Kaupunginhallitus, kokous 15.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 297 Jäsenten ehdottaminen verotuksen oikaisulautakuntaan toimikaudelle 2023 - 2027

MliDno-2022-1380

Valmistelija

  • Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Yleistä

Verotuksen oikaisulautakunta on Verohallinnon yhteydessä toimiva valtakunnallinen toimielin, jonka tehtävänä on käsitellä oikaisuvaatimuksia. Oikaisulautakun-nasta säädetään Verohallinnosta annetussa laissa (503/2010). 

Verotuksen oikaisulautakunta toimii jaostoihin jakautuneena.  Oikaisulautakunnan jaostossa on puheenjohtajan lisäksi neljä jäsentä, joilla kullakin on henkilökohtainen varajäsen.  Verohallinto määrää jäsenet, joista yksi on Verohallinnon, yksi kuntien sekä kaksi eri veronmaksajia edustavien järjestöjen ehdottamaa. Ahvenanmaalaisia verovelvollisia käsittelevän oikaisulautakunnan jaoston jäsenten ja heidän varajäsentensä kotikunnan tulee olla Ahvenanmaalla. 
Suuryritysten oikaisuvaatimuksia käsittelevän oikaisulautakunnan jaoston (jaosto 1) jäsenet ehdottaa Suomen Kuntaliitto.
Kun jaoston tehtävänä on käsitellä asioita, joissa veronsaajana on yksinomaan valtio, jaostossa voi kuitenkin olla puheenjohtaja ja kaksi jäsentä, jolloin jäsenistä toinen on Verohallinnon ehdottama ja toinen veronmaksajia edustavien järjestöjen ehdottama. 

Jaostojen tehtäväjako, kokoonpanot ja sijainti

Verotuksen oikaisulautakunnassa on yhteensä 18 jaostoa, jotka toimivat 6 paikkakunnalla (Helsinki, Turku, Vaasa, Tampere, Oulu, Maarianhamina). Jaostot ovat pääosin erikoistuneet siten, että oikaisulautakunnassa on erikseen henkilöverotukseen ja yritysverotukseen erikoistuneita jaostoja. Lisäksi on arvonlisäverotusta, autoverotusta ja valmisteverotusta käsittelevät jaostot, joissa ei ole kuntien ehdottamia jäseniä. 

Jaostot toimivat joko täydessä tai suppeassa kokoonpanossa. Jaosto voi toimia puheenjohtajan ja yhden veronmaksajajärjestöjä edustavan jäsenen kokoonpanossa, jos veron määrä voi oikaisuvaatimuksen johdosta muuttua enintään 6 000 euroa. 

Jäsenten kelpoisuusvaatimukset sekä kokouspalkkiot ja matkakustannusten korvaukset

Oikaisulautakunnan jäsenen tulee olla perehtynyt verotukseen. Oikaisulautakunnan jäseniin sovelletaan hallintolain 28 §:ssä säädettyjä esteellisyysperusteita.
Oikaisulautakunnan jäsenille maksetaan kokouspalkkiota ja matkakustannusten korvausta. Kokouspalkkiota maksetaan tällä hetkellä kultakin kokouspäivältä 150 euroa. Jaostossa 1 kokouspalkkion suuruus on 200 euroa kokouspäivältä. Oikaisulautakunnan kokoukseen osallistumisesta suoritetaan päivärahaa ja matkustamiskustannusten korvausta noudattaen soveltuvin osin valtion matkustussääntöä ja sen soveltamisesta annettuja määräyksiä ja ohjeita. 

Ehdotuspyyntö

Kuntaa pyydetään tekemään ehdotus lähimpänä sijaitsevien verotuksen oikaisulautakunnan jaostojen jäseniksi ja heidän henkilökohtaisiksi varajäsenikseen. Oikaisulautakunnan toimikausi alkaa 1.1.2023 ja päättyy 31.12.2027. 

Ehdotuksessa pyydetään mainitsemaan: 
Jaoston numero ja sijaintipaikka 
Jäsenen nimi, osoite ja sähköpostiosoite 
Varajäsenen nimi, osoite ja sähköpostiosoite 

Koska oikaisulautakunnan jaostojen määrä on vähäinen verrattuna kuntien lukumäärään, on suositeltavaa, että kaksi tai useampi kunta tekee yhteisen ehdotuksen. Ehdotuksen mukaan tulee liittää tarvittava selvitys jäsenen ja varajäsenen perehtyneisyydestä verotukseen sekä molempien suostumuksesta tehtävään.  

Ehdotus sekä siihen liitetyt suostumukset ja selvitykset perehtyneisyydestä verotukseen pyydetään lähettämään Verohallinnolle 1.9.2022 mennessä sähköpostitse osoitteella verohallinto@vero.fi (aihekenttään: Jäsenten ehdottaminen verotuksen oikaisulautakuntaan). 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää tehdä ehdotuksen kaupungin edustajasta lähimpänä sijaitsevien verotuksen oikaisulautakunnan jaostojen jäseniksi ja heille henkilökohtaiset varajäsenet.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti jättää asian pöydälle. 

Tiedoksi

Nimetyt henkilöt

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.