Kuvaus
Vireilletulo
Mikkelin seudun ympäristöpalveluille tehtiin ilmoitus kiinteistön Koivula (491-419-1-297) roskaantumisesta. Ilmoituksen johdosta Ympäristöpalvelut suoritti 1.11.2021 kiinteistölle tarkastuskäynnin. Tarkastuksella havaittiin, että kiinteistö on laajalta alueelta jätelain (646/2011) 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantunut. Kiinteistön alueella havaittiin mm. seuraavia jätteeksi jääneitä ja ympäristöön hylättyjä esineitä: muovijätettä, akkuja, remontointiin ja rakentamiseen liittyvää materiaalia, renkaita, öljytynnyreitä, kemikaaliastioita, kodinkoneita, sähkölaitteita, rautaromua, polttoainesäiliö, kaapeleita, romuajoneuvoja sekä IBC-kontteja, joissa osassa oli määrittelemätöntä nestettä sisällä.
Tarkastuskäynnin johdosta kiinteistönomistajalle lähetettiin siivouskehotus ja kiellettiin kiinteistönomistajaa läjittämään kiinteistön alueelle enempää jätteeksi jäänyttä tavaraa. Siivouskehotuksessa kehotettiin kiinteistönomistajaa toimittamaan kiinteistön alueelle jätteeksi jääneet jätejakeet asianmukaiset luvat omaavaan vastaanottopisteeseen 31.5.2022 mennessä. Lisäksi kehotettiin esittämään Ympäristöpalveluille kuitit ja siirtoasiakirjat jätteiden toimittamisesta. Hyödyntämiskelpoiset tavarat, joille on selkeä käyttötarkoitus lähitulevaisuudessa, tuli säilyttää kiinteistöllä siistillä tavalla siten, ettei säilyttämisestä aiheudu jätelain 72 §:n tarkoittamaa seurausta.
Uusintatarkastukset ja kuulemiset
Siivouskehotuksen noudattamisen tarkastamiseksi Ympäristöpalvelut suoritti kiinteistölle uuden tarkastuskäynnin 15.9.2022. Tarkastuksella todettiin, että kiinteistö on edelleen jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantunut, eikä annettua siivouskehotusta ollut noudatettu. Tarkastuksen johdosta kiinteistönomistajalle varattiin hallintolain (434/2003) 34 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n mukaisesti tilaisuus tulla kuulluksi ja antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Kuulemisaika päättyi 4.11.2022, eikä asianosainen esittänyt asiassa kirjallista selitystä.
Ympäristöpalvelut suoritti kiinteistölle uuden tarkastuksen 25.7.2023. Tarkastuksella todettiin, että kiinteistö on edelleen jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantunut laajalta alueella, eikä siivoamista ollut suoritettu. Tarkastusmuistiossa todettiin, että asian käsittelyä jatketaan Mikkelin seudun ympäristölautakunnassa jätelain 75 §:n mukaisena määräyksen antamisena, jota tehostetaan jätelain 129 §:n mukaisesti uhkasakolla. Tämän johdosta kiinteistönomistajalle varattiin uusi mahdollisuus tulla kuulluuksi. Kuulemisaika päättyi 31.8.2023, eikä asianosainen edelleenkään esittänyt asiassa kirjallista selitystä.
Ympäristöpalvelut suoritti kiinteistölle tarkastuskäynnin 7.11.2023 lautakuntakäsittelyä varten. Tarkastuksella todettiin, että kiinteistö on edelleen aiemmilla tarkastuskäynneillä todetun mukaisesti roskaantunut. Tarkastusmuistio on tämän päätöksen oheismateriaalina.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011): 5 §, 13 §, 72 §, 73 §, 126 §, 129 §, 139 §
Uhkasakkolaki (1113/1990): 1 §, 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 10 §, 12 §, 19 §, 22 §, 23 §, 24 §
Hallintolaki (434/2003): 34 §, 36 §, 43 §, 44 §, 45 §, 47 §, 60 §
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää kiinteistön KOIVULA (491-419-1-297) omistajan poistamaan kaikki kiinteistölle Koivula (1:297) alueelle hylätyt jätteet ja toimittamaan asianmukaiset luvat omaavaan vastaanotto- tai käsittelypisteeseen. Em. toimenpiteet tulee suorittaa 30.9.2024 mennessä (päävelvoite). Kiinteistön alueelle hylätyt vaaralliset jätteet, joista voi aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa tai haittaa terveydelle (akut ja kemikaaliastiat) tulee toimittaa asianmukaiset luvat omaavaan vastaanottopisteeseen kolmen (3) kuukauden kuluttua tämän päätöksen tiedoksisaannista (vastaanottopäivää lukuun ottamatta).
Lisäksi ympäristölautakunta määrää kiinteistön Koivula (1:297) omistajan toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille todistuksen siitä, mihin kiinteistöltä poistetut jätteet on toimitettu. Hyödyntämis- ja käyttökelpoiset työkoneet, tavarat, esineet ja muut materiaalit, joille on selkeä käyttötarkoitus lähitulevaisuudessa, tulee säilyttää kiinteistöllä siistillä tavalla siten, ettei säilyttämisestä aiheudu jätelain 72 §:n tarkoittamaa seurausta.
Tehoste päävelvoitteelle
Edellä antamansa päävelvoitteen tehosteeksi Mikkelin seudun ympäristölautakunta asettaa asianosaiselle jätelain 129 §:n nojalla 5 000 euron uhkasakon, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpide jätetään tekemättä. Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä, ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n 1 momentin nojalla määrätä uhkasakon täytäntöönpantavaksi.
Kuuleminen hallintopakon täytäntöönpanosta
Mikkelin seudun ympäristölautakunta varaa samalla hallintolain 34 §:n sekä uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi velvoitteen ja sen tehosteeksi asetetun uhkasakon johdosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Selitystä pyydetään erityisesti siitä, onko asianosaisella esittää pätevää syytä velvoitteen noudattamatta jättämiselle. Mahdollinen selitys liitteineen pyydetään toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille (ymparistopalvelut@mikkeli.fi / Mikkelin seudun ympäristöpalvelut, PL 33, 50101 Mikkeli) 30 vuorokauden kuluessa tämän päätöksen vastaanottamisesta (vastaanottopäivää lukuun ottamatta). Määräajan noudattamatta jättäminen tai selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Päätöksen täytäntöönpano
Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää, että päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta jätelain 139 §:n mukaisesti.
Ilmoitusvelvollisuus
Jos asianomainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi kiinteistönomistajan on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä Koivula (1:297) koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksen perustelut
Jätteellä tarkoitetaan jätelain 5 §:n mukaisesti ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä.
Kiinteistö on todettu useilla tarkastuksilla jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneeksi. Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).
Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa. Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.
Kiinteistön omistaja (roskaaja) ei ole noudattanut hänelle annettuja siivouskehotuksia eikä esittänyt selvitystä kiinteistön roskaantumisesta annettuihin määräaikoihin mennessä. Koska asianosainen ei ole noudattanut annettuja siivouskehotuksia, asia on valmisteltu ympäristölautakunnan päätettäväksi. Ympäristölautakunnan on perusteltua asettaa asianosaiselle uusi velvoite ja asettaa sen tehosteeksi uhkasakko. Määräyksen antamisella ja uhkasakon asettamisella pyritään ehkäisemään kiinteistön alueella olevista jätteistä aiheutuvaa vaaraa ja haittaa sekä ympäristölle että mahdollisesti myös terveydelle, koska kemikaaleja ja vaarallisia jätteitä on läjitettynä myös viljelyskäytössä olevien peltojen välittömään läheisyyteen.
Velvoite on kohdistettu kiinteistönomistajaan. Asetetun uhkasakon suuruutta ja toimenpiteiden suorittamisen määräaikaa harkittaessa on otettu huomion velvoitteen noudattamiselle aiemmin annetut määräajat.