Kaupunginhallitus, kokous 17.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 157 Hankintasäännön liitteen A päivittäminen

MliDno-2021-1171

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin hankintaohjeistukset koostuvat kolmesta dokumentista:

  1. kaupunkikonsernin hankintasäännöstä, joka koskee kaupungin lisäksi tytäryhtiöitä;
  2. hankintasäännön liitteestä A, jossa määritellään kaupungin omaa toimintaa koskevat hankintapäätösvaltuudet ja hankintarajat; sekä
  3. yksityiskohtaiset hankintojen menettelyohjeet sisältävästä kaupungin sisäisestä hankintaohjeesta.

 

Kaupunkikonsernin hankintasäännön ja hankintasäännön liitteen A päivittämisestä vastaa hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus. Kaupungin omaa toimintaa koskevat hankintapäätösvaltuudet ja hankintarajat määritellään erillisellä hankintasäännön liitteellä, koska varsinainen hankintasääntö koskee koko kaupunkikonsernia. Hankintasäännön liite A on vahvistettu viimeksi päätöksellä KH 6.6.2022 § 253, jolloin hankintarajojen euromäärät yhdenmukaistettiin hankintasääntöön (KH 10.5.2021 § 192) päivitettyjen kilpailutusrajojen kanssa. Kaupungin sisäisen hankintaohjeen päivittämisestä vastaa kaupunkikonsernin hankintasäännön mukaan kaupungin hankintatiimi.

Hankintasäännön liitteeseen A esitetään lisättäväksi lauseke, joka mahdollistaa Mikkelin ja muiden julkisyhteisöjen omistaman Sansia Oy:n palveluiden hyödyntämisen hankintalain mukaisten hankintojen toteuttamisessa.  Sansia tuottaa omistaja-asiakkailleen mm. hankinta- ja sopimushallinnan palveluita. Sansia voi toteuttaa hankinnat asiakkaiden antamien toimeksiantojen perusteella joko yhteishankintana tai asiakkaalle tehtävänä erillishankintana, hankintalain säännöksiä noudattaen. Palvelu kattaa alusta loppuun saatetun hankintakokonaisuuden, mukaan lukien sopimuskauden mukaisen sopimushallinnan. Palvelun käyttö on omistaja-asiakkaille veloituksetonta. Tarve yhtiön palveluiden hyödyntämisen mahdollistamiseen johtuu kaupungin oman hankintapalvelut-yksikön työruuhkasta.

Esitys päivitetystä hankintasäännön liitteestä A on liitteenä. Esitetty lisäys on merkitty liitteeseen punaisella värillä. Esityksen mukaan Sansia Oy:n palvelun hyödyntämisestä enintään 300 000 euron hankinnoissa päättäisi talousjohtaja, suurempien hankintojen osalta vaadittaisiin toimielimen päätös.

Kaupunginhallituksen tehtyä päätöksen hankintasäännön liitteen A päivittämisestä täydentää hankintatiimi kaupungin sisäistä hankintaohjetta Sansia Oy:n palvelumallin hyödyntämistä koskevalla yksityiskohtaisemmalla ohjeistuksella.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä esitetyn päivitetyn hankintasäännön liitteen A.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hankintapalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.