Kuvaus
Mikkelin kaupunki on kilpailuttanut 16.10.2025 päivätyllä hankintailmoituksella (573675 / MliDno-2025-3326 / Mikkelin kaupungin työterveyshuollon palveluiden hankinta) työterveyshuollon palveluiden hankinnan. Hankinnan tavoitteena on hankkia Mikkelin kaupungin, Etelä-Savon koulutus Oy:n ja Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Mikkeli Oy:n työterveyshuollon palvelut 1.4.2026 alkavalle sopimuskaudelle.
Hankinta toteutetaan Mikkelin kaupungin ja mainittujen konserniyhtiöiden yhteishankintana. Hankintailmoituksen julkaisi Mikkelin kaupungin hankintapalvelut. Hankintapäätöksen tekee erikseen Mikkelin kaupunki. Hankinnasta tehdään hankintasopimus Mikkelin kaupungille ja hankinnassa mukana oleville konserniyhtiöille omat sopimukset (yksi sopimus/konserniyhtiö). Sopimukset allekirjoittavat tahojen toimivaltaiset edustajat ja valituksi tuleva palveluntoimittaja. Kilpailutuksen kohteena olevan sopimuskauden kesto on määräaikainen ajalla 1.4.2026-31.12.2028, jonka jälkeen Tilaajatahojen on mahdollista lunastaa toistaiseksi voimassa oleva optio. Toistaiseksi voimassa oleva optio on mahdollista irtisanoa sopimusosapuolten toimesta yksipuolisesti 12 kuukauden irtisanomisajalla.
Kilpailutus toteutettiin avoimella hankintamenettelyllä käyttäen sähköistä kilpailutusjärjestelmää. Hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelu.fis:ssä, julkisten hankintojen palvelussa HILMAssa sekä EU:n sähköisessä ilmoituskanavassa TED:issä (Tenders Electronic Daily). Ilmoituksen HILMA-numero on 2025-032225 ja TED-numero 684255-2025. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain liitteen E Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden erityisten palveluiden hankinnan kansallisen kynnysarvon.
Hankintaa ei ole jaettu osiin, sillä kyseessä on Tilaajan kannalta tarkoituksenmukainen kokonaisuus, jonka jakaminen osiin huomattavasti hankaloittaisi palvelun hallintaa sekä Tilaajan ja Toimittajan välisen yhteistyö huomioiden, palvelun olennaisia toiminnallisuuksia.
Hankintaan liittyvien lisätietokysymysten määräaika oli 13.11.2025 klo 16.00. Ennen määräajan päättymistä saatiin yhteensä 10 kysymystä kolmelta eri palveluntuottajalta, joihin vastattiin tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti Tarjouspalvelu.fi:ssä. Hankintailmoitusta ei korjattu esitettyjen kysymysten tai annettujen vastausten perusteella. Hankintayksikkö tarkensi kysymysten perusteella tarjouspyyntöaineistossa olleita kirjauksia niiltä osin, kuin niihin kohdistui epävarmuutta tarjoajien osalta. Tarkennukset annettiin lisätietokysymysten ja vastausten kanssa samassa kanavassa.
Tarjousten jättämisen määräaika oli 24.11.2025 klo 16.00. Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saatiin yksi (1) tarjous. Tarjouksen jätti Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy (2452505-5).
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouspyyntöön osallistunut tarjous täytti tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli laadullinen arviointi. Vertailua ei suoritettu, koska hinnallisesti tarjouspyynnössä määriteltiin kattohinta ja hankintayksikön ei tule suorittaa erillistä vertailua, kun tarjouksia saatiin vain yksi ja tarjouksen todettiin olevan hyväksyttävissä.
Tarjouksen laadunarviointi
Kilpailutukseen saadulle tarjoukselle suoritettiin tarjouspyynnön mukainen laadunarviointi, vaikka varsinaista vertailua arvioinnin perusteella ei suoritettu. Laadunarvioinnin tarkoituksena oli varmistaa, että saatu tarjous vastaa sisällöltään hankinnan tarpeita, se mahdollistaa hankinnan toteuttamisen Tilaajan kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla ja siinä annetut palvelulupaukset sekä esitetyt prosessikuvaukset ja järjestelmät ovat hyväksyttävissä osaksi hankinnan toteuttamista.
Tarjoukset tuli tarjouspyynnön mukaan arvioida laadun perusteella. Laadun arviointiperusteiksi oli kirjattu työterveyshuollon prosessien sisältö (38 p), sähköisten palvelujen ja järjestelmien demotilaisuus (36 p), uuden asiakkaan haltuunottoprosessin prosessikuvaus (36 p), tarjottavan palveluverkon laajuus toimipisteiden määrän ja sijoittelun osalta (10 p) sekä tarjoajan ehdottamien tarjoukseen kuuluvien lisäpalveluiden merkityksellisuus ja tarkoituksenmukaisuus Tilaajan tarpeisiin (5p.). Laadun vertailupisteiden enimmäismäärä yhteensä oli 125 pistettä.
Laadunarvioinnin suoritti Mikkelin kaupungin asiantuntijoista koostuva raati. Raati koostui henkilöstöpalveluiden ja hankinnan asiantuntijoista sekä demotilaisuuden osalta muiden yhteishankintaan osallistuvien konserniyhtiöiden asiantuntijoista.
Laadunarviointi suoritettiin edellä esitettyjen kriteerien osalta ja siitä todettiin seuraavaa:
Työterveyden prosessien sisältö, joka on myös palvelulupaus tuotettavan palvelun sisällöstä, sisälsi kaikki tarjouspyyntöaineistossa esitetyt toiminnot, arvo 38/38 pistettä.
Sähköisten palvelujen ja järjestelmien demotilaisuus arviointiin arviointitilaisuuden perusteella tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen kriteerien mukaisesti. Raati piti sähköisiä palveluja ja järjestelmiä tilaisuuden ja sen arvioinnin perusteella monipuolisina ja käyttäjäystävällisinä, arvo 30/36 pistettä.
Uuden asiakkaan haltuunottoprosessin kuvaus arvioitiin ensin asiantuntijoiden pisteyttämänä tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen kriteerien mukaisesti ja annettujen pisteiden keskiarvosta muodostuivat tarjoajan saamat laatupisteet. Raadin näkemys oli pääosin yhteneväinen, joiltakin osin osa raadista olisi pitänyt yksityiskohtaisempaa ja/tai havainnollistavampaa esittämistapaa tarpeellisena, arvo 32/36 pistettä.
Tarjouksessa palveluun kuuluvan palveluverkon laajuus ylitti vähimmäisvaatimukset ja sisälsi kaikki tavoitellut lähipalveluja tarjoavat toimipisteet, arvo 10/10 pistettä.
Tarjouksessa palveluun sisällytettäviksi ehdotetut lisäpalvelut olivat osin Tilaajan kannalta merkityksellisiä ja sisälsivät potentiaalista lisäarvoa Tilaajalle, arvo 2/5 pistettä.
Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy:n laadunarvioinnin kokonaispistemäärä oli 112/125 pistettä.
Kokonaisuutena laadunarvioinnin perusteella todettiin, että tarjotut työterveyshuollon palvelut ja järjestelmät ovat hankinnan toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaisia ja esitetyt palvelulupaukset, prosessikuvaukset ja järjestelmät ovat hyväksyttävissä osaksi hankinnan toteuttamista Tilaajan tarpeiden mukaisesti.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi avoimessa menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankintalain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista. Hankintalain 79 §:n 2 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä soveltuvuusvaatimuksia.
Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkastanut ennen hankintapäätöstä tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy:n on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote lain mukaan vastuuhenkilöiden osalta sekä yhteisösakko-ote yrityksen osalta.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus päättää, että Pihlajalinna Oy (y-tunnus 2452505-5) valitaan sopimuskumppaniksi yhteishankinnassa työterveyshuoltoon.
Sopimuksen arvioitu arvo sopimuskaudella Mikkelin kaupungin osalta 1.4.2026-31.12.2028 on noin 3 575 000 euroa (alv. 0 %).