Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 23.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 57 Kuntalaisaloitteet kevät 2021 - Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue

MliDno-2021-1240

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

5.10.2020 MliDno-2020-1952 Henkilöjunapysähdyksiä Haukivuorelle

Annettu vastaus: Kiitos aloitteestanne. Etelä-Savon maakuntaliiton ja Mikkelin kaupungintehtäviin kuuluu maakunnan ja kaupunginedunvalvonta ja sen osana huolehtia alueenliikenteellisestä saavutettavuudesta. Maakuntaliitto ja kaupunki ovat tehneet edunvalvontaa junavuorojen palauttamiseksi Haukivuorelle niiden poistumisesta lähtien. Edunvalvontaa on tehty myös yhdessä Haukivuoren aluejohtokunnan kanssa. Vuorojen palauttamista on perusteltu pitkälti samoin kuin aloitteessanne. Vaikuttamisen kohteena ovat olleet sekä markkinaehtoisesta junaliikennettä harjoittava VR Group (VR) että liikenne- ja viestintäministeriö (LVM), joka vastaa junaliikenteen ostoista ja velvoiteliikenteestä. Molemmille tahoille on esitetty junavuorojen palauttamista joko markkinaehtoisesti tai osana LVM:n ja VR:n välistä osto- ja velvoiteliikennesopimusta. Viimeisimmäksi VR:n edustajia ko. asian tiimoilta tavattu maaliskuussa 2019.Perinteisen vaikuttamisen, tapaamiset ja kirjalliset kannanotot, lisäksi Mikkelin kaupunki ja maakuntaliitto ovat järjestäneet työpajan Haukivuoren saavutettavuudesta kesäkuussa 2018. Työpajassa oli mukana myös VR:n, Pohjois-Savon ELYn ja Haukivuoren aluejohtokunnan edustajat. Työpajassa käytiin läpi eri ratkaisuja Haukivuoren saavutettavuuden kehittämiseksi mm. junavuorojen osittaista palauttamista Haukivuorelle sekä matkaketjujen kehittämistä. VR:n edustajan mukaan yhtiön suunnitelmiin ei kuulu pysähdyksien palauttaminen Haukivuorelle lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä. Mikkelin kaupunki on teettänyt Duoraitioliikenteen lähtötietoselvityksen, joka on valmistunut kesäkuussa 2020. Selvityksessä tarkasteltiin duoraitioliikennepalvelun käyttöönottamisen lähtökohtia ja mahdollisuuksia liikenneväleille Mikkeli-Haukivuori-PieksämäkisekäMäntyharju-Otava-Mikkeli-Haukivuori-Pieksämäki. Selvityksen mukaan asiakaspotentiaalin ja vähäisen seisakemäärän perusteella duoraitiojunaliikenne oletettavasti saavuttaisi vain tyydyttävän matkustuskysynnän. Selvityksen tuloksiin perustuen Mikkelin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta (25.8.2020) on linjannut seuraavasti; Duoraitiojunaliikenteen edistäminen Mikkelin kaupungin alueella ei ole ajankohtaista. Mikkelin seudun alueellisia liikennepalveluja tulee kehittää ensisijaisesti linja-autoliikenteen kautta, ympäristöystävälliset käyttövoimat huomioiden. Mikäli duoraitiojunaliikenne tai vastaavat uudenlaiset joukkoliikennepalvelut tulevaisuudessa kehittyvät markkinaehtoisesti, tai duoraitioliikenteeseen liittyviä hankkeita lähdetään toteuttamaan esimerkiksi valtion tai maakuntien vetämänä, tulee Mikkelin kaupungin olla mahdollisuuksien mukaan osallisena edistämässä tällaisia kehityshankkeita. Koska raideliikenteen toimintaympäristössä ja olosuhteissa ei ole tapahtunut viimeisten edunvalvonta toimenpiteiden jälkeen merkittävää muutosta, katsomme Mikkelin kaupunkiympäristölautakunnan linjausta mukaillen, että Mikkelin seudun alueellisia joukkoliikennepalveluja tulee kehittää ensisijaisesti linja-autoliikenteen ja kutsuohjattujen henkilöliikenne kuljetusten kautta, ympäristöystävälliset käyttövoimat huomioiden. Mikäli raideliikenteen toimintaympäristössä tapahtuu muutoksia tai esimerkiksi duoraideliikenteen tapaisia hankkeita käynnistetään, ovat Etelä-Savon maakuntaliittoja Mikkelin kaupunkimahdollisuuksien mukaan mukana tukemassa raideliikenteen kehittämistä.

14.10.2020 MliDno-2020-2007 Vanha viitostie osaksi valtatie 14:ta

Annettu vastaus: Väisänen Maini ilmoitti, että asia kuuluu ELY-keskukselle, aloite siirretty sinne ja ilmoitettu aloitteen tekijälle siirrosta.

15.10.2020 MliDno-2020-2016 Peilit sairaalaparkin ja AD-autokorjaamon risteykseen

Annettu vastaus: Mikkelin kaupungille on tullut aloite asentaa liikennepeilejä sairaalaparkin ja AD-autokorjaamon risteykseen, sillä pyöräilijänä on usein vaaratilanteita, kun on tulossa matkakeskukselta päin. AD-autokorjaamo ja sairaalapakki ovat kiinteistöjen liittymiä ja peilien harkintatarve kuuluu heille. Saksalankadun risteysalueelle on tulossa liikennevalot, kun Mielentalon työmaa ja Pirttiniemenkadun katumuutostyö ovat valmistuneet. Töiden valmistumisaikataulu on arviolta loppuvuosi 2022.

1.2.2021 MliDno-2020-672 Muistilista kiinteistön omistajille

Annettu vastaus: Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue/liikenneväylät tiedottaa talviaikana viikkotiedotteessa mm. kiinteistölumien vastuista katualueella sekä siitä, ettei lumia kiinteistöltä saa tuoda katualueelle. Lisäksi kerran vuoteen on paikallisessa lehdessä pyritty esittämään edellä mainittua asiaa kunnossa- ja puhtaanapitovastuu poikkileikkauksen avulla.  Syksyisin on kaupungin viikkotiedotteessa muistutettu kiinteistönomistajia katujen puhtaanapitovelvollisuuksista mm. puiden lehtien osalta. Tämän vuoden aikana on kiinteistöille lähdössä hulevesilasku saatekirjeen kanssa. Pyrimme saamaan edellä mainitun kirjeen mukaan Kuntaliiton ohjeen katujen kunnossa- ja puhtaanapito vastuista poikkileikkauksen muodossa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.