Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 23.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 54 Mikkelin kaupungin esteettömyyssuunnitelman päivitys

MliDno-2021-1202

Valmistelija

  • Eija Yli-Halkola, liikennesuunnittelija, eija.yli-halkola@mikkeli.fi

Kuvaus

Infra- ja viheraluepalvelut on laatinut esteettömyyssuunnitelman päivityksen kaupunkisuunnittelun, rakennusvalvonnan, talonrakennuspalveluiden, henkilöliikenneyksikön, liikuntapalveluiden, viestinnän, kulttuuripalveluiden, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen sekä vammais- ja vanhusneuvostojen ja Essoten yhteistyönä. Työn konsulttina on toiminut WSP Finland Oy. Mikkelin kaupungin edellinen esteettömyyssuunnitelma on vuodelta 2013. Esteettömyyssuunnitelma päivitettiin kaupungin vammaisneuvoston esityksestä, suunnitelmatyö käynnistyi elokuussa 2020.

Työ koostui kolmesta kokonaisuudesta:
1) keskustan ulkoalueiden ja erityiskohteiden kartoituksesta ja toimenpideohjelmasta,
2) toimialojen toimintamallien kartoituksesta ja jatkotoimenpiteiden määrittelystä sekä
3) viestinnästä ja koulutuksesta.

Ulkoalueiden esteettömyyskartoituksessa kohteiden tarkastelualue on rajattu keskusta-alueelle runsaan julkisen ja yksityisen palvelutarjonnan vuoksi. Edellisen esteettömyyssuunnitelman laadinnan jälkeen keskustaa on uudistettu monin paikoin ja esteettömyyssuunnitelmassa havaittuja puutteita on korjattu. Toisaalta käyttäjiltä on edelleen tullut palautetta erityisesti suojateiden järjestelyistä. Lisäksi esteettömyyttä koskeva lainsäädäntö on muuttunut edellisen suunnitelman ilmestymisen jälkeen. Esteettömyyssuunnitelman päivitystyön aikana käytiin läpi vuoden 2013 kartoituksessa havaitut puutteet, sekä parannetut että vielä korjaamattomat. Työssä määriteltiin myös esteetön reitti, jolle määritettiin esteettömyyden erikoistason toimenpiteitä. Esteetön reitti määriteltiin siten, että se yhdistää keskustan tärkeät julkiset palvelut ja tärkeimmät kaupalliset palvelut ja sijaitsee niillä katuosuuksilla, joilla pituuskaltevuus ei ole liian suuri esteettömälle liikkumiselle. Kaikille havaituille puuteille määriteltiin korjaava toimenpide, toimenpiteen kiireellisyysluokka ja vastuutaho. Lisäksi infratoimenpiteille laskettiin alustava kustannusarvio.

Julkisten rakennusten esteettömyyttä tarkasteltiin viidessä kohteessa, joita olivat Naisvuoren päiväkoti, päiväkoti Vilttihattu, Naisvuoren uimahalli, Urheilupuisto ja sairaalan sisäänkäynnit. Kaikista kohteista sairaalaa lukuun ottamatta tarkasteltiin ulkotilat ja ulkotilojen valaistus, sisäänkäynnit ja sisätilojen esteettömyys. Sairaala-alueelta tarkasteltiin sisäänkäynneille johtavan reitin ja sisäänkäynnin esteettömyys. Jokaisesta kohteesta kirjattiin ylös kartoituksen aikana tehdyt havainnot ja suositukset puutteiden korjaamiseksi.

Työn aikana järjestettiin ryhmähaastattelut kaikille työssä mukana oleville kaupungin toimialoille. Haastattelujen tarkoituksena oli sekä saada tietoa toimialan nykyisistä käytännöistä ja käytettävistä suunnitteluohjeista että antaa haastatteluun osallistuville uusimmat tiedot voimassa olevasta ohjeistuksesta ja ajatuksia siitä, miten omaa esteettömyystyötä voisi kehittää. Haastattelut pidettiin syys- ja lokakuussa 2020 ja niihin osallistui yhteensä 30 henkilöä. Toimialojen haastattelujen lisäksi haastateltiin marras- ja lokakuussa vanhusneuvostoa ja vammaisneuvostoja.

Esteettömyyskävelyt järjestettiin lokakuun lopussa, kaksi kävelyä ulkotiloissa ja yksi sisätiloissa. Kävelyille kutsuttiin mukaan kaupungin henkilöstöä. Esteettömyyskävelyiden tarkoituksena oli antaa kävelyllä mukana olijoille omakohtainen kokemus apuvälineiden kanssa liikkumisesta erilaisissa ympäristöissä ja sitä kautta syventää tietoa käyttäjien tarpeista ja erilaisten fyysisten ratkaisujen merkityksestä liikkumiseen. Näkövammaiset kokemusasiantuntijat ja pyörätuolin käyttäjät olivat mukana kertomassa käytännön kokemuksista.

Elokuussa 2021 järjestetään esteettömyysfoorumi, koulutustilaisuus, jonka tarkoituksena on parantaa kokonaisvaltaisen esteettömyyden tietämystä. Tilaisuuteen kutsutaan mukaan kaupungin henkilöstöä, päättäjiä (kaupunginvaltuusto, kaupunkiympäristölautakunta, lupa- ja valvontajaosto, kasvatus- ja opetuslautakunta, hyvinvoinnin ja osallisuudenlautakunta) ja vanhus- ja vammaisneuvostojen jäseniä. Tilausuuteen lähetetään erikseen kutsu.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy Mikkelin kaupungin esteettömyyssuunnitelman päivityksen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto, lupa- ja valvontajaosto, hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kasvatus- ja opetuslautakunta, vanhusneuvosto, vammaisneuvosto

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.