Kaupunginhallitus, kokous 4.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 157 Kaupunginhallituksen lausunto Itä-Suomen hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä 24.01.2022 § 6 tehtyyn valitukseen / Korpijärvi, Ylänne ym. ja Otavan rantaosayleiskaavojen muutos / Pekkala ja Simpukkaranta

MliDno-2021-2353

Valmistelija

  • Minna Frosti, kaavoitusinsinööri, minna.frosti@mikkeli.fi
  • Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi

Kuvaus

Viite: Dnro 404/2022, päivämäärä 23.2.2022

Lausuntona valituskirjelmässä esitettyihin väitteisiin Mikkelin kaupunginhallitus esittää kohteliaimmin seuraavaa:

Naapuritilan omistajat ovat tehneet valituksen Itä-Suomen hallinto-oikeudelle Mikkelin kaupunginvaltuuston päätöksestä 24.01.2022 § 6, jolla on hyväksytty Korpijärvi, Ylänne ym. ja Otavan rantaosayleiskaavojen muutos koskien tiloja Pekkala 491-464-1-17 ja Simpukkaranta 491-464-5-1. Hallinto-oikeus on kehottanut kaupunginhallitusta antamaan lausuntonsa asian johdosta. Määräaikaa lausunnon antamiselle on pyynnöstä jatkettu 14.4.2022 saakka.

Viittaamme kaupunginvaltuuston päätökseen ja kaikkiin sen perusteena olleisiin lausuntoihin sekä kaavamuutoksen luonnos- ja ehdotusvaiheessa jätettyihin mielipiteisiin ja niistä annettuihin vastineisiin.

Lisäksi toteamme:

Korpijärvi, Ylänne ym. ja Otavan rantaosayleiskaavojen muutoksella on tarkoitus siirtää rakennusoikeutta Likolammen rannalta tilalta Pekkala 491-464-1-17 Korpijärven rantaan tilalle Simpukkaranta 491-464-5-1. Molemmat tilat omistaa sama henkilö. Tila Simpukkaranta 491-464-5-1 on muodostettu lohkomalla ja yhteisalueosuuden (491-464-878-1) tilaksi muodostamisella 11.12.2008. Voimassa oleva yleiskaava Korpijärvi, Ylänne ym. ja Otavan rantaosayleiskaavojen muutos ehdotus oli nähtävänä 14.6.-31.8.2007 ja hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 22.7.2010, joten Simpukkarannan tilaa ei oltu otettu huomioon yleiskaavan rantamitoituslaskelmissa omana tilana vaan yhteisenä maa-alueena. Tila Simpukkaranta on siis muodostettu kaavaprosessin aikana ja se on ollut olemassa kaavasta päätettäessä. Jos tila olisi ollut olemassa jo kaavan valmisteluvaiheessa, se olisi huomioitu mitoituslaskelmissa. Tilalla Pekkala on voimassa olevassa yleiskaavassa vain yksi lomarakennuspaikka Likolammen rannalla.

  1. Rakennusoikeuden siirrolle on annettu perusteluiksi, että Likolammen rakennuspaikalla ei ole rakennuksia eikä tieyhteyttä. Siirrettävä rakennuspaikka on pienehkön lammen rannalla, joten ko. alueen luonto- ja maisema-arvojen voidaan katsoa paranevan. Simpukkarannan tilalle on valmis tieyhteys ja tilan vieressä on loma-asuntoalue ja lähialueella asuntoalueita. Tilalla olevat talousrakennukset ovat olleet paikallaan jo kymmeniä vuosia ja aluetta on käytetty Pekkalan tilan virkistys- ja lomapaikkana, eikä tilalla ole siirrettävän rakennuspaikan lisäksi muuta rantarakennusoikeutta. Simpukkarannan tilan itäpuolella olevat lomarakennuspaikat on liitetty vesiosuuskunnan vesi- ja viemäriverkkoon, joten myös Simpukkaranta on mahdollista liittää siihen. Rakennuspaikan siirrolle on siten olemassa maankäytölliset perusteet.

 

  1. Simpukkarannan lähialueella on rakentamattomia ranta-alueita Hiekkoinlahden länsi ja itärannalla.

Simpukkarannan tilan länsipuolella on hyvin hoidettu virkistysalue/ venevalkama-alue, tila Jakoperä 491-464-878-2 WC-tiloineen ja nuotiopaikkoineen. Alueella on rantaviivaa noin 60 metriä ja alue toimii lähialueen asukkaiden ja osakaskunnan virkistysalueena.

Tällä hetkellä Simpukkarannan tilalla on vanha aitta ja vanha varastorakennus. Kyseessä on vanha rakennuspaikka, jossa on ollut peruskarttatarkastelun perusteella rakennuksia ainakin 1960-luvulta lähtien. Tästä johtuen kyseessä ei ole MRL 73 § tarkoittama rakentamatonta alue.

Likolammen rantarakennuspaikkoja ei ole juurikaan ryhmitelty vierekkäin, vaan ne on mm. kiinteistöjaotuksesta johtuen sijoiteltu tasaisesti ympäri lampea, joten lammella ei ole pitkää yhtenäistä rakentamisesta vapaata rantaa. Rakennuspaikan siirto jättäisi lammen pohjoispäähän yli 300 m rakentamisesta vapaata rantaa. Likolammen itärannan viidestä lomarakennuspaikasta on tällä hetkellä toteutunut vasta yksi.

 

  1. Kaavanlaatija oli tehnyt viranomaisten lausunnoista lyhennelmän, jossa oli huomioitu pääkohdat lausunnoista sekä annettu niihin vastineet. Lausuntolyhennelmissä todetaan, että Etelä-Savon ELY-keskuksen mukaan rakennuspaikan siirto ei ole ongelmaton; siirtoon on ensisijaisesti esitettävä maankäyttöön liittyvät syyt. Syiden lopullinen arviointi kuuluu ensisijaisesti kaavaa hyväksyvälle viranomaiselle.

Vaikka vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan rakennusoikeus on toteutettava ensisijaisesti siellä, missä sen katsotaan syntyvän, on viranomainen tässä tapauksessa katsonut, että siirrolle on riittävät maankäytölliset perusteet. Siirron kohteena olevalla tilalla on jo ollut rakennuksia kymmeniä vuosia.

 

  1. Rakennusoikeuden siirrolle on annettu perusteluiksi, että Likolammen rakennuspaikalla ei ole rakennuksia eikä tieyhteyttä. Siirrettävä rakennuspaikka on pienehkön lammen rannalla, joten ko. alueen luonto- ja maisema-arvojen voidaan katsoa paranevan. Simpukkarannan tilalle on valmis tieyhteys ja tilan vieressä on loma-asuntoalue ja lähialueella asuntoalueita. Tilalla olevat talousrakennukset ovat olleet paikallaan jo kymmeniä vuosia ja aluetta on käytetty Pekkalan tilan virkistys- ja lomapaikkana, eikä tilalla ole siirrettävän rakennuspaikan lisäksi muuta rantarakennusoikeutta.

 

  1. Tilan Simpukkaranta eteläpuolella olevan yhteisen vesialueen 491-464-878-2 Vanhala 1-3 omistaa järjestäytymätön osakaskunta (34 kiinteistöä). Selvästi suurin omistus (40 %) on tilalla 491-464-1-17 Pekkala. Seuraavaksi suurin omistus on tiloilla 491-464-3-29 Ukkola ja 491-464-1-3 Anttila, joilla molemmilla on 9% osuus. Tilalla Anttila on maa-alue Hiekkoinlahden yhteiskäytössä olevan maa-alueen länsipuolella, joten heille lähetettiin OAS ja kaavaluonnos selostuksineen 9.6.2021 kaavan tullessa vireille. Myös tilan Simpukkaranta itäpuolella olevalle Itä-Puulan – Korpijärven osakaskunnalle 491-876-65-1 sekä Mikkelin Korpijärven kyläyhdistys ry:lle lähetettiin OAS ja kaavaluonnos selostuksineen 9.6.2021 kaavan tullessa vireille. Kaavaehdotus on ollut nähtävillä MRL 65 § ja MRA 27 § mukaisesti 27.10.-29.11.2021. Rajanaapureita ja vesialueiden omistajia on siten kuultu riittävässä määrin. Heiltä ei tullut mielipidettä OAS ja kaavaluonnoksesta eikä muistutusta kaavamuutosehdotuksesta.

 

  1. Tila Simpukkaranta 491-464-5-1 on muodostettu lohkomalla ja yhteisalueosuuden (491-464-878-1) tilaksi muodostamisella 11.12.2008. Tilan pinta-ala on 0,3206 ha. Simpukkarannan tilan ranta-alueella on suurehkoja mäntyjä ja puusto on mäntyvaltaista sekametsää; hyvin loivasti etelään viettävä alue. Yhteisestä vesialueesta 491-464-876-2 Vanhala 1-3 oli tehty vesijätön lunastus 8.1.2014 (MMLm/16420/33/2011), jossa 0,0296 ha vesijättömaata siirtyi tilalle Simpukkaranta. Simpukkaranta on ennen tilaksi muodostamista pääsiassa ollut yhteistä maa-aluetta.

 

  1. Kaava-alueen rantarakennuspaikkojen tai rakennusoikeuden määrä ei muutu. Tilan Pekkala ainoa loma-asuntoalue Likolammen rannassa muuttuu kaavamuutoksen myötä maa- ja metsätalousalueeksi ja tila Simpukkaranta maa- ja metsätalousalueesta loma-asuntoalueeksi. Maanomistajien tasapuolinen kohtelu ei siten kaavamuutoksen johdosta vaarannu.

 

  1. Kaikki kuulemisvaiheissa esitetyt kannanotot on otettu asianmukaisesti huomioon kaavamuutoksen valmistelussa, vaikka kaikkia niissä esitettyjä vaatimuksia ei ole voitukaan sisällyttää lopulliseen kaavaan.
     

Yhteenveto:

Mikkelin kaupunki katsoo, että kaavamuutokselle on esitetty riittävät maankäytölliset perustelut ja kaavasta on tiedotettu riittävällä tavalla alueen maanomistajia. Simpukkarannan tila on vanha rakennuspaikka, jossa on rakennuksia kymmeniä vuosia, joten kyseessä ei ole MRL 73 § tarkoittama rakentamatonta alue. Rakennuspaikkojen tai rakennusoikeuden määrä ei kaavamuutoksen johdosta lisäänny, joten maanomistajien tasapuolinen kohtelu ei kaavamuutoksen johdosta vaarannu.

Edellä olevaan viitaten Mikkelin kaupunki katsoo, ettei valituksessa ole esitetty mitään sellaista, joka estäisi rantayleiskaavan muutoksen toteuttamista kaupunginvaltuuston yksimielisesti hyväksymässä muodossa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle edellä olevan lausunnon Mikkelin kaupunginvaltuuston päätöksestä 24.01.2022 § 6 tehdyn valituksen johdosta.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Itä-Suomen  hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.