Päätös
Asiassa käydyn keskustelun aikana valtuutettu Satu Taavitsainen esitti valtuutettujen Raine Lehkosen, Jaana Vartiaisen ja Soile Kuitusen kannattamana, että Saksalan, Naisvuoren, Kalevankankaan ja Lähemäen päiväkodit säilyvät nykyisellään laajennetun aukioloaikojen päiväkoteina. Laajennettu ja riittävän laajasti kaupungissa tarjolla oleva varhaiskasvatuspalvelu tukee mikkeliläisperheiden hyvinvointia ja rakentaa osaltaan Mikkelin elinvoimaa. Mikkelin elinkeinorakenne on palveluvaltainen, ja Mikkelissä on runsaasti vuoro- ja iltatöissä olevia, laajennettua varhaiskasvatuksen palvelua tarvitsevia lasten vanhempia mm. kaupan alalla sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Myös teollisuudessa ja kuljetusalalla työskentelevien keskuudessa on paljon vuorotyötä tekeviä.
Edelleen valtuutettu Nina Jussi-Pekka esitti valtuutettu Heli Kauppisen kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys asian palauttamisesta uuteen valmisteluun ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat valtuutettu Nina Jussi-Pekan esitystä asian palauttamisesta uuteen valmisteluun äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 40 jaa ääntä, 10 ei ääntä ja yksi valtuutettu oli poissa. Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan tässä kokouksessa. Liite 6.
Edelleen valtuutettu Taina Harmoinen esitti valtuutettujen Eero Ahon ja Marja Kaupin kannattamana, että
"Valtuusto päättää päätösvaltansa mukaisesti seuraavien keskusta-alueen päiväkotien toiminnasta:
• päiväkodit Kalevankangas ja Saksala toimivat jatkossa ns. päiväaikaan toimivina päiväkoteina
• päiväkodit Naisvuori ja Lähemäki toimivat jatkossakin laajennetun aukioloajan päiväkoteina.
Päiväkoteihin kohdistuvat muutokset astuvat voimaan 1.8.2021."
Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä kaksi poikkeavaa kannatettua esitystä ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ensin äänestetään valtuutettujen Taina Harmoisen ja Satu Taavitsaisen esityksistä. Ne jotka kannattavat Taina Harmoisen esitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Satu Taavitsaisen esitystä äänestävät ei ja sen jälkeen voittanut esitys asetetaan kaupunginhallituksen esitystä vastaan. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 32 jaa ääntä, 17 ei ääntä, yksi tyhjä ääni ja yksi valtuutettu oli poissa. Liite 7.
Puheenjohtaja totesi, että Taina Harmoisen esitys on voittanut ja se asetetaan kaupunginhallituksen esitystä vastaan siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen esitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Taina Harmoisen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä, 35 ei ääntä, 8 tyhjää ääntä ja yksi valtuutettu oli poissa. Liite 8.
Puheenjohtaja totesi, että Taina Harmoisen esitys on tullut kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Merkitään, että äänestysluettelot liitetään pöytäkirjaan. Liitteet 6 - 8.
Merkitään, että valtuutettu Satu Taavitsainen jättti seuraavan eriävän mielipiteen päätökseen:
"Haluan, että Saksalan, Kalevankankaan, Naisvuoren ja Lähemäen päiväkodit säilyvät nykyisellään laajennetun aukioloaikojen päiväkoteina. Nämä ovat auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, ja niiden palveluja käyttävät perheet, joiden vanhemmat käyvät vuorotyössä. Näiden päiväkotien palveluita tarvitsevat ne ihmiset, jotka pitävät huolta yhteiskunnan huoltovarmuudesta ja turvallisuudesta, he työskentelevät mm. kaupan alalla, kuljetusalalla, teollisuudessa, sosiaali- ja terveysalalla ja turvallisuusalalla. Näitä töitä ei voida tehdä kotoa käsin, vaan on oltava etulinjassa hoitamassa sairaita, varmistamassa yksilön ja yhteiskunnan turvallisuutta ja elintarvikkeiden saatavuutta sekä pitämässä huolta yleisten tilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä.
Haluan, että Mikkelissä voi elää hyvää elämää ja viettää toimivaa arkea. Pidän todella ikävänä ja vääränä sitä, että kaupunki heikentää vuorotyötä tekevien lapsiperheiden arkea, enkö voi sellaista hyväksyä. Lapsiperheet ovat aivan oikeutetusti olleet vihaisia ja kysyneet, miksi maksaa veroja Mikkeliin. Jos tuttu vuorohoitopaikka lakkaa ja se siirtyy toiselle puolelle kaupunkia, voivat ongelmat olla ylitsepääsemättömiä. Äidin tai isän on jäätävä pois töistä, koska perheessä ei ole toista tai ensimmäistäkään autoa. Lapsiperheille järjestetyissä päivähoidon kuulemistilaisuuksissa tuli hyvin selkeästi esille se, että vanhemmat kokivat jaksamispulaa käydä vuorotyössä, jos päivähoitopaikka on kaukana ja palvelu ei tue heidän arkeaan. He toivat esille myös sen, että jos lapsi joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa, niin vanhemmat eivät ota vastaan vuorotyötä. Kaupunginhallituksen esitys vaikeuttaa työnantajien mahdollisuutta saada osaavaa työvoimaa.
Mikkelin kaupungin tahtotila tulisi olla sama, joka säädetään varhaiskasvatuslaissa: palvelu tarpeen mukainen, lähellä perheitä ja aukioloajat tarpeen mukaan ja aina etusijalla lapsen etu. Mikkelissä pitäisi vähentämisen sijaan lisätä entisestään vuorohoitopaikkoja, jolloin perheiden arki helpottuisi. Mielummin pientä ja lähellä kuin suurta ja kaukana!
On väärin säästää lapsilta ja samaan aikaan maksaa puoli miljoonaa euroa vuodessa tyhjään lentokenttään. Taloustieteen nobelisti James Heckman on tutkimuksessaan (2006) tarkastellut nuoriin kohdistuneiden investointien tuottavuutta. Tutkimuksen mukaan lapsiin ja nuoriin kohdistuneet auttamis- ja tukitoimet tuottavat paremmin kuin mitkään muut investoinnit. Suurimmat taloudelliset hyödyt saavutetaan 0—3-vuotiaisiin suunnatuilla toimenpiteillä ja seuraavaksi suurimmat tuotot 4—5-vuotiaisiin kohdistuneilla toimenpiteillä. Myös kouluikäisiin ja kouluiän ylittäneisiin suunnattujen investointien taloudelliset hyödyt ovat merkittäviä. Tutkimustulosten mukaan investoinnit lapsiin ja nuoriin ovat kannattavia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä ja lasten ja perheiden palveluihin käytetty raha tuottaa moninkertaisen tuoton. Varhaislapsuudessa tehdyt tukitoimet ovat sosiaalisesti kestäviä ja tasa-arvoisia.
Lapsen etu ei ole joutua vaihtamaan päivähoitopaikkaa, jolloin tutut aikuiset ja kaverit vaihtuvat, tuttu ympäristö muuttuu. Lapsia ei voi riepotella kuin heittopusseja milloin minnekin riippuen uhkaavasta kaupungin kassavajeesta. Lapsissa ja nuorissa on Mikkelin tulevaisuus. Lasten oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia.
Kaupungin tavoite on ollut saada yhä enemmän lapsiperheitä muuttamaan Mikkeliin, yhä enemmän lapsia osallistumaan varhaiskasvatukseen, yhä useamman ihmisen käyvän töissä ja yhä enemmän vähennettyä liikenteen päästöjä, mikä tarkoittaa, että hyvän arjen elämiseen Mikkelissä ja päivähoitopaikan saamiseksi ei pidä joutua ostamaan toista autoa. Lapsiperheitä ei houkuta tulla sellaiseen kaupunkiin, jossa uutiset ovat vain lapsilta leikkaavia, kun esimerkiksi Kuopiossa uutiset ovat kasvusta ja lisäämisestä uutisoivia. Hyvä vetää puoleensa hyvää ja Mikkeli on surkeilla päätöksillään lapsiperheitä kohtaan ulkoistanut itsensä kasvusta.
Koronan jälkeinen aika tulee korostamaan pientä ja lähellä olevaa - enemmin kuin suurta ja kaukana olevaa. Niissä kaupungeissa, jotka ovat suunnanneet katseensa jo koronan jälkeiseen aikaan, on ymmärretty lähipalvelut. Ennen vanhaan kaupunkeja viemäröitiin, nyt niitä palveloidaan. Tämä tulee Mikkelissä ymmärtää ja siirtyä viemäröinnin ajasta palveloimisen aikakauteen. Minulle on tärkeää monipuolisten palveluiden turvaaminen kaikille mikkeliläisille sekä tasa-arvoisen kaupunkikehityksen varmistaminen. Haluan vahvistaa lapsiperheiden turvaa ja toivoa tulevaisuuteen, rakentaa hyvinvointia Mikkeliin. Varsinkin vaikeina aikoina tärkeää on päätöksenteon inhimillisyys. Ensi vuonna sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa tarvitaan runsaasti tehostettua ja erityistä tukea koronan aiheuttamista tekijöistä lasten ja nuorten selviytymiseksi.
Mikkeli on saanut valtiolta koronatukea peruspalveluiden järjestämiseen ja harkinnanvaraista valtionosuutta koronasta selviytymiseksi. Kiitos tästä Sanna Marinin hallitukselle! Tämän 18 miljoonan ylimääräisen rahallisen tuen ansiosta vuoden 2020 tilinpäätös tulee olemaan Mikkelille ihan kohtuullinen. Valtion taholta on viestitetty kunnille, että nyt ei ole aika leikata palveluja vaan elvyttää ja auttaa ihmisiä selviämään tästä vaikeasta tilanteesta. Tarvitaan yhteishenkeä, myötätuntoa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Jätän eriävän mielipiteen, koska leikkaaminen lapsilta on yksikertaisesti niin väärin ja osoittaa kaupungilta erittäin huonoa harkintakykyä.
Mikkelin kaupunki pääse tavoitteisiinsa vahvistaa elinvoimaansa ja asukasmääräänsä, kun päätöksenteossa otetaan huomioon se, että elinvoima sisältää myös pehmeämpiä arvoja, kuten osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja asukkaiden kokemaa hyvinvointia. Asukkaiden viihtyvyyteen ja kiintymykseen omaa kaupunkiaan kohtaan vaikuttaa paljolti kokemus hyvästä elämästä. Mikkelin elinvoiman ytimessä tulee olla elinvoimaiset, hyvinvoivat ihmiset ja ennen kaikkea lapset ja nuoret."
Merkitään, että valtuutettu Raine Lehkonen jätti päätökseen eriävän mielipiteen.
Merkitään, että varavaltuutettu Jukka Rossi saapui kokoukseen valtuutettu Juhani Oksmanin tilalle tämän pykälän käsittelyn aikana.
Merkitään, että sivistysjohtaja Virpi Siekkinen selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.