsainen, Heli Kauppinen, Eero Aho) ja 4 ei ääntä (Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

    Merkitään, että Petri Pekonen, Pekka Pöyry ja Pirjo Siiskonen jättivät asiasta eriävät mielipiteet. 
     
  • Pekka Pöyry esitti Petri Pekosen kannattamana, että yksityistieavustusten määräraha pidetään ennallaan. Tarvittava summa lisätään raamiin. 

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Pirkko Valtola, Satu Taavitsainen, Tanja Hartonen, Raimo Heinänen, Eero Aho, Heli Kauppinen) ja 4 ei ääntä (Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 

    Merkitään, että Petri Pekonen, Pekka Pöyry ja Pirjo Siiskonen jättivät asiasta eriävät mielipiteet.
     
  • Heli Kauppinen esitti Tanja Hartosen ja Satu Taavitsaisen kannattamana, että lentokentän menoihin vuodelle 2023 myönnetään 500 000 euron sijaan 275 000 euroa ja lentokenttä lakkautetaan mahdollisimman pian.
    (Luku 8.8, sivu 88) Perustelu: Lentokentällä ei ole kannattavaa toimintaa eikä se kuulu kaupungin peruspalveluihin. 

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Heli Kauppisen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Pirkko Valtola, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell), 4 ei ääntä (Raimo Heinänen, Satu Taavitsainen, Heli Kauppinen, Tanja Hartonen) ja yksi tyhjä ääni (Eero Aho).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 

    Merkitään, että Heli Kauppinen, Tanja Hartonen, Satu Taavitsainen ja Raimo Heinänen jättivät asiasta eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin Heli Kauppisen muutosesitys.

 

Lisäksi esittelijä teki investointiohjelmaan seuraavat muutosesitykset:

  • rakennukset, Ristiinan päiväkoti, vuodelle 2023 varataan 1,5 milj. euroa ja vuodelle 2024 varataan 2,65 milj. euroa
  • Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli, salien jäähdytyksen varattu määräraha siirretään vuodelle 2024
  • Jalkaväkimuseon esteettömyys ja vesikatto, varataan 25.000 euroa vuodelle 2023 ja vuodelle 2024 varataan 300.000 euroa
  • kirjastorakennus, seutukirjasto, vesikaton uusiminen, investointi siirretään vuodelle 2024
  • kaupungin virastotalo, peruskorjaus jatkuu, varataan 400.000 euroa vuodelle 2023 ja vuodelle 2024 varataan 650.000 euroa
  • Sähköautolataus, siirretään vuodelle 2024
  • Kiinteät rakenteet, Siltojen uusiminen (tahti 1 kpl / 2 vuotta), siirretään vuodelle 2024
  • Vesistö, Satamien kunnostus, (sis. retkisatamat), varataan 25.000 euroa vuodelle 2023 ja vuodelle 2024
  • Katuvalojen saneeraus (sis. ohjausyksiköt), varataan 200.000 euroa vuodelle 2023 ja vuodelle 2024 varataan 200.000 euroa
  • Liikkuminen, Karkialammen kuntotalon viereinen urheilukenttä, ei varata määrärahaa
  • Vesistö, Veturitallinlahti hulevesi, poistetaan listalta
  • Irtain omaisuus, Koneet ja kalustot, vuodelle 2023 varataan 652.000 euroa
  • Jätevedenpuhdistamot, jätevedenpuhdistamo, varataan 550.000 euroa vuodelle 2023
  • Jätevedenpuhdistamot, Ristiinan jätevedenpuhdistamo ja hankesuunnitelma, varataan 20.000 euroa vuodelle 
  • Jätevedenpuhdistamot, Metsä-Sairilan puhdistamo, varataan 250.000 euroa vuodelle 2023 
  • Verkostot (Vesiliikelaitos), varataan 800.000 euroa vuodelle 2023.


Esittelijän muutosesitykset investointiohjelmaan hyväksyttiin yksimielisesti. 
 

  • Pekka Pöyry esitti Petri Pekosen kannattamana, että valtuustosalin digitalisaatio poistetaan investoinnista vuodelta 2023 ja siirretään vuodelle 2024 investointilistalta. 

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Pekka Pöyryn muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Raimo Heinänen, Heli Kauppinen, Eero Aho, Satu Taavitsainen) ja 6 ei ääntä (Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Tanja Hartonen, Pirkko Valtola, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell).

    Puheenjohtaja totesi, että Pekka Pöyryn muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Heli Kauppinen esitti Satu Taavitsaisen kannattamana, että lentokentän investointeihin ei varata rahaa vuodelle 2023 eikä sitä seuraaville vuosille, koska lentokenttä tulee lakkauttaa.
    (sivu 117) Perustelu: Lentokentällä ei ole kannattavaa toimintaa eikä se kuulu kaupungin peruspalveluihin.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Heli Kauppisen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Raimo Heinänen, Pirkko Valtola, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Jarno Strengell, Pirjo Siiskonen), 3 ei ääntä (Tanja Hartonen, Heli Kauppinen, Satu Taavitsainen) ja 1 tyhjä ääni (Eero Aho).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 
     
  • Heli Kauppinen esitti, että pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen investoidaan (v. 2023) 400 000 euron sijaan 600 000 euroa. Vastaava summa vähennetään muista investoinneista (ks. Pekka Pöyryn esitys).
    Perustelu: Pyöräilyn ja kävelyn edistämisen investointirahoista sovittiin ryhmien välillä viime talousarvioneuvotteluissa, kun vuodelle 2022 annettiin 400 000 euron sijaan vain 100 000 euroa, ja loput 300 000 euroa siirrettiin vuodelle 2023 niin, että TA-kirjassa näkyi siinä kohdalla 700 000 e. Taloustilanteen vuoksi olemme valmiita tulemaan tuosta 100 000 e vastaan, mutta ei enempää.

    Koska kukaan ei kannattanut Heli Kauppisen muutosesitystä, se raukesi. 

 

  • Lisäksi esittelijä ehdotti, että talousarviokirjan sivun 27 kolmas kappale muutetaan muotoon: "Vuoden 2023 talousarvioesitys on laadittu valtuuston linjapäätöksen perusteella siten, että satunnaisiin eriin on sisällytetty Etelä-Savon Energia Oy:n mahdolliseksi arvioitu lisätuloutus 37,4 miljoonaa euroa rahoitustuottoihin sisältyvän 3,6 miljoonan euron ns. normaaliosingon lisäksi. Näin yhtiön osinkotuloutukset kaupungille vuonna 2023 olisivat yhteensä 41 miljoonaa euroa. Ilman lisätuloutusta vuoden 2023 talousarvio olisi 1,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Kumulatiivisen alijäämän määrä, vuoden 2022 tulosennuste ja taloussuunnitelmavuosien 2024–2026 alijäämäiset näkymät huomioiden näyttää selvältä, että kaupungin on myytävä omaisuutta, josta saatava myyntivoitto on suuruudeltaan riittävä paitsi kumulatiivisen alijäämän kattamiseen vuoden 2023 tilinpäätöksessä, myös puskurina toimivan kumulatiivisen ylijäämän muodostamiseen. Riittävän suuri taloudellinen puskuri mahdollistaisi käyttötalouden sopeutustoimien valmistelun ja toimeenpanon lähivuosien aikana ilman, että taseeseen alkaisi niiden aikana uudelleen kertyä kumulatiivista alijäämää."


Jouko Kervinen esitti Petri Pekosen ja Pekka Pöyryn kannattamana, että talousarviokirjan sivun 27 kolmas kappale muutetaan muotoon: "Vuoden 2023 talousarvioesitys on laadittu valtuuston linjapäätöksen perusteella siten, että satunnaisiin eriin on sisällytetty Etelä-Savon Energia Oy:n mahdolliseksi arvioitu lisätuloutus 37,4 miljoonaa euroa rahoitustuottoihin sisältyvän 3,6 miljoonan euron ns. normaaliosingon lisäksi. Näin yhtiön osinkotuloutukset kaupungille vuonna 2023 olisivat yhteensä 41 miljoonaa euroa. Ilman lisätuloutusta vuoden 2023 talousarvio olisi 1,8 miljoonaa euroa alijäämäinen, mutta se saatetaan lisätalousarviossa esitettävillä toimenpiteillä tasapainoon. Kumulatiivisen alijäämän määrä, vuoden 2022 tulosennuste ja taloussuunnitelmavuosien 2024–2026 alijäämäiset näkymät huomioiden näyttää selvältä, että kaupungin on myytävä omaisuutta, josta saatava myyntivoitto on suuruudeltaan riittävä paitsi kumulatiivisen alijäämän kattamiseen vuoden 2023 tilinpäätöksessä, myös puskurina toimivan kumulatiivisen ylijäämän muodostamiseen. Riittävän suuri taloudellinen puskuri mahdollistaisi käyttötalouden sopeutustoimien valmistelun ja toimeenpanon lähivuosien aikana ilman, että taseeseen alkaisi niiden aikana uudelleen kertyä kumulatiivista alijäämää "

Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jouko Kervisen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 jaa ääntä (Satu Taavitsainen, Eero Aho, Heli Kauppinen, Tanja Hartonen, Jarno Strengell) ja 6 ei ääntä (Jouko Kervinen, Pirkko Valtola, Petri Pekonen, Raimo Heinänen, Pekka Pöyry, Pirjo Siiskonen).

Puheenjohtaja totesi, että Jouko Kervisen muutosesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 


Lisäksi kaupunginhallitus valtuutti talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsi liitteenä olevan koko kaupunkiorganisaation rikisrekisteridokumentin tiedoksi.

Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus on hyväksynyt kaupunginvaltuustolle nyt tehdyillä muutoksilla liitteen mukaisen esityksen Mikkelin kaupungin vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2023-2026 sekä hyväksynyt esityksen kaupunginvaltuustolle talousarvion määrärahojen, tuloarvioiden sekä toiminnallisten tavoitteiden sitovuuden esitetyn mukaisesti.

Merkitään,​ että pykälät 419-​424 käsiteltiin samanaikaisesti.

Merkitään, että Pirkko Valtola saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana ja samalla varajäsen Mali Soininen poistui kokouksesta.

Merkitään, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Oskari Valtola saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä saapui kokoukseen ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että Satu Taavitsainen, sivistysjohtaja Virpi Siekkinen ja vs. taloussuunnittelupäällikkö Janne Skott poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko klo 13.35-14.40.

Merkitään, että pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.