Kaupunginhallitus, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 336 Talousarvio vuodelle 2024

MliDno-2023-2423

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
  • Janne Skott, vs. talousjohtaja, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kuntalaki edellyttää, että vuodesta 2018 lähtien Mikkelin kaupungin taseeseen kertynyt alijäämä on katettava vuoden 2023 loppuun mennessä. Alijäämän kattamiseksi on valmisteltu Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden (49 %) myyntiä (KV 23.3.2023 § 41). Talousarvio on valmisteltu siitä lähtökohdasta, että vähemmistöosuuden myynti toteutuu vuoden 2023 aikana. Talouden kokonaisvaltainen tasapainottaminen vaatii yhä lisätoimenpiteitä, ja niitä valmistellaan talouden kokonaisvakauttamispaketin myötä. Tämän paketin taloudellisia vaikutuksia ei ole talousarviossa ennakoitu, koska toimenpiteet vaativat erillisiä valtuuston päätöksiä.

Talousarvio vuodelle 2024 on 9,2 miljoonaa euroa alijäämäinen. Alijäämäinen tulosnäkymä on ollut nähtävissä jo edeltävien vuosien talousarvioissa. Näkymä kuntataloudessa on valtakunnallisesti samansuuntainen, ja liittyy voimakkaasti sote-uudistuksen jälkeiseen valtionrahoituksen uusiin jakoperusteisiin. Vuodet 2024 ja 2025 näyttäytyvät edelleen alijäämäisinä, mutta suunnitelmakauden loppua kohti mentäessä alijäämä pienenee. Suunnitelmavuosien tuloslaskelmaennusteet osoittavat, että energiaomaisuusjärjestelyn sekä kohenevien valtionosuuksien vaikutusten seurauksena tilanne on tasaantumassa. Tuloslaskelmaennuste on negatiivinen myös suunnitelmakauden viimeisten vuosien osalta, koska arvioihin ei ole vielä sisällytetty edellä mainitun tasapainotusohjelman vaikutuksia. Kokonaisuuden valmistelu on vielä kesken ja vaatii erillisiä päätöksiä. Tasapainotusohjelman tavoitteena on kääntää käyttötalous ylijäämäiseksi vuodesta 2026 lukien. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin suunnitelmien määrätietoista toteuttamista.

Kaupunginhallitus vahvisti 5.6.2023 § 206 talousarvioraamin vuodelle 2024 ja valtuutti talouspalvelut laatimaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeet. Kaupunginjohtajan talousarvioesitys ylittää toimintakatteen osalta kaupunginhallituksen vahvistaman raamin 73 000 eurolla.

Kaupunginjohtajan esitys vuoden 2024 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosiksi 2024–2027 on liitteenä. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma käsitellään erikseen.
Kaupunginjohtajalle talousarvion johdosta annettavat valtuutukset talousarviolainojen nostamiseen, lainojen suojaamiseen ja investointiohjelman mukaisten osakesijoitusten hankintapäätöksiin sekä kaupunginhallitukselle annettava valtuutus konsernilainojen myöntämiseen käsitellään teknisesti erillisenä päätöspykälänä.

Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluejohtokunnat antavat lausunnon kaupunkistrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelusta sekä asioista, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Aluejohtokuntien antamat lausunnot sekä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot on koostettu liitteeksi. Lisäksi liitteenä esitetään koko kaupungin riskirekisteri.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2024 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2024–2027 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti, sekä päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että se

  1. hyväksyy liitteen mukaisena esityksen Mikkelin kaupungin vuoden 2024 talousarvioksi ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2024-2027
  2. hyväksyy talousarvion määrärahojen, tuloarvioiden sekä toiminnallisten tavoitteiden sitovuuden esitetyn mukaisesti.
     

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsee tiedoksi liitteenä olevan koko kaupunkiorganisaation riskirekisteridokumentin sekä talousarviosta annetut lausunnot.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Kaupunginhallitus aloitti vuoden 2024 talousarvion ja taloussuunnitelman 2024-2027 käsittelyn kaupunginjohtaja Janne Kinnusen aloituspuheenvuorolla. Sen jälkeen puheenvuoroja pitivät talousjohtaja Tiia Tamlander, hallintojohtaja Ari Liikanen, kaupunkiehitysjohtaja Jouni Riihelä, sivistysjohtaja Virpi Siekkinen ja henkilöstöjohtaja Petri Mattila.

Keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että

  • sivulle 25 kappale neljä lisätään teksti "Mikkelin kaupungin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohje (KH 21.6.2021) päivitetään tarvittaessa samassa yhteydessä kun päivitetään omistajapoliittiset linjaukset ja konserniohje."
  • sivulle 83 viimeiseksi kappaleeksi lisätään teksti "Miksein matkailuhankkeesta tuodaan kaupunginhallitukselle väliraportti toukokuussa 2024, jotta kesäkuussa mahdolliset toimenpiteet lentoaseman ylläpidosta voidaan ottaa huomioon vuodelle 2025 annettavassa talousarvioraamissa."
  • sivulle 85 lisätään osaamisen ja yrittäjyyden otsikon alle samanlainen kappale kuin sivulla 60 "edistetään alueen yrittäjyyttä, työllisyyttä, olemassa olevien työpaikkojen säilyttämistä sekä uusien työpaikkojen syntymistä alakehyksineen
  • sivulle 86 "Rantayleiskaavoituksen päivittäminen ja rakennusoikeuden määrääminen yhdenmukaisesti kaikilla alueilla 10 prosentiksi kiinteistön pinta-alasta." perään lisätään lause "Kyse on strategisesta tavoitteesta, joka otetaan huomioon, kun rantayleiskaavoja otetaan käsittelyyn."
  • Valtion kanssa toteutettavat yhteishankkeet, Karila, kaupungin osuus (s. 116), rivi ja suunnittelurahat poistetaan
  • Otavantien, Karilan katuyhteys (s. 116), rivi ja määrärahat poistetaan
  • Osakkeiden hankintaan lisätään määrärahoja 700.000 euroa, jolloin yhteismäärä on 1.000.000 euroa (s.119)

 


Lisäksi asiasta käydyn keskustelun aikana talousarvioon tehtiin seuraavat muutosesitykset:

  • Heli Kauppinen esitti Pekka Pöyryn kannattamana muutoksen tekstiin sivulla 68 ja tarvittaessa muualla: "Rouhialan koulu yhdistetään Päämajakouluun 1.8.2025 alkaen". Lisätään sivistyksen ja hyvinvoinnin raamiin Rouhialan koulun menojen vaatima summa.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Heli Kauppisen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Kirsi Olkkonen, Petri Pekonen, Jouko Kervinen, Jaana Strandman, Eero Aho, Pirkko Valtola, Jani Sensio) ja 4 ei ääntä (Pekka Pöyry, Jatta Juhola, Jarno Strengell, Heli Kauppinen).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
     
  • Kirsi Olkkonen esitti Petri Pekosen ja Pekka Pöyryn kannattamana, että yksityisteiden perusparannushankkeisiin (avustukset) varattua määrärahaa korotetaan 200 000 eurolla. 

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Kirsi Olkkosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Jaana Strandman, Pirkko Valtola, Jatta Juhola, Eero Aho, Jani Sensio, Heli Kauppinen) ja 4 ei ääntä (Kirsi Olkkonen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Jarno Strengell).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
  • Kirsi Olkkonen esitti Petri Pekosen ja Petri Pekosen kannattamana, että palvelujen ostoihin lisätään 100 000 euroa, joka osoitetaan maaseudun kutsujoukkoliikenteeseen.

    Äänestetään siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Kirsi Olkkosen muutosesitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Pirkko Valtola, Jaana Strandman, Jatta Juhola, Heli Kauppinen, Eero Aho, Jani Sensio) ja 4 ei ääntä (Petri Pekonen, Kirsi Olkkonen, Pekka Pöyry, Jarno Strengell).

    Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.


Merkitään, että Pekka Pöyry jätti eriävän mielipiteen kaikkiin muutosesityksiin ja jotka ovat samansisältöiset kuin esitetyt muutosesitykset. 

Merkitään, että Heli Kauppinen ja Jatta Juhola jättivät eriävät mielipiteet, joka koski Rouhialan koulua ja joka on samansisältöinen kuin muutosesitys. 

Merkitään, että viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen ilmoitti olevansa esteellinen (intressijäärvi, sukulaisuus) Rouhialan koulun lakkauttamiseen liittyen ja poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn ajaksi. Ilmoitus hyväksyttiin.  

Merkitään, että Petri Pekonen saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana ja samalla kokouksesta poistui hänen varajäsenensä Katriina Noponen. 

Merkitään, että Jaana Strandman saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että pykälät 333-338 käsiteltiin samanaikaisesti.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko klo 11.35-12.30.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.