Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 18.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Ympäristölautakunnan vastaus tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen vuodelta 2021

MliDno-2022-828

Valmistelija

  • Hanna Pasonen, ympäristöpäällikkö, Hanna.Pasonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin arviointikertomus vuodelta 2021 on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 13.6.2022 (§ 89).

Tarkastuslautakunta on kunnan pakollinen toimielin, jonka tehtävät on määritelty kuntalain (410/2015) 121 §:ssä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettäväksi tulevat hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet, ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on myös arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää. Arvionsa valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisesta sekä toiminnan tuloksellisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta tarkastuslautakunta esittää arviointikertomuksessa.

Arviointikertomuksessa arvioidaan kaikkien Mikkelin kaupungin toimielinten talouden ja toiminnan toteutuminen vuonna 2021. Mikkelin seudun ympäristölautakunnan osalta tarkastuslautakunta tarkastelee ohjelmakorteissa vuodelle 2021 asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toteaa, että tavoitteet toteutuivat pääosin mutta poikkeuksiakin oli. Lisäksi tarkastuslautakunta toteaa toimintakulujen alittuneen 0,2 miljoonalla eurolla ja toimintatuottojen toteutuneen suunnitellusti. Tarkentavana kysymyksenä toiminnan toteutumisen osalta arviointikertomuksessa kysytään, milloin Hanhikankaan pohjavesialueen suojelusuunnitelman päivitystyö hyväksytään.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Ympäristölautakunnan vastaus tarkastuslautakunnan esittämiin kysymyksiin ja huomioihin:

Hanhikankaan pohjavesialueen suojelusuunnitelmaa on päivitetty vuonna 2021 osana EU:n CBC -ohjelman rahoittamaa RAINMAN -hanketta (RAINMAN – Towards higher adaptive capacity in urban water management). RAINMAN -hankkeessa tutkittiin ja kehitettiin ratkaisuja pinta- ja pohjavesien hyvin tilan turvaamiseksi ilmastonmuutoksen vaikutukset huomioon ottaen. Mikkelissä tutkimukset keskittyivät Hanhikankaan pohjavesialueelle. Hankkeen tutkimustuloksia on hyödynnetty Hanhikankaan pohjavesialueen suojelusuunnitelman päivitystyössä. Suojelusuunnitelman päivitystyö on tehty vuonna 2021 mutta suojelusuunnitelma on ollut nähtävillä ja siitä on pyydetty lausuntoja talvella vuonna 2022. Suojelusuunnitelman hyväksymismenettely käynnistetään Mikkelin seudun ympäristölautakunnassa syksyn 2022 aikana.

Alla on esitetty lyhyesti vastaukset tarkastuslautakunnan esille nostamiin poikkeamiin ohjelmakortteihin kirjatuissa tavoitteissa vuodelle 2021.

1. Pohjavesiä ja pohjavesialueita ei ole viety kattavasti ympäristöpalveluiden www-sivuille.

Kaikki Mikkelin seudun kuntien pohjavesialuerajaukset ja perustiedot pohjavesialueista on saatavilla ympäristöhallinnon (Ely-keskusten) www-sivuilla, ja Mikkelin kaupungin tärkeimpiä pohjavesialueita (Pursiala ja Hanhikangas) koskevia tutkimusraportteja löytyy kattavasti Geologian tutkimuskeskuksen avoimista tietokannoista. Tämän vuoksi pohjavesialueita koskevan tiedon viemistä Ympäristöpalvelujen sivuille ei ole pidetty välttämättömänä / kiireisenä ja asia on jäänyt odottamaan rauhallisempaa hetkeä. Vuonna 2021 päättyneen Rainman -hankkeen keskeiset Hanhikankaan pv-aluetta koskevat tulokset ja raportit on esitelty Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen sivuilla kohdassa Ympäristön tila ja seuranta.

2. Varsinaisiin luontomatkailuhankkeisiin ei osallistuttu.

Luontomatkailun edistäminen ei ole kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ydintehtäviä. Ympäristöpalveluissa ei ole ollut viime vuosina omia luontomatkailuun liittyviä hankkeita koska resurssit on kohdistettava selkeästi tiukasti lakisääteisiin tehtäviin. Työssämme edistämme hyviä olosuhteita luontomatkailulle mm. luonnon monimuotoisuuden ja viheralueverkoston kattavuuden näkökulmasta ja osallistumme tarvittaessa asiantuntijoina muiden tahojen hallinnoimiin luontomatkailuhankkeisiin ja annamme luontomatkailun kehittämiseen liittyvistä suunnitelmista lausuntoja.

3. Suunnitelmallisia terveysvalvonnan tarkastuksia toteutettiin korona-aikana riskiperusteisesti ja määrä jäi alle tavoitteen (tavoite 940/toteutuma 383).

Ympäristöterveydenhuolto pystyi vastaamaan sille asetetuista tehtävistä ja tavoitteista olosuhteet huomioiden kohtuullisen hyvin. Suunnitelmallisten tarkastusten määrän jääminen alle tavoitetason vuonna 2021 johtui henkilöstöresurssipulasta, lakiuudistusten viemästä työajasta ja koronaepidemiasta.

Vuonna 2021 suunnitelmallisten tarkastusten määrä jäi vielä enemmän alle tavoitemäärien kuin useimpina vuosina. Suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksia siirtyi vuodelta 2020 150 kpl koronapandemian vuoksi vuodelle 2021. Vuoden 2021 tarkastustavoiteluku oli siis tämän vuoksi normaalia suurempi. Koronapandemia vaikutti jonkin verran myös vuoteen 2021, mutta kulunut vuosi ei ollut yhtä poikkeuksellinen kuin vuosi 2020.

Terveystarkastajien resurssit putosivat vuonna 2021 0,5 htv eläköitymisen vuoksi. Työtehtävien uudelleen organisointi ja uusiin vastuualueisiin perehtyminen veivät myös tarkastajien työaikaa.  Myös kansallisen elintarvikelainsäädännön kokonaisuudistus ja terveysvalvonnassa käyttöön otettu LaatuNet-laadunhallintajärjestelmä veivät paljon työaikaa.

Suunnitelmallisten tarkastusten tavoitemäärä määritellään valtakunnallisen ohjeistuksen mukaan vuosittain lautakunnassa hyväksyttäviin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmiin. Elintarvikevalvonnassa tarkastustavoite määräytyy Ruokaviraston riskiluokitusohjeen mukaisesti. Terveydensuojelulain mukaisten suunnitelmallisten tarkastusten tavoite määräytyy Valviran ohjeistuksen mukaisesti ja lisäksi voidaan käyttää paikallista riskinarviointia tarkastustarpeen määrittämisessä. Tupakkalain mukaan myyntipaikat pitää tarkastaa toinen joka toinen vuosi. Aluehallintovirasto seuraa valvontasuunnitelmia sekä niiden toteutumista. 

Suunnitelmallisiin tarkastuksiin voidaan käyttää ainoastaan osa käytettävissä olevasta kokonaistyöpanoksesta. Kaikki lakisääteiset tehtävät eivät sisälly suunnitelmallisiin tarkastuksiin. Merkittävä osa työaikaa kuluu mm. ei-suunnitelmallisiin tarkastuksiin, kuten asunnontarkastuksiin.  Lisäksi työaikaa kuluu esim. kuluttajien erilaisiin yhteydenottoihin esim. elintarvikkeiden tuotelaatuun, elintarviketilojen tai elintarvikehenkilöstön toiminnan hygieniaan liittyvien palautteiden käsittelyyn. Haittaeläinilmoituksia käsitellään myös paljon. Lisäksi toimijoille tai yksityishenkilöille annetaan neuvontaa ja ohjausta, käsitellään hakemuksia ja ilmoituksia, koulutetaan ja tehdään erilaisia hallinnollisia tehtäviä. Osa tästäkin työstä on toimialakohtaisiin suunnitelmiin kirjattua suunnitelmallista, mutta muuta kuin tarkastustyötä.

4. Työllisyydenhoidon tavoite ”1 tukityöpaikka/vuosi” ei toteutunut; toteutuma oli 0,5 eli yksi kuuden kuukauden vuorotteluvapaan sijainen.

Vuoden 2021 aikana ei ole ollut tarjolla muita tukityöpaikoiksi sopivia työtehtäviä.

5. Hulevesirakentaminen ei toteutunut esimerkiksi Urpolassa.

Mikkelin seudun ympäristöpalvelut ei vastaa hulevesirakentamisesta mutta viranhaltijat osallistuvat asiantuntijoina hulevesiratkaisujen suunnitteluun ja annamme suunnitelmista lausuntoja.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Jarmo Lautamäki poistui kokouksesta pykälän käsittelyn ajaksi jääviyteen vedoten.

Tiedoksi

Mikkelin kaupunginhallitus, tarkastuslautakunta, talouspalvelut