Kaupunginhallitus, kokous 13.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 98 Saimaan Dronepalvelu Oy, väliaikainen rahoitus Leader-hankkeeseen

MliDno-2022-6386

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
  • Susanna Turunen, controller, susanna.turunen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunginvaltuusto on 23.1.2023 § 11 tehnyt periaatepäätöksen, jonka mukaan väliaikaista hankerahoitusta voidaan myöntää yhdistyksille sekä muille yksityisoikeudellisille yhteisöille ja säätiöille Leader-hankkeisiin yhteensä enintään 250 000 euroa. Hankerahoituksen toiminnan pääasiallisen tarkoituksen on oltava muu kuin taloudellinen toiminta tai niiden toiminnan ensisijainen päämäärä ei saa olla voiton tavoittelu.  Väliaikaista rahoitusta on haettava kaupunginhallitukselta kirjallisesti ja rahoitushakemuksen liitteeksi on toimitettava ELY-keskuksen rahoituspäätös. Kaupunginvaltuusto on oikeuttanut kaupunginhallituksen päättämään väliaikaisen rahoituksen myöntämisestä Leader-hankkeisiin. Väliaikainen Leader-rahoitus on saajalleen korotonta, ja siitä laaditaan kirjallinen sopimus. Tällä hetkellä 250 000 euron enimmäismäärästä ei ole myönnetty väliaikaisia rahoituksia.

Saimaan Dronepalvelu Oy on Suur-Savon reserviupseeripiiri ry:n 100 prosenttisesti omistama yleishyödyllinen osakeyhtiö, joka on perustettu maanpuolustusjärjestöjen yhteiseksi droneoperaattoriksi Etelä-Savoon. Osakeyhtiön tarkoitus on tukea eri viranomaisia, sähköyhtiöitä ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen koulutusta.

Etelä-Savon ELY-keskus on myöntänyt Saimaan Dronepalvelu Oy:lle rahoitusta yleishyödylliseen investointihankeeseen (päätöksen päivämäärä 28.11.2022, hankenumero 195623). Yleishyödyllisen investointihankkeen tavoitteena on luoda edellytykset Etelä-Savon alueen maanpuolustusjärjestöjen lentopelastustoiminnan käynnistämiselle drone -kalustolla. Kalustolla pystytään tukemaan viranomaisia ja muita toimijoita sellaisella suorituskyvyillä, joita heillä itsellään ei ole tai ei ole mahdollista hankkia. Hanke lisää maaseudulla asumisen turvallisuutta, niin paikalisten asukkaiden kuin vapaaajan asukkaiden osalta. Hanke vahvistaa viranomaistoiminnan niukkoja resursseja niissä tehtävissä, joissa vapaaehtoistoiminnalla saadaan lisäarvoa. Kalustolla pystytään tukemaan myös sähköyhtiötä erityisesti laaja-alaisissa häiriötilanteissa, jolloin perinteistä lentokalustoa ei ole saatavilla.

Hankkeen kustannusarvio on 147 096,77 euroa, johon myönnetyn julkisen hankerahoituksen osuus on yhteensä 57 000,00 euroa (ELY-keskuksen osuus 45 600,00 euroa +Leader-ryhmän osuus 11 400,00 euroa).  Hankkeen toteutusaika on 01.04.2022 - 31.12.2023. 

Saimaan Dronepalvelu Oy anoo Mikkelin kaupungilta väliaikaista hankerahoitusta kaupunginvaltuuston päätöksen 23.1.2023 § 11 mukaisesti 57 000,00 euroa. Väliaikainen hankerahoitus maksetaan takaisin Mikkelin kaupungille hankkeen päättymisen jälkeen, kuitenkin viimeistään 31.5.2024. 

Oheismateriaalina on Saimaan Dronepalvelu Oy:n rahoitushakemus liitteineen.

Päätösehdotus

Mikkelin kaupunginhallitus päättää myöntää Saimaan Dronepalvelu Oy:lle väliaikaisen hankerahoituksen 57 000,00 euroa. Rahoitus myönnetään korottomana ja vakuudettomana, ja se on maksettava takaisin hankkeen päätyttyä, kuitenkin 31.5.2024 mennessä. Päätöksen jälkeen voimassaolevia kaupungin myöntämiä väliaikaisia lainoja julkishyödyllisten yhdistysten Leader-hankkeisiin on yhteensä 57 000,00 euroa.  

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Saimaan Dronepalvelu Oy/Jussi Saarinen, talouspalvelut 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.