Kaupunginhallitus, kokous 19.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 485 Pelastustoimen ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietoaineistojen siirto Etelä-Savon hyvinvointialueelle

MliDno-2022-5792

Valmistelija

  • Max Mustapää, asiakirjahallintopäällikkö, max.mustapaa@mikkeli.fi

Kuvaus

Pelastustoimen ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille 1.1.2023 sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2012) (sote-uudistuksen voimaanpanolaki) 1 §:n mukaisesti. Kyseisten tehtävien siirtyessä, siirtyy myös osa näiden tehtävien toteuttamisessa muodostuneista tietoaineistoista kunnilta hyvinvointialueille.

Sote-uudistuksen voimaanpanolain 64.1 §:n mukaisesti: Kunnan järjestämisvastuulle kuuluvassa toiminnassa syntyneet asiakas- ja potilasasiakirjat ja niihin liittyvät hallinnolliset asiakirjat, kunnan hallinnassa olevat yksityisiltä palveluntuottajilta siirtyneet asiakas- ja potilasasiakirjat, kunnan sivistystoimen järjestämässä opiskeluhuollossa syntyneet kuraattorien asiakirjat sekä kunnan pelastustoimen asiakirjat siirtyvät sen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen palveluiden järjestämisestä vastaavalle toimivaltaiselle viranomaiselle, jonka alueeseen kunta kuuluu. Siirto koskee vain hyvinvointialueelle siirtyviä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviin liittyviä asiakirjoja, joita ei ole arkistoitu. Pelastustoimen asiakirjat siirtyvät hyvinvointialueelle vuoden 2004 alusta lukien.

Mikkelin kaupunki on toiminut vuodesta 2004 alkaen Etelä-Savon pelastuslaitoksen isäntäkuntana, jonka toimintaa on johtanut Etelä-Savon pelastuslautakunta. Pelastuslaitoksen pelastustoiminnassa vuosina 2004–2022 muodostuneet tietoaineistot eli asiakirjat ja niitä vastaavat tiedot ovat olleet Etelä-Savon pelastuslautakunnan asiakirjoja ja tätä kautta Mikkelin kaupungin hallinnoimia asiakirjoja. Sote-uudistuksen voimaanpanolain mukaisesti kyseisellä aikavälillä muodostuneet pelastustoimen tietoaineistot tulee siirtää Etelä-Savon hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen.

Mikkelin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävät ovat siirtyneet 1.1.2017 alkaen Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essotelle. Kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien arkistot, jotka liittyvät kuntayhtymän toimintaan, on tullut siirtää kuntayhtymälle. Tähän velvoittavaa tai rajauksia asettavaa säädöstä ei ole kuitenkaan ollut olemassa, vaan aiemmat siirrot on tehty Essoten tarpeiden mukaisesti, jonka vuoksi joitain sosiaali- ja terveydenhuollon tietoaineistoja on yhä Mikkelin kaupungin hallussa. Sote-uudistuksen voimaanpanolain mukaisesti kaupungin hallussa olevat sosiaali- ja terveydenhuollon tietoaineistot, joita ei ole vielä arkistoitu, tulee siirtää Etelä-Savon hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen.

Sote-uudistuksen voimaanpanolain 64 § asettaa yleiset linjat ja rajaukset tietoaineistojen siirrosta, mutta ei luettele yksityiskohtia, toimintatapoja tai erityistapauksia tietoaineistojen siirtoihin liittyen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on laatinut ohjeen tietoaineistojen siirroista hyvinvointialueille (Hyvinvointialueiden tietoaineistojen siirto-ohjeet 1.2 THL 11/2022), jossa ohjeistetaan sote-uudistuksen voimaanpanolain tarkoittamien tietoaineistojen siirtojen toteuttamista sekä määritellään tarkemmin, mitkä asiakirjaryhmät kuuluvat siirrettäviin tietoaineistoihin ja mitkä jäävät kunnille. Ohjeistusta tullaan oletettavasti täydentämään tulevina vuosina, kun sote-uudistus etenee. THL on ohjeistanut, että tietoaineistojen siirroista, varsinkin niihin liittyvistä toimintamalleista ja erityistapauksista sekä tietoaineistojen käsittelystä tulisi laatia sopimukset luovuttavan ja vastaanottavan organisaation välillä.

Mikkelin kaupunki on valmistellut pelastustoimen tietoaineistojen siirtosopimuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietoaineistojen siirtosopimuksen yhteistyössä Etelä-Savon hyvinvointialueen kanssa. Sopimuksissa sovittaisiin tietoaineistoihin ja niiden siirtoihin kohdistuvista vastuista, siirrettävien tietoaineistojen rajauksista, vapaaehtoisesti siirrettävistä tietoaineistoista, siirtojen toteuttamisesta ja toteutusajankohdista, dokumentoinnista sekä tietoaineistojen käsittelystä.

Hyväksyttäväksi esitetyt sopimukset ovat liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevat pelastustoimen ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietoaineistojen siirtosopimukset sekä tietoaineistojen siirron Etelä-Savon hyvinvointialueelle toteutettavaksi siten kuin se on siirtosopimuksissa esitetty.

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa vt. kaupunginjohtaja Ari Liikasen allekirjoittamaan tietoaineistojen siirtosopimukset ja tekemään niihin tarvittaessa teknisluontoisia muutoksia.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon pelastuslaitos/vs. pelastusjohtaja, Etelä-Savon hyvinvointialue/konsernipalveluiden toimialajohtaja

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.