Kaupunginhallitus, kokous 2.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 303 Etelä-Savon alueellisen pelastustoimen yhteistoimintasopimuksen 10 §:n mukainen taseen osoittamien varojen jakaminen

MliDno-2022-494

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (jatkossa voimaanpanolain) 4 luku sisältää säännökset uudistuksen omaisuusjärjestelyistä. Hyvinvointialueen sekä kuntien ja kuntayhtymien väliset omaisuusjärjestelyt toteutetaan ns. suppean jakautumismallin mukaisesti. Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut oma-aloitteisen lausunnon nro 128 hyvinvointialueille siirtyvien omaisuus- ja pääomaerien käsittelystä kunnan ja kuntayhtymän kirjanpidossa.

Voimaanpanolain 23 §:ssä tarkoitetun irtaimen omaisuuden siirto hyvinvointialueille kirjataan kunnan kirjanpidossa peruspääomaa vastaan, jollei kunta toisin päätä. Hyvinvointialueelle siirtyvä lomapalkkavelka kirjataan peruspääomaan. Siirrot kirjataan kunnan tilinpäätöksen mukaisilla kirjanpitoarvoilla. Kuntia koskevaa ohjeistusta hyvinvointialueille siirtyvien omaisuus- ja velkaerien kirjaamisesta sekä tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista sovelletaan myös niihin ns. vapaaehtoisiin kuntayhtymiin, joiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen toiminta siirtyy uudistuksessa hyvinvointialueelle.

Hyvinvointialue- ja kuntajaoston lausunnon mukaan kuntien vuoden 2022 tilinpäätökset laaditaan toiminnan jatkuvuuden oletuksella, vaikka sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyykin hyvinvointialueille 1.1.2023 lukien. Lausunnon mukaan kunnista hyvinvointialueelle siirtyvät omaisuus- ja pääomaerät kirjataan alkusaldojen muutoksina tilinavaukseen päiväykselle 1.1.2023. Tilinavauksen kirjaamisen tarkoituksena on, että peruspääomaa vastaan kirjattavia omaisuus- ja pääomaerien siirtoja ei esitetä vuoden 2023 liiketapahtumina talousarvion toteutumisvertailussa eikä rahoituslaskelmassa. Mahdolliset muut kirjaukset esitetään vuoden 2023 liiketapahtumina, ja ne voivat vaikuttaa vuoden 2023 tulokseen. Kirjanpitolain mukaan tilinavauksen tulee perustua edellisen tilikauden päättäneeseen taseeseen. Kirjanpitovelvollisen tulee huolehtia alkusaldoihin kirjattavien muutosten riittävästä dokumentoinnista, jotta voidaan varmistaa aukoton kirjausketju edellisen vuoden päättävästä taseesta lopullisiin alkusaldoihin.

Mikkelin kaupungin osalta sote-uudistukseen liittyviä kirjauksia on tehty Etelä-Savon pelastuslaitoksen hyvinvointialueelle siirtyneen irtaimen omaisuuden ja lomapalkkavelan sekä Essoten ja Vaalijalan kuntayhtymäosuuksien tasearvon poistumisen johdosta. Asia on tuotu kaupunginhallitukselle tiedoksi 3.4.2023 § 131. Etelä-Savon pelastuslaitoksen kohdalla siirtyviä eriä ovat olleet siis irtain omaisuus ja lomapalkkavelka. Niiden osalta on noudatettu Etelä-Savon alueellisen pelastustoimen yhteistoimintasopimuksen sijasta sote-uudistusta koskevaa pakottavaa lainsäädäntöä.

Talouspalvelut on yhdessä Meidän IT ja talous Oy:n laatinut Etelä-Savon pelastuslaitoksesta loppulaskelman, joka selvittää taseyksikön varallisuusaseman hyvinvointialueelle voimaanpanolain mukaisesti siirtyneiden erien jälkeisessä tilanteessa. Laskelmassa on huomioitu myös vuoden 2023 puolella toteutuneita eriä, joista suurin on tapaturmavakuutusmaksujen oikaisukirjaus vakuutusyhtiön loppulaskelman mukaiseksi. Kokonaisuus on käyty lävitse myös tilintarkastajan kanssa. Loppulaskelma on liitteenä.

Pelastuslaitokselle laadittu loppulaskelma osoittaa 952 642,37 euron nettovarallisuutta. Pelastustoimen yhteistoimintasopimuksen 10 §:n mukaan pelastuslaitoksen taseen osoittamat varat jaetaan sopimuksen purkautuessa kunnille sopimuksessa määritellyn kuntien välisen kustannustenjaon perusteella. Vuoden 2022 viimeisen päivän mukaisten asukaslukujen suhteessa jakamalla jää Mikkelin osuudeksi varoista 379 593,49 euroa, jolloin muille kunnille jaettava osuus on 573 048,88 euroa. Laskelma palautettavan varallisuuden jakautumisesta alueen kuntien kesken on liitteenä. Maksut suoritetaan kunnille kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen. Loppulaskelman mukaisten jako-osuuksien maksatuksella ja kirjanpidollisella käsittelyllä ei ole Mikkelin kaupungille tulosvaikutusta.

Mikäli tulevaisuudessa Mikkelin kaupungin maksettavaksi realisoituu pelastustoimen järjestämisvastuun aikaan kohdistuneita työ- tai virkasuhteeseen liittyviä palkkasaatavia, kuten esimerkiksi työaikalain tulkintaan perustuvia takautuvasti maksettavia palkkasaatavia, laskutetaan ne kerran vuodessa pelastustoimen alueeseen kuuluneilta kunnilta yhteistoimintasopimuksen kustannusjakoperusteiden mukaisesti. Mahdolliset laskutukset suoritetaan kerran vuodessa siltä osin, kun niiden koko vuoden aikana kertynyt nettomäärä on vähintään 5.000,00 euroa. Pienten summien laskutusta ei voida pitää tarkoituksenmukaisena, kun huomioidaan, että Mikkelin osuus lopullisista kustannuksista on 39,58 %, ja yksittäisten kuntien maksuosuudet jäisivät hyvin pieniksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus merkitsee asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin. 

Tiedoksi

Etelä-Savon pelastustoimen alueeseen 31.12.2022 kuuluneet kaupungit ja kunnat, talouspalvelut, henkilöstöpalvelut, tilintarkastaja
 

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.