Kaupunkikehityslautakunta, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 135 Joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen Mikkelin kaupungin Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän lähimaksun käyttöönotto sekä tuotteiden asiakashinnoittelu

MliDno-2024-3715

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Lähimaksu tarkoittaa joukkoliikenteen matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. Lähimaksun käyttöönotto on suunniteltu 1.4.2025 alkaen. Joukkoliikenteen lähimaksamiseen käyvät lähimaksuominaisuudella varustetut pankkikortit Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard. Matkan voi maksaa myös ApplePay- ja Google Pay-maksusovelluksilla. Lähimaksulla voi maksaa toistaiseksi vain aikuisen kertalippuja ja lähimaksulla voi maksaa vain oman matkan. Lähimaksulla on kätevä ostaa lippu kertamatkaa varten suoraan bussista satunnaisilla bussimatkoilla. Lähimaksua voivat käyttää myös säännöllisesti matkustavat esim. kun matkakorttia ei syystä tai toisesta ole mukana, Waltti Mobiilin käyttäminen ei ole mahdollista, matkakortin saldo on loppunut, matkakortti on kadonnut, kausilipun vyöhykkeet eivät sovellu matkalle eikä matkakortilla ole tarpeeksi arvoa poikkeavan matkan maksamiseen. Lähimaksun käytöstä muissa kaupungeissa kokemukset olleet myönteisiä ja matkustusta lisäävä vaikutus. Lähimaksun käyttäjiksi siirrytään pois bussista kuljettajalta ostettavan kertalipun ostosta sekä Waltti Mobiililipun ostosta, mutta silti lähimaksun käytöllä on yleisesti matkustusta lisäävä vaikutus.

Lähimaksuun on mahdollista liittää erilaisia maksukattoja. Esimerkiksi päiväkohtainen maksukatto tarkoittaa kiinteää päiväkohtaista hintaa ja asiakas maksaa kaikista yhden päivän aikana tehdyistä kertamatkoista enintään maksukaton verran. Tuotteet voivat olla aktiiviset, inaktiiviset, tulevat ja päättyneet tuotteet. Tuotteita on mahdollista ajastaa alkamaan ja päättymään haluttuna ajankohtana esimerkiksi hintamuutosten yhteydessä. Yleensä käytössä on aikaperusteinen maksukatto (Time-Based Capping), jolloin tuote sisältää vaihtoajan, sekä päivittäinen maksukatto (Daily Cap). Päivittäinen maksukatto voidaan määrittää puolesta yöstä puoleen yöhön (24h) tai halutusti esimerkiksi liikennöintiaikojen mukaan.

Maksutapahtuman tyyppi:

  • Kiinteä (Flat), leimaus vain sisään tullessa. Hinta on sama pysäkkiväleistä riippumatta.
     

Maksukaton tyyppi

  • Päivittäinen
  • Viikoittainen
  • Usean päivän
  • Aikaperusteinen


Aikaperusteiselle tuotteelle on asetettava maksukaton kesto minuutteina. Vaihtoraja-asetuksella voidaan rajata vaihtojen määrää maksukaton/vaihtoajan sisällä. Joukkoliikenteen lähimaksu on luonteeltaan jälkikäteen veloitettava maksu, eli asiakkaan matkustustapahtumat kerätään taustapalveluun ja pankilta suoritetaan ensin vain varmennus maksukortin kelpoisuudesta (tässä vaiheessa muodostuu monella pankilla katevaraus). Tämän jälkeen päivän päätteeksi lasketaan kaikki asiakkaan tekemät matkat yhteen ja laskutetaan ne asiakkaan tililtä. Asiakas voi tarkistaa maksukortilla maksettujen matkojen veloitukset ja tulostaa kuitit erillisestä lähimaksun asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Asiakasportaalista asiakas voi tarkistaa matkat ja tulostaa kuitit myös puhelimen maksusovellukseen liitetyllä Visa- tai Mastercard-kortilla maksetuista matkoista. Asiakasportaali näyttää kaikki maksukortilla tehdyt lähimaksutapahtumat viimeisen 90 vuorokauden ajalta. Kuitin lopulliset tiedot muodostuvat vasta päivän päätteeksi tehtävän laskennan tuloksena, eikä kuittia voida antaa asiakkaalle ajoneuvossa ennen summan ja maksun onnistumisen varmistumista. Kuittilainsäädännön kannalta kyseessä on sähköinen kaupankäynti, jossa maksun tapahtuessa kortinhaltija ei osallistu maksamiseen.

Lähimaksun käyttö vaatii bussien lippujen lukijalaitteiden päivitystä sekä erillisen lähimaksun lukijalaitteen. Maaseutuliikenteen linjoilla on sekä Pohjois-Savon Ely-keskuksen järjestämää sopimusliikennettä että kaupungin omaa sopimusliikennettä. PoSElyn kanssa on sovittu, että liikenteiden sopimustilanteen vuoksi lähimaksun käyttöönottovaihe ei koske maaseutulinjoja, vaan otetaan käyttöön vain Mikkelin kaupungin kaupunkiliikenteessä. Lähimaksu voidaan laajentaa myöhemmin koskemaan koko Mikkelin toimivalta-alueen liikennettä.

Lähimaksu otetaan käyttöön kertalippuna Mikkelin kaupunkiliikenteen linjoilla

  • paikallisliikenteen linjat 1R,1T, 2S, 2T, 2X, 3, 4L, 4T, 5, 6, 7, 10
  • Moppe-palveluliikenteen linjat Moppe1 ja Moppe 2
     

Lähimaksun asiakashinta on sama kuin arvolippu- ja Waltti mobiilimatkan vyöhykkeittäin hinta. Lähimaksulle asetetaan päivittäinen maksukatto, joka on suuruudeltaan noin vyöhykevälistä riippuen 3 – 2,5 matkan hinta. Lähimaksulla ostettuihin kertalippuihin asetetaan 90 min vaihto-oikeus. Vaihtoajan kuluessa voi tehdä vaihtomatkoja kaupunkiliikenteen linjoilla ja niillä maksuvyöhykkeillä.

Lähimaksu 1.4.2025 alkaen
vuoden 2025 asiakashinnoittelun mukaisesti

 

Aikuinen

Arvolippu

 

Lähimaksun

päiväkatto

1 vyöhyke

A / B / C / D / E / F tai G vyöhyke

2,51 €

 

7,50 €

2 vyöhykettä

A+B / B+C / C+D / D+E /E+F /F+G

3,38 €

 

10,10 €

3 vyöhykettä

A+B+C / B+C+D / C+D+E / D+E+F / E+F+G

4,15 €

 

12,00 €

4 vyöhykettä

A+B+C+D / B+C+D+E / C+D+E+F / D+E+F+G

5,24 €

 

15,10 €

5 vyöhykettä

A+B+C+D+E / B+C+D+E+F / C+D+E+F+G

6,44 €

 

17,30 €

6 vyöhykettä

A+B+C+D+E+F / B+C+D+E+F+G

8,40 €

 

21,80 €

7 vyöhykettä

A+B+C+D+E+F+G

10,25 €

 

25,60 €


Lähimaksulla voit ostaa toistaiseksi vain normaalin aikuisen henkilökohtaisen kertalipun itselleen. Lähimaksulla ei voi maksaa matkakumppanin matkaa, eikä myöskään erillisiä lasten, nuorten, seniorin tai opiskelijoiden lippuja. Lipputyypit ovat vielä järjestelmän jatkokehityksessä. Lähimaksun maksutapahtuman tyyppinä on kiinteä (Flat), leimaus vain sisään tullessa. Hinta on sama pysäkkiväleistä riippumatta. Maksukaton tyypiksi otetaan päivittäinen ja enimmäisveloitus yhden saman päivän aikana lähimaksulla matkoista. Asiakas maksaa AB vyöhykkeillä siis enintään kolme täysihintaista matkaa päivässä. Päiväkohtainen maksukatto on voimassa kello 00:00-23:59 eli kalenterivuorokauden. Kaupunkiliikenteen linjoilla matkustetaan vyöhykkeillä A-C. Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos asiakas matkustaa esimerkiksi A-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirtyy muulla kuin joukkoliikenteellä B-vyöhykkeelle, maksukatto muuttuu kahden vyöhykkeen maksukatoksi A-B. Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta tai toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan, hyvityksiin tai lippujen voimassaoloaikojen pidennyksiin. Matka tulee silloin maksaa muulla maksutavalla. Maksukattoa kerrytetään maksuvälinekohtaisesti, mikä ei mahdollista maksuvälineiden vuorottelua.

Joukkoliikenteen waltti-lippu- ja maksujärjestelmää hallinnoi ja kehittää Waltti Solutions Oy, jonka osakkaana myös Mikkelin kaupunki on. Waltti Solutions Oy:lle maksettava käyttöönottokustannus  lähimaksujärjestelmästä on 26.000 € (alv 0 %) ja vuosittainen ylläpitokustannus Waltti-järjestelmän perusylläpidon lisäksi on noin 12.000 € (alv 0 %). 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää, että toimivaltaisen viranomaisen Mikkelin kaupungin Waltti-lippu- ja maksujärjestelmässä otetaan käyttöön lähimaksu 1.4.2025 alkaen koskien kaupunkiliikennettä. Lähimaksun asiakashinnoittelu vahvistetaan esityksen mukaisesti. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Waltti Solutions Oy, Pohjois-Savon Ely-keskus, Mikkelin seudun kunnat: Kangasniemi, Juva, Puumala, Hirvensalmi, Mäntyharju

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkikehityslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.