Kaupunginhallitus, kokous 19.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 481 Kaupunginhallituksen vastaus tilintarkastuspöytäkirjaan

MliDno-2022-5950

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Tausta

Tilintarkastaja on toimittanut kaupunginhallitukselle 22.11.2022 päivätyn tilintarkastuspöytäkirjan koskien kaupunginvaltuuston 14.11.2022 § 145 hyväksymää talousarviota vuodelle 2023 ja taloussuunnitelmaa vuosille 2023–2026. Tilintarkastaja tuo kuntalain 123.3 § mukaisesti esiin näkemyksensä epäkohdasta, koska kattamisvelvollisuuden alaiset alijäämät ja vuonna 2022 kertyväksi arvioitu alijäämä ei tule katettua vuoden 2023 loppuun mennessä, ja kaupungin taseessa on myös suunnitelmakauden lopussa kattamatonta alijäämää. Tilintarkastaja edellyttää kaupunginhallituksen valmistelevan talousarvion ja taloussuunnitelman siten, että taloussuunnitelma on tasapainossa.

Kaupunginhallituksen vastaus

Mikkelin kaupungin vuoden 2023 talousarvion ja vuosien 2023–2026 taloussuunnitelman alijäämiin liitttyvä kysymys on kaksiosainen:

  1. kaupungin on katettava taseeseensa vuoden 2018 tilinpäätöksestä alkaen kertyneet kumulatiiviset alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä, jotta se välttäisi kuntalain 118 § mukaisen erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyn eli ns. kriisikuntamenettelyn; ja
  2. kuntalain 110 § edellyttää, että kunnan taloussuunnitelma on tasapainossa tai ylijäämäinen, ja että kunta päättää taloussuunnitelmassaan yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

 

Kaupunginvaltuuston 14.11.2022 § 145 hyväksymän talousarviokirjan kohdassa 4.4 todetaan kaupunginvaltuuston päättäneen 17.10.2022 § 36, että Mikkelin kaupungin kumulatiiviset alijäämät katetaan energiaomaisuusjärjestelyillä vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensisijaiseksi keinoksi valtuusto on linjannut lisätuloutukset Etelä-Savon Energia Oy:sta ja toissijaiseksi keinoksi vähemmistöosuuden myymisen Etelä-Savon Energia Oy:sta. Valtuusto on myös valtuuttanut kaupunginhallituksen jo valmistelemaan vähemmistöosuuden myymistä siltä varalta, että lisätuloutukset eivät alijäämien kattamisen näkökulmasta ole riittäviä.

Talousarviovalmistelussa on lähdetty siitä, että kaupunginvaltuuston alijäämien ensisijaista kattamisratkaisua koskeva linjaus sitoo myös talousarviossa numeroin esitettävää ratkaisumallia. Tämän vuoksi talousarvion tuloslaskelmaan on sisällytetty Etelä-Savon Energia Oy:n antama arvio lisätuloutusten määrästä (37,4 miljoonan euron lisätuloutus 3,6 miljoonan euron ns. normaaliosingon lisäksi). Talousarvion laatimishetken talousennusteen antaman näkymän perusteella lisätuloutusratkaisu ei ole riittävä kumulatiivisten alijäämien kattamiseen. Vaikka kuluvan vuoden ennuste on sittemmin kohentunut pienempään alijäämänäkymään lokakuun seurantaraportilla (KV 12.12.2022 § 165), ei arvioitu lisätuloutus ole edelleenkään määrältään riittävä arvioidun kumulatiivisen alijäämän kattamiseen vuoden 2023 loppuun mennessä. Lisäksi taloussuunnitelmavuodet ovat selvästi alijäämäisiä, mikä tarkoittaa, että kumulatiivisen alijäämän kertyminen jatkuu edelleen suunnitelmavuosina, vaikka taloussuunnitelmassa tulisi pyrkiä tasapainoon tai ylijäämäisyyteen.

Talousarviokirjan kohdassa 4.4 tuodaan esiin tarve arvioida Etelä-Savon Energia Oy:n lisätuloutusten määrän riittävyyttä heti, kun vuoden 2022 tulos on tiedossa ja lisätuloutusten määrästä on tarkempi tieto. Edelleen em. talousarviokirjan kohdassa alleviivataan riittävän suuren tuloutuksen tarvetta paitsi kumulatiivisen alijäämän kattamiseen vuonna 2023, myös kumulatiivisen ylijäämän muodostamiseen alijäämäisistä suunnitelmavuosista selviämiseksi. Riittävän suuri taloudellinen puskuri mahdollistaisi käyttötalouden lisäsopeutustoimien valmistelun ja toimeenpanon lähivuosien aikana ilman, että taseeseen alkaisi niiden aikana uudelleen kertyä kumulatiivista alijäämää. Talousarviokirjassa viitataan myös ns. lisätalousarvion laatimiseen vuoden 2023 aikana.

Edellä mainitut tiedot on kuvattu talousarviokirjassa tekstimuotoisesti, sillä valtuusto on tehnyt linjauksensa ensisijaisesta alijäämien kattamisratkaisusta. Talousarvioon tai taloussuunnitelmavuosille on sisällytetty jo päätettyjen käyttötalouden sopeutustoimien ohella valtuuston ensisijaiseksi linjaama Etelä-Savon Energia Oy:n lisätuloutusratkaisu. Tekstissä tuodaan kuitenkin esiin myös toissijainen, euromääräiseltä vaikutukseltaan suurempi vaihtoehto, jonka valmistelu on myös jo käynnistetty siihen annetun valtuutuksen nojalla. Talousarvioon tai taloussuunnitelmavuosille ei ole mahdollista eikä aiheellista sisällyttää keinotekoisia, vailla totuuspohjaa olevia ”tasapainotusratkaisuja” siitäkään huolimatta, että taloussuunnitelman hyväksymistä koskeva päätös on luonteeltaan periaatepäätös, joka tarkistetaan vuosittain talousarviokäsittelyn yhteydessä. Taloussuunnitelmaan sisällytettävillä tasapainotustoimilla on oltava aito totuuspohja.

Valtuuston linjauspäätöksen mukaisesti myös toissijaisen vaihtoehdon eli Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnin valmistelu on käynnistetty. Myyntiprosessin toteuttamiseen liittyvä asiantuntijapalvelu on kilpailutettu, ja kilpailutukseen perustuva hankintapäätös tehdään kaupunginhallituksen 19.12.2022 kokouksessa. Työskentely kilpailutetun asiantuntijatahon kanssa päästään aloittamaan alkuvuodesta 2023.

Konkreettisesti niin talousarviovuoden 2023 kuin taloussuunnitelmavuosien 2024–2026 alijäämien kattamiseen liittyvä prosessi pääsee etenemään, kun Etelä-Savon Energia Oy ilmoittaa valmistelussaan olevasta Koskienergia Oy:n osakkeiden myymisestä (KV 29.8.2022 § 103) tuloutettavissa olevan summan ja päivittää arvionsa vuoden 2023 suurimmasta mahdollisesta kokonaistuloutuksesta. Tällöin kaupunki pystyy arvioimaan tuloutuksen riittävyyttä suhteessa olemassa oleviin ja tuleviin alijäämiin. Arvioinnissa on otettava huomioon paitsi taseeseen jo kertyneet alijäämät, myös taloussuunnitelmavuosien selvästi alijäämäiset näkymät, jotka kasvattavat tuloutustarvetta. Asia tuodaan kaupungin toimielinten käsittelyyn Etelä-Savon Energia Oy:n konsernivastuuhenkilön toimesta.

Käytännössä kaupunginvaltuuston on tehtävä lopullinen valinta ensi- ja toissijaisen energiaomaisuusratkaisuvaihtoehdon välillä kevään 2023 aikana. Samassa yhteydessä on syytä päivittää paitsi vuoden 2023 talousarvio, myös v. 2023–2026 taloussuunnitelmakokonaisuus. Kuten talousarviokirjassa todetaan, on käyttötalouden tulojen ja menojen tasapainottamiseksi kyettävä tulevina vuosina löytämään vielä runsaasti lisää keinoja. Uutta tasapainotusohjelmaa ryhdyttäneen laatimaan viimeistään siinä vaiheessa, kun energiaomaisuusjärjestelyn lopputulema ja ratkaisun taloudellinen vaikutus on selvillä.

Hallintosäännön 145 §:n mukaan toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Koska vt. kaupunginjohtaja on asiassa esteellinen, tulisi asia käsitellä kaupunginhallituksen puheenjohtajan esittelystä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Siiskonen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, siiskonen.pirjo@gmail.com

Kaupunginhallitus päättää toimittaa yllä olevan selvityksen tilintarkastajalle ja tiedoksi tarkastuslautakunnalle.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että vt. kaupunginjohtaja Ari Liikanen (Suur-Savon Sähkö Oy:n hallituksen jäsen), Armi Salo-Oksa, kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Minna Pöntinen (Suur-Savon Sähkö Oy:n hallintoneuvoston jäsen) ja Jani Sensio (Etelä-Savon Energia Oy:n hallituksen vpj) ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmotukset hyväksyttiin.

 

Tiedoksi

Tilintarkastaja, tarkastuslautakunta, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.