Kaupunkikehityslautakunta, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 143 Valtuustoaloite Mikkelin maaseudun palvelukuljetusten kehittämiseksi

MliDno-2023-3326

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Valtuutettu Jaakko Väänänen ym. esittivät 28.8.2023 valtuustoaloitteenaan otsikkoasiasta seuraavaa:

"Henkilöliikennepalvelut toimivat kaupunkialueella kohtuullisen hyvin, joukkoliikenteen kyytiin nousuja oli yli miljoona ja kulut noin 5,4 milj €

Mikkeli on laaja maaseutukaupunki ja maaseudulta puuttuu julkisen liikenteen palvelut lähes täysin.

On suuri joukko vanhuksia ja henkilöitä jotka eivät omista omaa autoa jolloin kauppa ja muu asiointi on vaikeaa, jopa mahdotonta.

Me allekirjoittaneet esitämme että Mikkelin kaupunki varaa vuoden 2024 talousarvioon määrärahan kutsutaksitoiminnan aloittamiseksi alueilla joissa ei ole julkista liikennettä

Mikkelissä 28.8. 2023

Jaakko Väänänen

Liisa Ahonen, Marita Hokkanen, Katriina Noponen,
Kati Häkkinen, Jarmo Lautamäki, Juha Ropponen,
Jussi Marttinen, Paavo Barck, Soile Kuitunen,
Hannu Tullinen, Jenni Tissari, Jatta Juhola,
Kirsi Olkkonen, Petri Pekonen, Antti Pakarinen,
Pirjo Siiskonen"

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen valmisteltavaksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että vastaus aloitteeseen tulee käsitellä kaupunginhallituksessa viimeistään tammikuussa 2024.

Päätös

Hyväksyttiin.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunkikehityslautakunnan tulee pyytää aloitteeseen lausunnot myös vanhus- ja vammaisneuvostoilta sekä aluejohtokunnilta.

Merkitään, että Jaana Strandman,​​​ Jani Sensio,​​​ Armi Salo-​Oksa, kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Minna Pöntinen, hallintojohtaja Ari Liikanen,​ ​​henkilöstöjohtaja Petri Mattila ja sivistysjohtaja Virpi Siekkinen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Merkitään,​ että kokouksessa pidettiin tauko klo 16.02-​16.12.

Valmistelija

Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin joukkoliikennepalvelua järjestetään työ-, koulu- ja asiointitarkoituksiin koko kaupungin alueella. Joukkoliikennevuoroja hyödynnetään ensisijaisena kuljetuksena koulukuljetuksissa, samalla saadaan hoidettua myös työmatkalaisten tarpeet sekä normaalit asioinnit. Haasteellisena asiakasryhmänä korostuu vanhusväestön asiointitarpeet. Mikkelin joukkoliikennettä on järjestetty haja-asutusalueiden kutsujoukkoliikenteenä tiettyinä viikonpäivinä eri alueilla juuri vanhusväestölle. Kutsujoukkoliikennettä on ajettu lähinnä alueilla kun muita vuoroja ei koulujen lomapäivinä ole ollut käytössä. Kutsujoukkoliikenteiden hankintaa ja järjestelyjä hankaloittaa kuljetusten hankintahintojen nousu, paikallisten henkilökuljetusyrittäjien puute ja maaseudun vanhusväestön muutto taajamiin. Kesämökkiläisten eivät käytä asiointikyytejä. Kutsujoukkoliikenteen matkustajamäärät ovat siis vähentyneet vuosien aikana. Kuten kuljetusten lakkautuksen yhteydessä jo todettiin, niin kutsujoukkoliikenteen järjestäminen tasapuolisesti kaikille alueille nostaisi palveluntarjoamisesta syntyviä kustannuksia erittäin paljon. Kutsujoukkoliikenteiden matkustajien asiakashinnat tulisi olla huomattavasti korkeammat kuin joukkoliikenteen normaali lippuhinta on ja hinnankorotukset eivät puolla saada kasvua matkustajamääriin.

Joukkoliikenteessä on kokeiltu koulutaksivuorojen yhteiskäyttöisyyttä asukkaiden asiointiin, on tehty yhteistyötä esim. seurakunnan kerhon kanssa, on yritetty saada matkojen yhdistelyä käyntiin sote-kuljetusten kanssa, mutta matkustajia ei ole tullut lisää. Matkustajamäärien vähäisyyden vuoksi kutsujoukkoliikenteitä ei enää sisällytetty joukkoliikenteiden hankintaan ja vuorot ovat olleet poissa vuoden 2023 alusta alkaen. Yhteistyö hyvinvointialueen kanssa matkojen yhdistelyssä asiointikyydeissä ja järjestelykustannuksissa ei ole ollut vielä ajankohtainen, mutta kaupunki yksinään ei voi ottaa vastuuta asiointikyytien järjestelyä. Määrärahaa ei osoitettu po. kuljetuksiin vuodelle 2024. Kaupungille tulevat, talousarviosta poikkeavat erilliset toimenpide- ehdotukset, tarkastellaan talousarvioraamin laadintaprosessin yhteydessä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että kaupunkikehityslautakunta pyytää asiasta vielä lausunnot Pohjois-Savon Ely-keskukselta, vanhus- ja vammaisneuvostoilta sekä aluejohtokunnilta ja lausunnot toimitetaan kaupunginhallitukselle.

Lisäksi asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksytään, mutta lisäksi kaupunkikehityslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että vuoden 2025 talousarvioon varataan määräraha kutsutaksijoukkoliikenteen tarpeisiin. Väänänen perusteli esitystä näin: Mikkelin järjestämän joukkoliikenteen kustannukset ovat noin 5,3milj €, joukkoliikenteen kyytiinnousut noin1,1 milj, menot valttikortin lataus 58,95€ menot/kyytiinnousu 4,8€. Mikäli valttikortin käyttäjä käyttää 10 matkaa viikossa, kustannus kaupungille on noin 2500€ asiakas vuodessa. Kaupunki on lopettanut kutsutaksi palvelut kerran viikossa, joita pääasiassa ovat käyttäneet haja-asutus alueen vanhukset, joilla ei ole autoa tai muuta mahdollisuutta käydä asioilla. On oikeus ja kohtuus että kaupunki huolehtii myös haja-alueen kuntalaisten kuljetustarpeesta. Katriina Noponen ja Marita Hokkanen kannattivat Jaakko Väänäsen esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jaakko Väänäsen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 1 jaa ääni (Kerttu Hakala) ja 12 ei ääntä (Perttu Noponen, Katriina Noponen, Paavo Puhakka, Mikko Kosonen, Jaakko Väänänen, Marita Hokkanen, Saara Isoaho, Hannu Tullinen, Jaana Vartiainen, Anni Panula-Ontto-Suuronen, Pertti Karhunen, Katariina Asikainen).

Puheenjohtaja totesi, että  Jaakko Väänäsen esitys on tullut kaupunkikehityslautakunnan päätökseksi.

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kutsujoukkoliikennettä järjestetään palvelemaan juuri niitä alueita, joilla normaali joukkoliikennevuoro ei palvele vanhusväestön asiointia lähimmässä taajamassa. Erityisesti koulujen loma-aikana on alueita, joilla ei joukkoliikennevuoroja ole lainkaan. Kutsujoukkoliikenne edellyttää asiakkaan ja liikennettä hoitavan yrityksen yhteydenpitoa. Tilaaja/kaupunki laatii kutsujoukkoliikenteen aikataulun alueittain ja siihen kilpailutetaan kuljetusyrittäjä. Asiakkaalta edellytetään kyydin tilaamista edellisenä päivänä. Tilauksia tulee olla vähintään 2 (kaksi), jotta liikennöitsijällä on oikeus suorittaa po. asiointikuljetus. Liikennöitsijä sopii asiakkaan kanssa lähtöpaikan ja -ajan sekä paluukyydin ajankohdan. Kuljetukset järjestetään siten, että asiakas soittaa suoraan kuljetusyrittäjälle, jonka jälkeen kuljettaja järjestelee asiakkaat.

Kuntaliitosten yhteydessä esimerkiksi Haukivuorella oli voimassa vanhan kunnan aikaisia asiointikyytejä. Liitoksen myötä asiointikyydit lopetettiin, koska tarjouksia niiden jäjrestämiseksi ei saatu. Tämä johtui siitä, että riittävää määrää käyttäjiä ei asiointikyytien osalta ollut.
Suomenniemen kunnan liittyessä Mikkeliin, asiointikyytejä ei hankittu vähäisen käyttäjämäärän vuoksi. Suomenniemen alueella kysyntää ei ole ollut asiointikyydeille myöskään myöhemmässä vaiheessa. Suomenniemi – Ristiina välillä on joukkoliikennevuoroja, ja Ristiinassa vaihtaen pääsee Mikkelin keskustaan ja sieltä takaisin.
Tällä hetkellä koulujen loma-aikaista joukkoliikennettä sekä viikonloppuvuoroja on vähennetty vähäisen matkustajamäärän vuoksi. Anttolan ympäristössä sekä välillä Anttola – Mikkelin keskusta on ollut kutsujoukkoliikennettä. Anttolan alueella on tehty yhteistyötä palvelutalon ja seurakunnan toiminnan kanssa. Kun matkustajat alkoivat vähentyä, kokeiltiin koulukuljetusten ja asioinnin yhdistämistä. Asiointikyydit kuitenkin päätettiin lopettaa vähäisen kysynnän vuoksi. Ristiinan ympäristössä on ollut aktiivisia asiointikyytien käyttäjiä, mutta myös ko. alueella matkustajat vähenivät muutamaan henkilöön ja asiointikyydit päätettiin loepttaa. Alueilla on pyritty yhdenvertaiseen toimintaan myös asiointiliikenteen osalta.

Vanhamäen alueella, Ihastjärven sekä Kalvitsa-Hiirola-Vehmaskylä-alueella on myös ollut kutsujoukkoliikennettä. Aktiivisin alue oli ajoittain Vehmaskylän alue. Vanhamäen ja Ihastjärven alueet olivat yksittäisten asiakkaiden kävijämäärillä vaihtelevasti. Kutsujoukkoliikennettä järjestettiin koulujen loma-aikoina yhdellä autolla, joka liikennöi eri alue päivittäin. Silloin esimerkiksi Ristiina-Porrassalmi-Mikkeli välillä asiointivuoro oli palveluliikennemallilla.

Kunnat ja Ely-keskus järjestävät yhdessä kuntakeskuksien välistä joukkoliikennettä perustuen koululaisiin ja työssäkäyntiin. Kaikkia joukkoliikennevuoroja voi käyttää asiointiin, mutta joukkoliikennetarjonta on rajallista erityisesti koulujen loma-aikoina. Tiedottaminen on ollut joukkoliikenteen www-sivujen kautta. Paikallisesti liikennöitsijät antavat infoa sekä paikallisista asiointipisteistä saa ajankohtaista tietoa. Lisäksi reittiopas on käytettävissä. Asiakashinnoittelu on ollut joukkoliikenteen asiakashinnoittelun mukainen. Osissa autoja on waltti-päätteet, joten waltti-kortin käyttö onnistuu. Normaaleissa takseissa ei ole waltti-kortin lukijalaitteen velvoitetta, joten hinnoittelu on kertalipun mukaan.

Kutsujoukkoliikenne voidaan järjestää myös matkojen yhdistelykeskuksen kautta yhdistämällä kuljetuksia. Tällä hetkellä hyvinvointialue ei osallistu, eikä tule osallistumaan kuntien kuljetuksien yhdistelyyn toistaiseksi. Samoin Pohjois-Savon Ely-keskus ei osallistu kutsujoukkoliikenteiden järjestämiseen, koska on kyse kunnan sisäisestä liikenteestä. Kaikki kaupungin aluejohtokunnat kannattavat ja edellyttävät, että asiointikyytejä järjestettäisiin.

Jos kutsujoukkoliikennettä järjestetään alueiden asiointiin, tulee kutsujoukkoliikenteen asiakashinnoittelun olla erillinen hinnoittelu. Asiakkaan lipun hinnan tulisi olla 3 x kuljetajalta ostettavan kertalipun hinta eli yhden vyöhykkeen matkan hinta olisi 11,10 €. Kutsujoukkoliikenteessä ajomatkat ovat pitkiä, nouto- ja paluupaikka voi olla kotipihalla. Jos on min. 2 matkustajaa, niin lipputulo on 22,20 € esim. 30 km matkalta. Kutsujoukkoliikenne sitoo kuljetusyrittäjää varautumaan liikennöintipäivän mahdolliseen tilaukseen ja yleensä ajokm-hinta on vaihdellut 1,5 – 4 €/ajokm ilman kaluston inva-vaatimuksia. Asiointiliikenteen järjestämisen kannalta olisi tärkeää saada matkojen yhdistelyä nimenomaan hyvinvointialueen kuljetusten kanssa yhteen. Ongelmana on myös, ettei kaikilla asiointikuljetusten käyttäjällä ole mahdollista käyttää erillistä tilaussovellusta tai soittaa yhdistelykeskukseen. Informaation saaminen asiakkaalle vaatii aikaa ja resursseja ja siihen tarvitaan aktiivista paikallista tiedotus muualtakin kuin joukkoliikenteen infon kautta.

Edellä kuvatusti maaseudun vanhusväestön asiointiin ei järjestetä toistaiseksi kutsujoukkoliikennettä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Pertti Karhunen esitti Marita Hokkasen, Jaakko Väänäsen ja Jaana Vartiaisen kannattamana, että kuvaus tekstin viimeinen kappale "Edellä kuvatusti maaseudun vanhusväestön asiointiin ei jarjestetä toistaiseksi kutsujoukkoliikennettä" korvataan seuraavalla tekstillä: "Kaupunkikehityslautakunta on kokouksissaan 11.6.2024 sekä 17.9.2024 päättänyt esittää, että vuoden 2025 talousarvioon varataan määräraha maaseudun palvelukuljetuksiin. Kaikki kaupungin aluejohtokunnat kannattavat ja edellyttävät, että asiointikyytejä järjestetään. Vuoden 2025 talousarvioon ei määrärahaa ole erikseen tähän kohdennettu. Lautakunta pitää tärkeänä, että maaseudun palvelukuljetuksia pyritään toteuttamaan vuoden 2025 osalta tehdyn käyttösuunnitelman raamien puitteissa."

Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Pertti Karhusen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa ääntä (Kerttu Hakala, Jukka Härkönen, Mikko Kosonen) ja 10 ei ääntä (Jaana Vartiainen, Katariina Asikainen, Saara Isoaho, Marita Hokkanen, Anni Panula-Ontto-Suuronen, Jaakko Väänänen, Katriina Noponen, Reijo Nykänen, Pertti Karhunen, Perttu Noponen).

Puheenjohtaja totesi, että Pertti Karhusen esitys on tullut kaupunkikehityslautakunnan päätökseksi.

Kaupunkikehityslautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan Pertti Karhusen esittämällä muutoksella täydennetyn vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.