Kaupunginhallitus, kokous 19.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 229 Vuoden 2022 työterveyshuoltokustannusten KELA -korvausten poistot tileistä

MliDno-2023-2653

Valmistelija

  • Petri Mattila, henkilöstöjohtaja, petri.mattila@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupungin vuoden 2022 tilinpäätöksessä kirjattiin työterveyshuollon kustannuksista Kelalta saatavia korvauksia 52 %:n mukaan siirtosaamisiin. Kelan korvaushakemuksessa ilmoitettiin työterveyshuollon kustannuksia seuraavien kustannusten perusteella: korvausluokkaan I, ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kustannuksia kohdentui 442 599,91 euroa ja korvausluokkaan II, sairaanhoidon kustannuksia kohdentui 563 465,40 euroa eli yhteensä työterveyshuollon Kelan korvauksiin oikeuttavat kustannukset olivat 1 006 065,31 euroa.

Kelan uudistuneen korvauskäytännön mukaan korvauksen määrä perustuu korvausluokkien I ja II työntekijäkohtaisten laskennallisten kustannusten yhteiseen enimmäismäärään. Ensisijaisesti korvataan ehkäisevän työterveyshuollon eli korvausluokan I kustannukset ja vasta toissijaisesti sairaanhoidon eli kela II korvausluokan kustannukset. Vuonna 2022 oli ennakoitua enemmän kela II kustannuksiin kohdentuvaa sairaanhoidon palvelutarvetta, minkä vuoksi saatu korvaus pienentyi arvioidusta summasta.

Tilinpäätökseen 2022 kirjatut siirtosaamiset, lopulliset Kelan korvaukset ja kirjausero ovat seuraavat: Siirtosaamisiin on kirjattu yhtensä 526 794,29 euroa ja lopullinen korvaus on 460 839,97 euroa. Kirjausero on 65 954,32 euroa. Siirtosaamisiin kirjatun kelakorvauksen ja korvauksena saadun summan erotus 65 954,32 euroa on poistettava tileistä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Esitetään, että 65 954,32 euron siirtosaamiset poistetaan tilistä ja kirjataan kuluksi vuodelle 2023 seuraavasti tilille 4921 eri kustannuspaikoille seuraavasti:
 

Tili

Kustannuspaikka

Poistettava summa euroa

4921

1394

7809,51

4921

2110

2 219,39

4921

2200

16 301,74

4921

2610

15 675,92

4921

3001

4 409,46

4921

6600

654,20

4921

8511

595,21

4921

7451

1705,63

4921

5100

7989,50

4921

8920

8593,76

                                                                  yht. 65 954,32 euroa

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Talouspalvelut, Meidän IT ja talous Oy/talous, henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.