Kaupunginvaltuusto, kokous 11.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 136 Talouden seuranta 10/2023 ja määrärahamuutokset

MliDno-2023-901

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Skott, vs. talousjohtaja, janne.skott@mikkeli.fi
Mari Komulainen, vs. taloussuunnittelupäällikkö, mari.komulainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupungin kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta talousarviokirjan 2023 mukaisesti kolme kertaa vuodessa (KV 14.11.2022 § 145).

Liitteenä oleva talouden seurantaraportti ajalta 1-10/2023 sisältää johdon analyysin, tuloslaskelmaennusteen, investointimenojen toteutumisennusteen, sekä lautakuntien ja liikelaitosten johdon analyysit. Johdon ennuste -sarake on laadittu toteutuman, soveltuvin osin laskennallisten ennusteiden sekä johdon arvion ja tiedossa olevien poikkeamien perusteella.

Vuoden ensimmäisessä, tammi-maaliskuulta laaditussa talouden seurannassa raportoitiin talouden toteutuminen ja toiminnalliset muutokset, jotka olivat siihen mennessä tiedossa, henkilöstön määrän kehitys, tiedot muista mahdollisista poikkeamista lautakuntien ja johtokuntien toiminnassa sekä strategisten ohjelmien toteutuminen. Heinäkuun seuranta toimi tukena seuraavan vuoden talousarvion valmistelussa, ja sen yhteydessä raportoitiin valtuustolle kaikki toiminnalliset tavoitteet ja tunnusluvut, keskeisten konserniyhtiöiden tavoitteiden seuranta sekä säästöohjelmien seuranta.

Lokakuun seurantaraportilla ennustetaan koko kaupungin tilinpäätöksen vuodelta 2023 muodostuvan noin 135,4 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Tämän ennusteen mukaisesti 40,8 miljoonan euron kumulatiivinen alijäämä kaupungin taseesta poistuisi ja vuoden 2023 tilinpäätöksessä taseen kumulatiivinen ylijäämä olisi 94,6 miljoonaa euroa.

Poikkeuksellinen tulosennuste aiheutuu Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnistä (KV 20.3.2023 § 41 ja KH 6.11.2023 § 343). Myynnistä saatava varsinainen myyntituotto 130 miljoonaa euroa on huomioitu tuloutuvaksi vuoden 2023 tulokseen, vaikka loput myyntiprosessin myöhemmissä vaiheessa syntyvistä kassavirroista tuloutuvatkin vasta vuoden 2024 puolella.

Tilikauden tulos itsessään näyttäisi toteutuvan ylijäämäisenä vuonna 2023, vaikka energiajärjestelyn myyntituotto ei vielä kirjautuisi vuoden 2023 tulokseen. Tulosta parantaa mm. vesiliikelaitoksen sovintosopimukseen liittyvät kirjanpidolliset oikaisut (yht. 5,6 m€), MPY Osuuskunnan liiketoimintamyynneistä aiheutuva lisätuloutus (n. 2 M€), sekä ns. verohäntä, jonka myötä verotulot toteutuvat hyvinvointialueuudistuksesta johtuen vuonna 2023 poikkeuksellisen suurena (noin 7,8 M€ yli talousarvion). Ilman Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiä tulosennuste olisi 12,5 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Tämä ei kuitenkaan osoita ns. normaalitilanteen olevan kestävällä tasolla, sillä vuodelle 2023 kohdistuu useita muitakin poikkeuksellisia tulosta kohentavia eriä. Tarve taloutta tasapainottaville toimille ei siis ole kadonnut, vaan työtä kestävän tilanteen saavuttamiseksi on jatkettava määrätietoisesti.     

Koko kaupungin toimintatuotot ovat alittamassa talousarvion 570 000 eurolla, ja toimintatuotot ovat ylittymässä 1,16 miljoonalla eurolla. Näin ollen toimintakate on toteutumassa 1,73 miljoonaa euroa talousarviota heikompana. Heinäkuun seurantatilanteeseen verrattuna koko vuoden ennuste on toimintakatteen osalta kuitenkin kohentunut, sillä heinäkuun tilanteessa toimintakatteen arvioitiin toteutuvan jopa 4,3 miljoonaa euroa talousarviota heikompana.


Määrärahamuutosesitykset

Käyttötalous

Käyttötalouden tulomäärärahoihin esitetään vähennystä yhteensä -1,43 miljoonaa euroa ja toimintakuluihin lisäystä yhteensä 2,98 miljoonaa euroa.

  • Keskusvaalilautakunta esittää menomäärärahojen muutosta +51 600 euroa. Vaalitoimintaan on hankittu uutta laitteistoa sekä vaalitelineiden kuljetuksiin kirjatut menot ovat ylittäneet kuljetuksiin varatut määrärahat.  
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää tulomäärärahojen muutosta -504 000 euroa. Tuottojen alittumiseen on merkittävimmin vaikuttanut liikuntapaikkojen käyttökorvausten ja muiden toimintatuottojen vähäisempi kertymä sekä kansalaisopiston kurssimaksujen väheneminen ja yhteistoimintaosuuksien vähäisempi kertymä.
  •  Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää menomäärärahojen muutosta +163 000 euroa. Ylitys aiheutuu liikuntatilojen ennakoitua korkeammista energiakustannuksista.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää tulomäärärahojen muutosta -926 000 euroa. Tuottojen alittumiseen on merkittävimmin vaikuttanut varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuottojen, sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tukien ja avustusten ennakoitua heikompi kertymä.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää menomäärärahojen muutosta + 1 897 000 euroa. Ylitys kohdistuu palvelualueen henkilöstökuluihin sekä sisäisten vuokrien ylittymiseen (sähkökulut).
  • Hallinto- ja elinvoimapalvelut esittää menomäärärahojen muutosta +790 000 euroa. Merkittävimmät ylitykset aiheutuvat kaupunginhallituksen määrärahoista maksettavista energiaratkaisukokonaisuuden asiantuntijapalkkioista sekä TMT-maksun voimakkaasta ylityspaineesta. Osa edellä mainittujen kulujen ylityksestä saadaan katettua palvelualueen sisällä, mutta kokonaisuutena palvelualueelle haetaan valtuustolta 790 000 euron lisämäärärahaa toimintakuluihin.
  • Ruoka- ja puhtauspalveluiden toimintakuluihin esitetään 41 000 euron lisämäärärahaa. Nettobudjetoidun yksikön toimintakate on toteutumassa talousarviota heikompana, koska kesällä maksettu kertakorvaus aiheutti palkkakulujen ylittymisen ja sähkön hinnasta johtuva lisäveloitus sisäisten vuokrakulujen ylittymisen.

 

Investoinnit

Investointien menomäärärahamuutokset:

Investointien määrärahojen muutostarpeet ovat alla olevan mukaiset, ja kaikki muutokset toteutetaan investointien välisinä määrärahasiirtoina:

  • Haukivuoren palvelutalon vesikatto (ei määrärahaa/TA), menoylitys +80.000 euroa. Siirretään projektilta 13004 Urpolan varastorakennus jäänhoitokoneelle saneeraus (TA 120.000 euroa)
  • Jalkaväkimuseon esteettömyys ja vesikatto projekti 14112 (ei määrärahaa/TA), menoylitys +59.000 euroa. Siirretään projektilta 10654 Lukiorakennuksen ilmanvaihdon saneeraus (TA 400.000 euroa)
  • Ristiinan koulukeskuksen kehittäminen projekti 10643 (ei määrärahaa/TA), menoylitys +33.000 euroa. Siirretään projektilta 10654 Lukiorakennuksen ilmanvaihdon saneeraus (TA 400.000 euroa)
  • Naisvuoren tornin kunnostus 14111 (ei määrärahaa/TA), menoylitys +55.000 euroa. Siirretään projektilta 10654 Lukiorakennuksen ilmanvaihdon saneeraus (TA 400.000 euroa)
  • Eteläinen aluekoulu, korvaava uudisrakennus projekti 10630 (TA 9.000.000 euroa), menoylitys +600.000 euroa. Siirretään projektilta 31108 Eteläinen aluekoulu, kalustus (perusopetus) (TA 1.250.000 euroa)
  • Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli, projekti 12001 (TA 50.000 euroa), menoylitys +20.000 euroa. Siirretään projektilta 10654 Lukiorakennuksen ilmanvaihdon saneeraus (TA 400.000 euroa)
  • Isopadan lattioiden ja kylmiöiden korjaus projekti 14117 (TA 50.000 euroa), menoylitys +70.000 euroa. Siirretään projektilta 10654 Lukiorakennuksen ilmanvaihdon saneeraus (TA 400.000 euroa)
  • Kiinteistöjen muut muutos- ja peruskorjaustyöt /Julkiset rakennukset projekti 15000 (TA 100.000 euroa), menoylitys +100.000 euroa. Siirretään projektilta 12006 Ristiinan Kallioniemen huvilan peruskorjaus (TA 200.000 euroa)
  • Osallistava budjetointi projekti 10005 (TA 100.000 euroa), menoylitys +30.000 euroa. Siirretään projektilta 10001 Maaseudun nopeat tietoliikenneyhteydet (TA 200.000 euroa)
  • Vaalien kalusteet projekti 31001 (TA 16.000 euroa), menoylitys +28.000 euroa. Siirretään 12.000 euroa projektilta 35499 Muiden osakkeiden hankinta (TA 75.000 eur), sekä 16.000 euroa projektilta 31003 Vaalien järjestäminen/tietokoneet

 

Investointien tulomäärärahamuutokset

  • Maa- ja vesialueiden hankinta TULOT, projekti 10350 (TA 2.000.000 euroa), tuloalitus -1.000.000 euroa

 

Mikkelin Vesiliikelaitoksen investoinnit

  • Mikkelin vesiliikelaitoksen johtokunta esittää vesiliikelaitoksen puhdistamoinvestointeihin lisämäärärahaa 4 412 000 euroa. Määrärahan ylittyminen liittyy Metsä-Sairilan puhdistamon sovintosopimukseen

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi koko kaupungin talouden seurantaraportin 10/2023 ja hyväksyy:

  • Keskusvaalilautakunnan menomäärärahojen muutoksen +51 600 euroa.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -504 000 euroa.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan menomäärärahojen muutoksen +163 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -926 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahojen muutoksen + 1 897 000 euroa.
  • Hallinto- ja elinvoimapalveluiden menomäärärahojen muutoksen +790 000 euroa.
  • Ruoka- ja puhtauspalveluiden menomäärärahojen muutoksen +41 000 euroa.
  • Kaupungin investointihankkeiden väliset määrärahasiirrot yhteensä 1 075 000 euroa.
  • Investointihankkeiden tulomäärärahojen vähennykset -1 000 000 euroa.
  • Mikkelin Vesiliikelaitoksen investointihankkeiden (jätevedenpuhdistamon sovintosopimus) lisämäärärahan 4 412 000 euroa.


Lisäksi kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja elinvoimapalveluiden 10/2023 talouden seurantaraportin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että vs. talousjohtaja Janne Skott selosti asiaa kaupunginhallitukselle.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi koko kaupungin talouden seurantaraportin 10/2023 ja hyväksyy:

  • Keskusvaalilautakunnan menomäärärahojen muutoksen +51 600 euroa.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -504 000 euroa.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan menomäärärahojen muutoksen +163 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -926 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahojen muutoksen + 1 897 000 euroa.
  • Hallinto- ja elinvoimapalveluiden menomäärärahojen muutoksen +790 000 euroa.
  • Ruoka- ja puhtauspalveluiden menomäärärahojen muutoksen +41 000 euroa.
  • Kaupungin investointihankkeiden väliset määrärahasiirrot yhteensä 1 075 000 euroa.
  • Investointihankkeiden tulomäärärahojen vähennykset -1 000 000 euroa.
  • Mikkelin Vesiliikelaitoksen investointihankkeiden (jätevedenpuhdistamon sovintosopimus) lisämäärärahan 4 412 000 euroa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että valtuutettu Satu Taavitsaisen tilalle kokoukseen saapui varavaltuutettu Sari Rautiainen tämän pykälän käsittelyn aikana. 

Merkitään, että vs. talousjohtaja Janne Skott selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.

Tiedoksi

Talouspalvelut, Meidän It ja talous Oy/kirjanpito

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.