Kuvaus
Kaupunginhallitus antaa lausunnon tilapäiselle valiokunnalle 7.11.2022 § 425. Kaupunginhallituksen lausunto on tilapäisen valiokunnan käytettävissä 8.11.2022 kokouksessa ja se liitetään pöytäkirjaan.
Päätösehdotus
Tilapäinen valiokunta antaa kokouksessaan kaupunginvaltuustolle tehdyn selvityksen siitä, onko kaupunginhallituksen ja konserni- ja elinvoimajaoston puheenjohtajisto menettänyt kaupunginvaltuuston luottamuksen.
Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.
Päätös
Tilapäisen valiokunnan asettamiseen johtavat seikat on kuvattu edellä mainitussa kaupunginvaltuuston päätöksessä 26.9.2022 § 121.
Kuntalain 34 §:n 2 momentin mukaan valtuusto voi erottaa valtuuston valitseman puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan kesken toimikauden, jos he tai jotkut heistä eivät nauti valtuuston luottamusta. Erottamispäätös koskee puheenjohtajisto kokonaisuudessaan. Lain esitöiden mukaan erottaminen voi perustua poliittiseen harkintaan, minkä vuoksi laissa ei ole säädetty erottamisperusteista. Tarkoituksenmukaisuusperiaate kuitenkin rajoittaa valtuuston harkintavaltaa, eikä erottaminen saa perustua mielivaltaan.
Tilapäinen valiokunta toteaa selvennyksenä, että selvitystyö on koskenut nimenomaan vain kaupunginhallituksen ja konserni- ja elinvoimajaoston 1. varapuheenjohtaja Satu Taavitsaisen toimia. Kuntalain 34 §:ssä määrätyllä tavalla mahdollinen erottamispäätös koskisi kuitenkin kaikkia ko. toimielimien puheenjohtajia.
Tilapäinen valiokunta on 20.10.2022 kuullut kaupunginhallituksen ja konserni- ja elinvoimajaoston puheenjohtaja Pirjo Siiskosta ja kaupunginhallituksen ja konserni- ja elinvoimajaoston 2. varapuheenjohtaja Raimo Heinästä. Satu Taavitsaiselle on myös varattu tilaisuus tulla kuulluksi, mutta hän on ilmoittanut, ettei käytä tätä oikeutta ja on toimittanut valiokunnalle oman kirjallisen selvityksen. Lisäksi valiokunta on kuullut kaupunginvaltuutettu Jarno Strengelliä. Raimo Heinänen ja Jarno Strengell ovat toimittaneet kuulemisen lisäksi omat kirjalliset selvitykset. Pirjo Siiskonen on toimittanut oman täydennyksen kaupunginhallitukselle 7.11.2022 sen antaessa lausuntoa tilapäiselle valiokunnalle.
Satu Taavitsainen on julkisella Facebook-kirjoituksella väittänyt kaupunginvaltuuston jäsen Jarno Strengellin syyllistyneen seksuaalirikokseen. Satu Taavitsaisen kirjoituksen johdosta Itä-Suomen poliisi on käynnistänyt omat tutkimukset. Poliisi on heinäkuussa 2022 päättänyt, että sillä ei ole ollut syytä aloittaa esitutkintaa Strengelliin kohdistuneiden väitteiden osalta. Poliisin laajemmat perustelut ilmenevät liitteenä olevasta Länsi-Savon julkaisusta 30.7.2022.
Tilapäiselle valiokunnalle toimitetussa kirjallisessa selvityksessä Satu Taavitsainen on vedonnut sananvapauteen mm. seuraavasti: ”Sananvapaus on yksi demokraattisen yhteiskunnan keskeisimmistä arvoista. Sananvapaus suojelee kaikenlaisia, myös luonteeltaan kriittisiä ja häiritseviä ilmaisuja. Poliittiset mielipiteet lähtökohtaisesti kuuluvat perustuslaissa turvatun sananvapauden ydinalueelle. Sananvapauteen sisältyy muun ohella oikeus ilmaista ja julkistaa tietoja kenenkään estämättä.”
Sananvapaudesta on säädetty perustuslain 12 §:ssä lähes saman sisältöisesti kuin Euroopan ihmisoikeussopimuksessa. Ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan mukaan sananvapauden käyttöön liittyy velvollisuuksia ja vastuuta, joten sananvapautta voidaan rajoittaa. Sananvapauden käyttämiseen sallitaan sellaisia rajoituksia, jotka ovat välttämättömiä muun muassa muiden henkilöiden maineen tai oikeuksien turvaamiseksi.
Kuntalain 69 §:n 2 momentin mukaan luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden etua sekä toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla. Selvää on, että luottamustehtävän poliittinen luonne merkitsee, että henkilöt suhtautuvat asioihin ja niiden hoitamiseen eri tavalla. Tämän vuoksi on ymmärrettävää, että ko. käyttäytymissäännös on ymmärrettävä toimintaohjeena, joka korostaa toiminnan moraalisia ja eettisiä arvoja.
Tilapäisen valiokunnan käsityksen mukaan Satu Taavitsaisen Facebook-kirjoitus aiheuttanut erityistä ja pitkäaikaista haittaa toiselle kaupunginvaltuutetulle. Satu Taavitsaisen kirjoitus ei ole myöskään kaupungin arvojen mukaista ja sillä on ollut kaupungin mainekuvaan kielteinen vaikutus.
Satu Taavitsainen on toimimalla vastoin kuntalain 69 §:n mukaista käyttäytymissäännöstä synnyttänyt selvän luottamuspulan kaupunginhallituksen ja konserni- ja elinvoimajaoston puheenjohtajiston tehtävässä toimimiselle. Asiassa on myös huomioitava, että puheenjohtajan tehtävään liittyy myös vastuu edustamansa instituution toiminnasta ja maineesta.
Tilapäinen valiokunta vielä erikseen toteaa, että sen käsityksen mukaan Satu Taavitsainen on ylittänyt sananvapauden rajat eikä puheenjohtajiston mahdollisessa erottamisessa ole kyse Satu Taavitsaisen kirjelmässä väitetystä harkintavallan väärinkäyttämisestä.
Edellä mainituilla perusteilla tilapäinen valiokunta katsoo, että Satu Taavitsaisen toiminta on synnyttänyt selvän luottamuspulan ko. toimielimien puheenjohtajiston toimintaan, minkä vuoksi kaupunginhallituksen ja konserni- ja elinvoimajaoston 1. puheenjohtajana ja ko. toimielimien jäsenenä Satu Taavitsainen ei nauti valtuuston luottamusta.
Tilapäinen valiokunta esittää, että kaupunginvaltuusto päättää erottaa kaupunginhallituksen puheenjohtajiston ja konserni- ja elinvoimajaoston puheenjohtajiston ko. tehtävistä ja toimielimien jäsenyyksistä. Tilapäinen valiokunta erikseen toteaa, että erottaminen kohdistuu käytännössä myös henkilökohtaisiin varajäseniin.
Lisäksi tilapäinen valiokunta esittää, että kaupunginvaltuusto valitsee erotettujen tilalle uudet jäsenet ja varajäsenet kaupunginhallitukseen ja konserni- ja elinvoimajaostoon sekä valitsee toimielimille puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat jäljellä oleviksi toimikausiksi.
Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.