Kaupunginhallitus, kokous 14.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 245 Henkilöstön palkitseminen hyvästä työpanoksesta covid-pandemian aikana

MliDno-2021-2510

Valmistelija

  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi
  • Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupungin koko henkilöstö on vuoden 2020 maaliskuun alusta saakka työskennellyt poikkeuksellisissa työolosoissa. Vuoden mittaan on tehty työtä, joka poikkeaa normaalista ja jouduttu joustamaan sekä sopeutumaan erilaisiin työjärjestelyihin, lisätehtäviin ja muuttuviin tilanteisiin. Poikkeuksellisissa työoloissa työskenteleminen on ollut haasteellista, mutta työntekijät ovat selvinneet tilanteesta hyvin.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:n pääluottamusmiehet ja Julkisen Alan Unionin JAU ry:n pääluottamusmiehet ovat 24.3.2021 lähettäneet pyynnön kunnallisen pääsopimuksen §:n 8, 13 ja 14 mukaisten paikallisneuvottelujen aloittamisesta. Neuvottelut liittyvät korona-ajan korvauksiin. Neuvottelut koskevat seuraavia sopimuksia: KVTES, TS ja LS. OAJ:n opettajien paikallisyhdistys on lähettänyt erillisen neuvottelupyynnön OVTES sopimusalana osalta. Paikallisneuvottelupyynnöt on lähetetty keskitetysti ja samanaikaisesti kaikille kunnallisille työnantajille Suomessa. Taustalla on yhteinen huoli henkilöstön tilanteesta pitkittyneessä pandemiassa. Henkilöstö on työskennellyt pitkään jatkuvan paineen alaisena toimintaympäristössä, joka elää ja muuttuu päivittäin. Pääluottamusmiehet katsovat, että osa kunnille suunnatuista koronatuista tulisi käyttää henkilöstölle maksettaviin korvauksiin. Paikallinen neuvottelu käytiin kaikkien pääsopijajärjestöjen edustajien kanssa keskiviikkona 9.6.2021 ja ne päättyivät yksimielisinä.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Mikkelin kaupunki lisää jo henkilöstön käytössä olevaan ePassiin liikunta-, kulttuuri- ja hyvinvointiarvoa 50 euroa / henkilö vuodelle 2021 henkilöstölleen kiitoksena hyvästä työstä koronapandemian aikana. Liikunta- ja kulttuurisetelien kautta tuemme henkilöstön jaksamista ja virkistymistä.

Liikunta- ja kulttuurietuutta voidaan lisätä ilman, että siitä syntyisi työntekijälle verotettavaa etuutta, koska kyseessä on TVL 69 § 1 momentin 5 kohdan mukainen omaehtoinen virkistys- ja liikuntaetuus.  Virkistys- ja harrastustoiminnalla tarkoitetaan lähinnä työnantajan etua silmällä pitäen toteutettavaa, koko henkilöstön viihtyvyyttä ja suorituskykyä tai työpaikan ihmissuhteita ylläpitävää ja parantavaa toimintaa, jolla ei ole mainittavaa henkilökunnan elantokustannuksia säästävää vaikutusta.

Etu on kollektiivinen eli se on koko henkilökunnan olevien käytettävissä. Etuutta ehdotetaan maksettavaksi niin, että työntekijälle/viranhaltijalle, jonka palvelussuhde kaupunkiin on alkanut viimeistään maanantaina 5.10.2020 ja jatkunut keskeytymättä vähintään sunnuntaihin 30.5.2021 saakka, lisätään heinäkuussa 2021 ePassiin 50 euron etuus. Etuutta ei saa mikäli työntekijällä/viranhaltijalla ei ole ko. ajanjaksona yhtään palkallista päivää pois lukien perhevapaalla ja sairauslomalla olevat työntekijät. Etuus maksetaan kaikille samansuuruisena riippumatta siitä, onko työ/virkasuhde koko- tai osa-aikainen.

Neuvotellun tunnustuksen lisäys ePassiin on kustannukseltaan noin 128 900 euroa vuoden 2021 osalta. Tähän lisäkuluun ei ole varauduttu talousarviossa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy paikallisneuvottelutuloksen ja päättää lisätä 50 euroa henkilöstön ePasseihin neuvottelutuloksen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Asiasta käydyn keskustelun aikana hallintojohtaja Ari Liikanen, vs. talousjohtaja Tiia Tamlander, sivistysjohtaja Virpi Siekkinen, henkilöstöjohtaja Maria Närhinen ja viestintäpäällikkö Heidi Hänninen ilmoittivat olevansa esteellisiä (kaupungin työntekijöitä) ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitukset hyväksyttiin. 

Sihteerinä tämän pykälän ajan toimi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arto Seppälä.

Tiedoksi

Henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.