Kaupunginhallitus, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 333 Perustettavat ja lakkautettavat virat 2024

MliDno-2023-3757

Valmistelija

  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Vuoden 2024 henkilöstösuunnitelmaan liittyen palvelualueet esittävät perustettavaksi 1.1.2024 lukien tai myöhempään ajan kohtaan kuusi (6) virkaa,​ kahta (2) virkaa esitetään lakkautettavaksi.

Saimaan yhtenäiskouluun on tarpeen perustaa apulaisjohtajan vakituinen virka 1.3.2024 alkaen. Muutoksen myötä lakkautetaan yksi rehtorin virka 28.2.2024 alkaen.

Varhaiskasvatukseen on tarpeen perustaa eritysvarhaiskasvatuksen koordinaattori. Kyseistä tehtävää on 1.8.2022 lukien hoidettu hankerahoituksella määräaikaisesti. Tehtävä on osoittautunut varhaiskasvatus lakimuutosten myötä tarpeelliseksi. Tehtävässä koordinoiva eritysvarhaiskasvatuksen opettaja toimii kiertävien erityisvarhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien sekä erityisen tuen koordinaattorin esihenkilönä ja päättää lapselle tarjottavasta tehostetusta ja erityisestä tuesta. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää yleistä, tehostettua tai erityistä tukea. Lapsen oikeus varhaiskasvatuksessa annettavaan tukeen vahvistui merkittävästi 1.8.2022 lain myötä.  Varhaiskasvatuslain 15 e §:n mukaan tehostetusta ja erityisestä tuesta on tehtävä hallintopäätös viipymättä. Tehtävässä käytetään julkista valtaa ja tästä syystä tehtävää varten on syytä perustaa uusi virka.

Tällä hetkellä terveysvalvonnassa on seitsemän terveystarkastajan virkaa, josta kolme on elintarvikevalvonnassa ja neljä terveydensuojeluvalvonnassa. Terveysvalvonnan nykyresurssit eivät riitä elintarviketoimijoiden riittävään ohjaamiseen, neuvontaan ja valvontaan. Vuonna 2022 voimaan tulleet lakisääteiset toimijoilta laskutettavat valvonnan perusmaksut ovat tuoneet lisätehtäviä ja lisätuloja. Valvontamaksujen tulot on lain mukaan tarkoitettu elintarvike- ja terveydensuojeluvalvonnan riittävien resurssien turvaamiseen. Tämän vuoksi elintarvikevalvontaan on perustettava uusi virka.

Maa-aineslain mukaisten valvontatehtävien ja lupien käsittelyyn ympäristönsuojelu on saanut lisämäärärahaa määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen vuodesta 2017 lähtien noin 0,4 henkilötyövuoden osalta resurssia kesäkaudelle. Tehtävä on ollut työsopimussuhteinen, mutta resurssin tehokas käyttö lyhyen kesän aikana edellyttää viran perustamista, jotta hallinnolliset päätökset voidaan tehdä myös sijaisen tekemien valvontatehtävien osalta. Tämän valvontatehtävän hoitamiseksi esitetään määräaikaisen viran perustamista viiden kuukauden ajanjaksolla, koska työtehtävät edellyttävät julkisen vallan käyttöä.

Työllisyysjohtaja vastaa Mikkelin kaupungin työllisyyspalvelujen johtamisesta ja kehittämisestä. Virka on tarpeen perustaa ennen tulevan työllisyysalueen toiminnan aloitusta 1.1.2025, jotta tuleva työllisyysalueen johtaja on tiivisti mukana työllisyysalueen valmistelussa jo vuoden 2024 aikana. Kyseessä on uusi virka.

Kaupunginhallitus on kokouksessaan 1.10.2018 § 345 on perustanut määräaikaisen projektipäällikön viran 31.12.2023 saakka asumisen- ja toimintaympäristön palvelualueelle strategiset projektit yksikköön. Viran määräaikaisuutta on syytä jatkaa 30.6.2024 saakka hankkeiden loppuunsaattamiseksi.

Perustettavien virkojen kustannusvaikutus on vuoden 2024 osalta 183 360 euroa ja pysyvät kustannukset   virkojen perustamisesta on 158 100 euroa.

Henkilöstösuunnitelmassa esitetään lakkautettavaksi kaksi (2) virkaa. Yksi rehtorin virka ja johtavan rehtorin virka.

Lakkautettavien virkojen kustannussäästö on 70 000 euroa.

Kooste perustettavista ja lakkautettavista viroista ovat liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä perustettavat uudet virat vuodelle 2024 ja lakkauttaa tarpeettomat virat 1.1.2024 ja 1.3.2024 lukien.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että pykälät 333-338 käsiteltiin samanaikaisesti.

Tiedoksi

Henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.