Kaupunkikehityslautakunta, kokous 21.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 47 Päättäminen sitoutumisesta Etelä-Savon tavoitteellinen tietoliikenneverkko -hankkeeseen ja Mikkelin kaupungin maksuosuuteen vuosille 2023-2026

MliDno-2022-5173

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ilkka Tarkkanen, kaupunginarkkitehti, ilkka.tarkkanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki ja Etelä-Savon maakuntaliitto ovat selvittänyt kunnan kiinteän tietoliikenneverkon laajentamista haja-asutusalueille EU-rahoitteisen ”Kestävän kasvun ohjelman” kautta. Rahoituksen edellytyksenä on valtion, kuntien ja alueella toimivien yritysten ja yhteisöjen yhteinen panostus tietoliikenneverkon kehittämiseen. Mikkelin kaupunki on tutkinut laajentumiselle sopivia hankealueita painottaen synergiaetuja mm. maankäytön kannalta.

Selvityksen tuloksena kaupunki tulee ensin päättämään tietoliikenneverkon hankealueista. Rahoituksesta tehdään erillinen päätös.

Verkko on tarkoitus toteuttaa valokuidulla, joka mahdollistaa 100 Mbit/s nopeuden ja seuraavan sukupolven nopeat yhteydet 1 Gbit/s. Maakuntaliiton ja kuntien lisäksi selvityksen laatimiseen ovat osallistuneet Järvi-Suomen Energia, MPY telecom ja Blue Lake Communications.

Taustaa

Etelä-Savon maakuntaliitto on todennut selvityksessään ”Etelä-Savon tavoitteellinen tietoliikenneverkko”, että nopeat ja toimintavarmat tietoliikenneverkkoyhteydet ovat keskeinen alueellinen kilpailukyky- ja elinvoimatekijä. Ne luovat edellytykset alueiden kaikelle elinkeinotoiminnalle ja menestymiselle, asukkaiden sujuvalle arjelle sekä monipaikkaisuuden ja paikkariippumattoman työskentelyn edistämiselle.

Harvaan asutuilla alueilla nopeiden tietoliikenneverkkojen tarve korostuu palveluiden ja muiden toimintojen digitalisoinnin edetessä. Toimivien yhteyksien merkitys koko maassa on korostunut kevään 2020 aikana, jolloin merkittävä osa suomalaisista siirtyi etätyöskentelyyn koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen myötä.

Harvaan asutuilla alueilla haasteena on nopeiden yhteyksien ja riittävän tiedonsiirtokapasiteetin rakentaminen markkinaehtoisesti, koska asiakaspotentiaali on pieni ja välimatkat suhteellisen pitkiä. Harvaan asuttu Etelä-Savo on malliesimerkki tämän kaltaisesta alueesta. Yhteyksien kehittämisessä oleellista on hyödyntää koko maakunnan asiakaspotentiaali mukaan lukien yli 50 000 vapaa-ajan asuntoa. Tietoliikenneverkkojen kehittämismahdollisuuksien ja tarjolla olevan asiakaspotentiaalin näkökulmasta ei ole merkitystä, onko kyseessä loma-asunto vai vakituinen asunto.

Etelä-Savolle ominainen loma-asutus ja sen mukanaan maakuntaan tuoma kausiväestö eivät ole vain potentiaalisia asiakkaita uusille tietoliikenneyhteyksille. Ne ovat myös merkittävä voimavara maakunnan kehittämiselle monipaikkaisen asumisen ja työskentelyn yleistymisen myötä. Edellytyksenä tälle on kehitykselle nopeat ja toimintavarmat tietoliikenneyhteydet. Kaiken kaikkiaan yhteyksien kehittämiseksi tarvitaan lisää tietoa kehittämismahdollisuuksista ja uusia toimintamalleja, perinteiset sektori- ja toimialarajat ylittävää yhteistyötä sekä julkista tukea.

Hankkeiden rahoittamista ohjaava Laki kiinteän laajakaistan rakentamisen tuesta (1262/2020) on tullut voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021. Lakia koskevat muutokset ovat tulleet voimaan 3.2.2022. Muutoksen myötä tukea voi saada vain kiinteän laajakaista yhteyden rakentamiseen. Kestävän kasvun ohjelman rahoitusta laajakaistahankkeille on varattu valtion tukea 15 milj. € vuodelle 2022 ja valtion talousarvioesityksen mukaan tukea varataan lähes 17 milj. € vuodelle 2023

Suunnitelmalla nostetaan maakunnan valmiutta hakea tukea yhteyksien rakentamiseen siinä vaiheessa, kun hallitusohjelman (10.12.2019) mukainen uusi paremmin ohjattu laajakaistatukilaki valmistuu ja sen mukaiset tuet tulevat haettavaksi. Lisäksi tavoitteena on rakentaa etenemismalli Etelä-Savon tietoliikenneverkon kehittämiseksi, osana maakunnan digitaalisten valmiuksien kehittämistä.

Kustannukset

Laajakaistahankkeiden valmistelua ohjaa laki kiinteän laajakaistan rakentamisen tuesta, jossa on määritelty, että Traficomin tuen myöntämisen edellytyksenä on, että kunta sitoutuu rahoittamaan hanketta maksuosuuttaan vastaavalla osalla. Kunnan maksuosuus on lain mukaan 33 %, 22 % tai 8 %. Kuntien maksuosuuksia on tarkennettu valtioneuvoston asetuksella kunnan maksuosuudesta ja nopean laajakaistayhteyden vähimmäisnopeudesta laajakaistahankkeessa. Asetuksen mukaan Mikkelin maksuosuus on 33 % tukikelpoisista kustannuksista, valtion avustuksen osuus on 33 % ja toteuttajan osuus 34 %.

Alustavan arvion mukaan tavoitteellisen tietoliikenneverkon kustannusarvio on 35-45 milj. euroa. Se jakautuu kahteen osaan; tilaajaverkon osuus on 25 -30 milj. euroa ja runkoverkon 10 -15 milj. euroa.

Runkoverkkona on tarkoitus hyödyntää Järvi-Suomen Energian säävarmaa sähköverkkoa, jonka yhteyteen yhtiö on rakentanut valokuituverkon. Toteuttaja voi periä verkkoon liittyviltä asiakkailta liittymismaksua ja näin rahoittaa tilaajaverkon rakentamista.

Lain mukaan tukikelpoisia kustannuksia ovat kustannukset, jotka ovat:

  1. syntyneet tukihakemuksen vireilletulon jälkeen;
  2. syntyneet nopeiden laajakaistayhteyksien tarjonnassa tarpeellisen viestintäverkon rakentamisesta;
  3. välttämättömiä hankealueella sijaitsevien, käyttäjän asuinpaikkaan tai sosioekonomisen vaikuttajan sijaintipaikkaan toimitettavien liittymien tarjonnassa.
     

Tukikelpoisia ovat myös loma-asunnoille ja yrityksille rakennettavat yhteydet.

Kestävän kasvun ohjelman rahoitus

Markkina-analyysissa Traficom vahvistaa tukikelpoiset alueet, joille voidaan myöntää valtion tukea kiinteiden yhteyksien rakentamiseen. Markkina-analyysien tuloksien pohjalta voidaan valita hankealueet, joille haetaan toteuttaja maakuntaliiton kilpailutuksella. Tarjouksissa voidaan hakea toteuttajaa koko kunnan alueelle tai kokonaisuus voidaan jakaa pienempiin osiin. Tarjoajat ilmoittavat tarjouksissaan haettavan valtion tuen määrän ja määrittävät tarkemmin hankealueen sekä sille suunnitellun verkon ominaisuudet. Vasta tarjouskilpailun myötä kunta saa selville todellisen oman rahoitusosuuden määrän. Kunta voi vielä tarjoutumisien ja tuen saajan valinnan jälkeen vetäytyä pois hankkeesta, jos kustannukset ovat liian korkeat.

Hankeen eteneminen

  1. Kunta tekee päätöksen hankealueesta
  2. Maakuntaliitto avaa valtion tuen haun kunnan päätöksen mukaiselle hankealueelle, haun on oltava auki vähintään neljä viikkoa
  3. Toteuttajat tekevät hanke-ehdotuksensa ja toimittaa ne maakuntaliitolle
  4. Maakuntaliitto valitsee (joulukuun maakuntahallitus) toteuttajan, joka toteuttaa hankkeen kokonaistaloudellisesti edullisimmin hakuilmoituksessa mainittujen vertailuperusteiden mukaisesti (samalla selviää hankkeen kustannukset)
  5. Kunta tekee sitovan päätöksen omarahoitusosuudestaan ja osallistumisestaan hankkeeseen
  6. Toteuttaja tekee rahoitushakemuksen Traficomille
  7. Traficom tekee rahoituspäätöksen
     

Käytännössä verkkojen rakentaminen voi alkaa aikaisintaan vuonna 2023. Verkkojen tulee olla valmiita 6/2026 mennessä. Kunnan maksu osuus on oltava maksettu ennen kuin hankkeelle valittu toteuttaja toimittaa viimeisen maksatushakemuksen Traficomille. Näin ollen kunnan rahoitusosuutta voidaan jakaa useammalle vuodelle. Tarkempi aikataulu verkkojen rakentamiselle ja rahoituksesta tiedetään, kun maakuntaliitto on valinnut hankkeen toteuttajan valtion tuen hakumenettelyssä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää, että se hyväksyy esitetyt hankealueet.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Taustaa

Etelä-Savon maakuntaliitto on yhdessä alueensa kuntien ja muiden toimijoiden kanssa valmistellut Etelä-Savon tavoitteellinen tietolii­kenneverkko -hanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa nopeiden (väh. 100 Mbit/s) kiinteiden laajakaistayhteyksien saatavuutta. Verkkojen rakentaminen kohdentuu alueille, joille yhteydet eivät rakennu markkinaehtoisesti ja rakentaminen edellyttää julkisen tuen hakemista. Hankkeen valmistelu on perustunut Etelä-Savon tavoit­teel­linen tietoliikenneverkko -selvityksessä esitettyihin verkkoihin.

Suomen kestävän kasvun ministerityöryhmä esitteli Suomen alustavan elpymis- ja palautumissuunnitelman tiedotustilaisuudessa 15. maalis­kuuta 2021. Tässä niin sanotussa Kestävän kasvun ohjelmassa on alustavasti osoitettu 50 miljoonaa euroa tietoliikenneyhteyksien kehit­tämiseen. Suunnitelmaluonnoksen mukaan rahoituksella täydennetään kansallista laajakaistatukiohjelmaa. Laajakaistatukiohjelma määritte­lee myös perusteet rahoituksen myöntämiselle.

Laajakaistatukiohjelman hankkeiden edellytyksistä ja rahoituksen hakemisesta on säädetty laissa laajakaistarakentamisen tuesta ja valtioneuvoston asetuksessa kunnan maksuosuudesta ja nopean laajakaistayhteyden vähimmäisnopeudesta laajakaistahankkeessa.

Lain mukaan Liikenne- ja viestintäviraston on tehtävä hankealueesta markkina-analyysi, jos maakunnan liitto esittää asiasta perustellun pyynnön, joka on valmisteltu yhteistyössä hankealueen kunnan viranomaisten kanssa. Markkina-analyysissa Liikenne- ja viestintävirasto vahvistaa hankkeiden tukikelpoiset alueet. Näin ollen markkina-analyysi on oleellinen osa hankkeiden valmistelua.

Kunnallisasiaintyöryhmässä (25.3.2021) sovitun mukaisesti Etelä-Savon maakuntaliitto pyytää kunnilta ilmoituksia osallistumisesta Etelä-Savon tavoitteellinen tietoliikenneverkko -hankkeeseen ja sen valmisteluun. Tässä vaiheessa kunnan ilmoitus mahdollistaa sen, että maakuntaliitto voi esittää Liikenne- ja viestintävirastolle markkina-analyysin tekemistä kunnan alueelle. Markkina-analyysi tehdään koko kunnan alueesta. Mikkeli on tämän pyynnön esittänut Maakuntaliitolle.

Kunnat tekevät erikseen päätökset hankealueistaan ja omarahoitusosuudesta markkina-analyysin tuloksien ja tarkentuneiden suunnitelmien pohjalta.

Laki kiinteän laajakaistan rakentamisen tuesta on tullut voimaan 3.2.2022. Tukea voivat saada 300/100M kiinteät verkot (aiemmin 100/40M). Tukea voidaan myöntää vakituisiin ja vapaa-ajan asun­toihin sekä yritysten sijaintipaikkoihin rakennettaviin verkkoihin. Mikkelin kaupungin maksuosuus hankkeessa on 33 % kokonaiskustan­nuksista.  Liikenne- ja viestintävirasto voi tehdä tukipäätöksiä vuoden 2023 loppuun asti ja hankkeiden tulee olla valmiita kesäkuuhun 2026 mennessä.

Liikenne- ja viestintäviraston laatima markkina-analyysi Mikkelin kaupungin alueella olevista tukikelpoisista alueista on valmistunut. Prosessi etenee siten, että kaupunki määrittelee kilpailutettavat hanke-alueet. Tämä on jo tehty, aluueiksi on määritelty liitteen 1 alueet. Etelä-Savon maakun­ta­liitto julistaa laajakaistahankkeeseen liittyvän valtiontuen julkisesti haettavaksi. Maakuntahallitus valitsee tarjousten perusteella hankkeen toteuttajan, jonka tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin haku­ilmoituksessa mainittujen vertailuperusteiden mukaisesti. Kunnan rahallinen sitoutuminen hankkeeseen tulisi tämän jälkeen, kun kunta tekee päätöksen omarahoitusosuudestaan. Näiden vaiheiden jälkeen valittu toteuttaja tekee tukihakemuksen Liikenne- ja viestintävirastolle.

Tilanne

Etelä-Savon maakuntaliitto julisti Mikkelin laajakaistahankkeeseen liittyvän valtiontuen julkisesti haettavaksi 31.11.2022 ja maakunta­liitolle esitetyt hanke-ehdotukset tuli jättää 2.12.2022 kello 12.00 mennessä. Haussa pyydettiin hanke-ehdotuksia Mikkelin kaupungin päätöksen mukaisille hankealueille.

Määräaikaan mennessä saatiin yksi hakemus. Hakemuksen jätti MPY Telecom Oyj. MPY:n laatimassa hanke-ehdotuksessa hankkeen tuki­kelpoiset kustannukset olisivat 921 400 euroa. Mikkelin kaupungin osuus 33 % kustannuksista olisi 304 062 euroa.

Etelä-Savon maakuntahallitus on valinnut 21.12.2022 § 188 hankkeen toteuttajaksi ja julkisen tuen saajaksi MPY Telecom Oyj:n.

Hanke-ehdotuksen tekijä sitoutuu tarjoamaan hakumenettelyn määri­telmän mukaisia laajakaistapalveluita 20 vuoden ajan. Ehdotukseen liittyy tilaajamääräehto, joka on 30% hankealueiden vakinaisten asuinkuntien ja vapaa-ajanasuntojen määrästä. Mikäli tilaajamäärä ei hanke-ehdotuksen tekijän tekemän ennakkomarkkinoinnin tuloksena täyty, voi hanke-ehdotuksen tekijä vetäytyä hankkeen toteutuksesta.

Lopullinen rakentamispäätös tehtäisiin elokuuhun 2023 mennessä ja verkko olisi valmis viimeistään kesäkuussa 2026.

Mikkelin kaupungin sitoutuminen hankkeen rahoitusosuuteen on edellytys sille, että hankkeen toteuttaja voi hakea sille julkista tukea Liikenne- ja viestintävirastolta.

Mikkelin kaupunki on marraskuussa 2022 (KV 14.11.2022 Liite 1 § 145) tekemässään talousarviopäätöksessä päättänyt käyttää Maaseudun nopeisiin tietoliikenneyhteyksiin 200 t euroa (TA2023) ja taloussuunnitteluvuosille 2024-26 kullekkin 200 t euroa. Hankkeessa on arvioitu, että kaupungille kohdistuisi vuonna 2023 n. 60 t euron kustannus. Kaupunki on osallistunut aikaisempina vuosina kaupallisin perustein edenneisiin haja-asutusalueen tietoliikenneyhteyksien rakentamiseen avustuksella mm. Suomenniemellä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Mikkelin kaupunki on varautunut investointiohjelmassa TA 2023 ja TS 2024-26 tukemaan maaseudun nopeaita tietoliikenneyhteyksiä.

Kaupunkikehityslautakunta päättää, että Mikkelin kaupunki sitoutuu osaltaan Etelä-Savon tavoitteellinen tietolii­kenneverkko – hankkeeseen ja hankkeen (hankkeen tuki­kelpoiset kustannukset ovat 921 400 euroa) kaupungin maksettavaksi tulevaan maksimissaan 304 062 euron suuruiseen maksuosuuteen vuosille 2023-26 ja lähettää tekemänsä päätöksen kaupunginhallitukselle tiedoksi.

Hankkeen kustannukset kohdistetaan kaupungin investointilistalla kohtaan Maaseudun nopeat tietoliikenneyhteydet, MENOT.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon maakuntaliitto, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkikehityslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.