Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 23.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Mikkelin kaupungin joukkoliikenteen Waltti-lippu ja -maksujärjestelmän lipputuotteet 1.5.2021 alkaen

MliDno-2020-2436

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
Aki Taavitsainen, logistiikkapäällikkö, aki.taavitsainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupungin henkilöliikenne sekä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy ovat neuvotelleet joukkoliikenteen Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän kehittämisestä. Kehittämiskohteena on Waltti- järjestelmän taustajärjestelmän muutos tunnistepohjaiseen järjestelmään ja sen myötä on mahdollista waltti-mobiilipalvelun käyttöönotto sekä informaatiojärjestelmän kehittäminen. Myös Pohjois-Savon Ely-keskuksen kanssa on käyty kehityslinjaa läpi ja Ely-keskus on omalta osaltaan yhteistyösopimuksen mukaisesti valmis järjestelmän uudistuksiin. 
Siirtyminen tunnistepohjaiseen järjestelmään ei aiheuta asiakkaalle muutoksia nykyiseen käytäntöön verrattuna. Käytössä olevat waltti-kortit toimivat kuten nykyisinkin ja mitään korttivaihdoksia ei ole pakko tehdä. Muutokset näkyvät taustajärjestelmässä, sen asiakasrekisterin hallinnassa sekä mahdollisuuksina uusiin liputuotteisiin sekä parempaan asiakasinformaatioon.

Waltti-mobiilipalvelut ovat tunnistepohjaisen lippujärjestelmän päälle rakennettu monipuolinen myynti- ja viestintäratkaisu. Ratkaisu mahdollistaa kerta-, päivä- ja kausituotteiden myynnin ja viestinnän asiakkaille sekä reittihakupalveluiden (Digitransit) käytön samassa sovelluksessa. Digitransit-palvelu toimii selaimessa upotettuna lippusovellukseen. Osana tunnistepohjaisen Waltin toteutuskokonaisuutta on mahdollista myös toteuttaa mobiiliratkaisu, joka mahdollistaa kaupungille helpomman tavan tehdä yhteistyötä erilaisten tapahtumajärjestäjien kanssa.
Tunnistepohjaisessa järjestelmässä joukkoliikenteen reaaliaikaisten matkustajainformaatiojärjestelmän luominen ja kehittäminen on mahdollista. Reaaliaikainen matkustajainformaatiojärjestelmä mahdollistaa liikennöinnin seurannan kartalla, järjestelmän kautta tiedottamisen, poikkeustiedottamisen, liikenteen hallinnan ja tiedon välittämisen matkustajapalveluihin ja kuljettajille. Järjestelmä näyttää käyttäjälle ajantasaisen liikennetilanteen pysäkeittäin. Palvelussa asiakas voi etsiä sijainnin pohjalta pysäkkien aikataulua ja tarkastella ajoneuvojen reaaliaikaista sijaintia. 

Waltti- järjestelmän muutos tunnistepohjaiseen järjestelmään sekä mobiilipalveluiden käyttöönotto edellyttää liikennöitsijöiden ajoneuvojärjestelmä uudistusta, palvelupisteiden päivitystä, kaupungin lipputuotteiden määrittelyä sekä asiakkaille tarjottavan informaatiojärjestelmän luomista.  Liikennöitsijät ovat liikennöintisopimuksissaan sitoutuneet tilaajan ajoneuvojärjestelmän päivityksiin. Asiaa on käyty läpi liikennöitsijöiden kanssa ja ajoneuvojärjestelmä saadaan kuntoon sekä kaupungin että PoSEly-keskuksen liikennöitsijöiden osalta 1.5.2021 mennessä. 

Kaupungin henkilöliikenneyksikkö ja TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy ovat laatineet alustan aikataulun siten, että uuden waltti-järjestelmän käyttöönotto olisi 1.5.2021 :

  • Mikkelin mobiilituotteiden määrittely ja luonti Waltin tunnistepohjaiseen taustajärjestelmään helmikuun 2021 aikana
  • Mikkelin mobiilipalveluiden toteutus helmi-maaliskuu 2021
  • Mobiilipalveluiden testikäyttö rajatulla käyttäjäryhmällä maaliskuussa 2021
  • Mobiilipalvelut kaikkien asiakkaiden käytössä huhtikuun 2021 loppuun mennessä
  • liittyminen reaaliaikaiseen matkustajainformaatiojärjestelmään 1.5.2021 alkaen
     

Tunnistepohjainen Waltti-järjestelmän päivitys sekä lisätoiminnot aiheuttavat lisäkustannuksia: Informaatiojärjestelmä
Matkustajainformaatiojärjestelmän perusosion käyttöönottotyö · 2775 € (alv. 0%)
Kevennetyn informaatiojärjestelmän peruspalvelu: · 850 €/kk (alv. 0%)
Mahdolliset optiot · Seuranta 50 €/kk (alv. 0%) · Poikkeushallinta 95 €/kk (alv. 0%) · Raportointi 125 €/kk (alv. 0%) · Tiedote 95 €/kk (alv. 0%) · Liikennevaloetuudet 900 €/kk
Waltti-mobiilipalvelu sekä tapahtumaliput:
Waltti-mobiilipalveluiden käyttöönotto 600 €
Waltti-mobiilipalveluiden jatkuvat palvelut ja ylläpito 600 €/kk
Lisänä veloitetaan maksutapakohtaisesti muuttuva transaktiokustannus myyntitapahtumien lukumäärän mukaan. 
Lisäksi harkitaan käyttöönottoa:
Waltin tapahtumalippuratkaisun käyttöönotto 1000 €
Waltin tapahtumalippuratkaisun jatkuvat palvelut ja ylläpito 500 €/kk

Kaupungin henkilöliikenneyksikkö esittää, että tilataan TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ltä siirto Waltti tunnistepohjaiseen järjestelmään, tilataan reaaliaikainen matkustajainformaatiojärjestelmä sekä waltti-mobiilipalvelut. Palveluista tehdään erilliset sopimukset ja tavoitteena on uudistetun kokonaispalvelun käyttöönotto 1.5.2021 alkaen.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että joukkoliikenteen Waltti-lippu- ja maksujärjestelmässä siirrytään tunnistepohjaiseen Waltti-järjestelmään, reaaliaikaiseen matkustajainformaatiojärjestelmään sekä Waltti-mobiilipalveluun 1.5.2021 alkaen. Toimenpiteet tilataan järjestelmän ylläpitäjältä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ltä. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että logistiikkapäällikkö Aki Taavitsainen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin Waltti-lippuja käytetään Mikkelin paikallisliikenteen busseissa, Moppe-palveluliikenteessä sekä muissa Mikkelin maaseudun waltti-liikenteissä. PoSEly-keskuksen yhteistyösopimuksen mukaisesti sama Mikkelin kaupungin lippu- ja maksujärjestelmä on voimassa myös ely-keskuksen waltti-sopimusliikenteessä. Kaupungin sekä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy välillä on sopimus joukkoliikenteen Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän kehittämisestä. Waltti- järjestelmän taustajärjestelmä muutetaan tunnistepohjaiseen järjestelmään ja sen myötä otetaan käyttöön waltti-mobiilipalvelu sekä informaatiojärjestelmän kehittäminen. Siirtyminen tunnistepohjaiseen järjestelmään ei aiheuta asiakkaalle muutoksia nykyiseen käytäntöön verrattuna. Käytössä olevat waltti-kortit toimivat kuten nykyisinkin ja mitään korttivaihdoksia ei ole pakko tehdä. Muutokset näkyvät taustajärjestelmässä, sen asiakasrekisterin hallinnassa sekä mahdollisuuksina uusiin lipputuotteisiin sekä parempaan asiakasinformaatioon. 
Waltti-mobiilipalvelut ovat tunnistepohjaisen lippujärjestelmän päälle rakennettu monipuolinen myynti- ja viestintäratkaisu. Ratkaisu mahdollistaa kerta-, päivä- ja kausituotteiden myynnin ja viestinnän asiakkaille sekä reittihakupalveluiden (Digitransit) käytön samassa sovelluksessa. Lippujärjestelmän mobiilipalvelut olisivat asiakkaiden käytössä 1.5.2021 alkaen.

Waltti Mobiiliin liitettävät lipputuotteet ja hinnoittelu:
Lippuhinnoittelussa ei koroteta nykyisiä asiakashintoja, vaan mobiililipun hinnoittelun periaatteena on, että kaupunki vastaa välitysmaksuista. Mobiililipun asiakashinnasta menetetään aina välillisesti välitysmaksua, joten lipputulo ei ole sama asiakashinnan kanssa. Kaupungilta veloitetaan maksutapakohtaisesti 0,16 - 1,0 € muuttuva transaktiokustannusta myyntitapahtumien lukumäärän mukaan. Tunnistepohjaisessa taustajärjestelmässä on tarjolla myös tekninen myyntirajapintaratkaisu, joka mahdollistaa kolmansien osapuolten liittymisen myymään esimerkiksi vastaavia tuotteita kuin Mikkelin omissa mobiilipalveluissa on käytössä vähintäänkin kertalippujen myynnin osalta. 

Asiakasryhmät

  • lapsi (7v – 16v)
  • nuoriso (17 v. täyttänyt -19v)
  • opiskelija
  • aikuinen (20 v täyttänyt -64v)
  • seniori
     

Asiakasryhmien välisiä ikärajoja muutettaisiin aikuinen- ja nuoriso-ikäryhmien välillä, raja-arvoksi asetetaan aikuinen 20 v täyttänyt aikuinen. Mikkelin kaupungin opiskelija-tuote sekä nuorisolippu ovat osin päällekkäisiä tuotteita, mutta erillinen opiskelijatuote säilytetään nykyisillä ehdoilla. Tuleva koulumatkatuen muutos tulee vaikuttamaan mobiililippu-tuotteisiin. Toistaiseksi opiskelijatuotteet säilyvät ennallaan syksyyn saakka. Nuorisolipputuote on käytettävissä niillä, jotka eivät saa erillistä koulumatkatukea. Maksuvyöhykkeiden rajat säilyvät ennallaan hinnoittelun perustana.

Kertalippu mobiililippuna on ollut jo käytössä, mutta sen hinnnoittelua muutettaisiin. Kertalippu mobiilina olisi hinnaltaan sama kuin Arvolippu. Waltti Mobiilin Kertalipun asiakashintaryhminä ovat aikuinen, lapsi sekä nuoriso. Arvolipun toiminnallisuus mobiilina on kertalippu-ostos. Arvolippu mobiilina ei toimi kuten Waltti-kortille ladattava tuote, vaan Arvolipun toiminnallisuus mobiilina on kertalippu-ostos. Seniori-ryhmä saa saman hintaedun vain Waltti-kortille ladattavalla Arvolipulla. Bussista ostettava Kertalippu säilyy ennallaan hinnaltaan kalleimpana lipputyyppinä. 
Kausilipputuotteet 30 ja 90 pv myydään Waltti mobiilina kaikile asiakasryhmille erikseen aikuinen, lapsi sekä opiskelija, nuoriso ja seniori alennusryhmälle nykyisen asiakashinnan mukaisesti.

Vuorokausilippu on uusi lipputuote, joka otetaan myyntiin vain mobiililippuna. Vuorokausilippua myytäisiin vain A-B-C-vyöhykkeiden alueelle. Vuorokausilippua ostetaan ja ladataan 1 vrk kerrallaan.
Lipun hinnoittelussa ovat kaksi ryhmää asiakasryhmät aikuinen, nuoriso ja seniori samassa ja lapsihinta erikseen. Eri ryhmien alennushintoja ei myönnetä. Vuorokausilippu oikeuttaa rajattomaan määrään matkoja ja on voimassa 24 h ajan ensimmäisestä käyttökerrasta bussissa. 
Mikkelin kaupungin peruskoululaisten käytössä on maksuton matkalippu, joka on vuoden kausilippu ja ladataan waltti-kortille. Järjestelmäteknisesti asia on vielä kesken, mutta tavoitteena on saada lipputuote mobiililippuna sitä haluaville. Tämä helpottaisi osaltaan lipun käyttöä, sen säilyttämistä toimintakuntoisena ja vähentäisi katoamistapauksia koululaisten keskuudessa.  

Liite: Waltti-lipputuotteet 1.5.2021 alkaen

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että joukkoliikenteen Waltti- lippu- ja maksujärjestelmässä Waltti- mobiilipalvelu otetaan käyttöön 1.5.2021 alkaen liitteen mukaisen lipputuotteiden ja niiden asiakashinnoittelun mukaisesti. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pohjois-Savon Ely-keskus, TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy (LMJ), Juvan kunta, Hirvensalmen kunta, Puumalan kunta, Kangasniemi kunta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.