Kaupunginhallitus, kokous 4.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 158 Julkisuuslain mukainen tietopyyntö konserniohjauksen sisäisen tarkastuksen tarkastusraportista

MliDno-2022-1094

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Länsi-Savo -lehden toimittaja Elina Partio on pyytänyt saada tiedon Mikkelin kaupungin konserniohjauksen sisäisen tarkastuksen tarkastusraportista, joka on käsitelty kaupunginhallituksen kokouksessa 21.2.2022 § 74. Partiolle on toimitettu raportista laadittu julkinen versio. Julkisesta versiosta on poistettu tiedot, jotka on katsottu salassa pidettäviksi. Lisäksi raportin julkista versiota on muokattu siten, että se on salassa pidettävien tietojen poistamisen jälkeenkin ymmärrettävä. Partiolle annetussa versiossa raporttia on myös tiivistetty poistamalla väliotsikoita ja yhdistämällä alkuperäisessä raportissa eri sivuilla olleita tekstejä samalle sivulle. Raportin asiasisältö ei ole näiden esitysteknisten muutosten johdosta muuttunut. Partiolle annettuun versioon on lisäksi korjattu alkuperäisen tarkastusraportin sivulla 26 ollut virhe: "marraskuu 2021" on korjattu kuulumaan "loka-joulukuu 2021". Tämä korjattu tieto on Partiolle annetussa julkisessa raporttiversiossa sivulla 13.

Partio on julkisen version saatuaan pyytänyt kaupunkia toimittamaan myös tarkastusraportin alkuperäisen version. Alkuperäistä versiota ei ole luovutettu Partiolle, joten hän on pyytänyt saada asiassa valituskelpoisen päätöksen.

Julkisuuslain lähtökohtana on julkisuusperiaate, jonka mukaan viranomaisen asiakirjat ovat julkisia, ellei julkisuuslaissa tai muussa lainsäädännössä erikseen toisin säädetä. Viranomaisilla on laissa säädetty velvollisuus edistää julkisuutta ja julkisuusperiaatteen toteutumista. Kaikki tiedot eivät kuitenkaan ole julkisia. Julkisuuslain 24 §:ssä säädetään salassa pidettävistä tiedoista. Julkisuuslain 22 §:n mukaan viranomaisella on velvollisuus pitää salassa pidettävät tiedot salassa.

Salassa pidettäviä tietoja ovat muun muassa asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle (julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohta). Samoin salassa pidettäviä ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, kuin myös asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa (julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohta).

Silloin, kun asiakirja sisältää salassa pidettävää tietoa, on viranomaisen kuitenkin pyrittävä antamaan tieto asiakirjan julkisista osista, mikäli se on mahdollista niin, etteivät salassa pidettävät osat tule tietoon (julkisuuslain 10 §).

Salassa pidettäväksi katsotut tiedot

Toimitettavaksi pyydetty alkuperäinen tarkastusraportti sisältää yksityiskohtaisia tietoja tarkastuksen toteutustavasta. Tarkastuksen toteutustavan yksityiskohtaiset kuvaukset ovat salassa pidettäviä tietoja julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohdan perusteella, ja ne on siksi poistettu Partiolle toimitetusta julkisesta versiosta. Poistetut kuvaukset sisältävät tietoja Mikkelin kaupungin sisäisen tarkastuksen ja muun valvontatoimen toimintatavoista, ja siksi tiedon antaminen niistä vaarantaisi sisäisen tarkastuksen, valvonnan tai niiden tarkoituksen toteutumiseen em. lainkohdan tarkoittamalla tavalla.

Alkuperäiseen tarkastusraporttiin sisältyy myös tarkastuksen tekijöiden antamat yksityiskohtaiset toimenpidesuositukset. Suositukset sisältävät yksityiskohtaisia tietoja siitä, miten konserniohjauksen prosesseja ja toimintamalleja olisi aiheellista jatkossa kehittää. Tässä yhteydessä konserniohjaus on osa Mikkelin kaupungin sisäistä tarkastusta ja valvontatoimea. Tämän takia suositukset ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohdan perusteella salassa pidettäviä, ja ne on siksi poistettu Partiolle annetusta versiosta. Alkuperäisessä raportissa esitettyjen havaintojen ja toimenpidesuositusten perusteella laaditut kaupungin johdon toimenpidesuunnitelmat on kuitenkin luovutettu Partiolle osana raportin julkista versiota. Yksityiskohtaiset toimenpidesuositukset sisältävät lisäksi tietoa, joka voisi aiheuttaa tarkastuksen kohteen aiheetonta leimautumista.

Partiolle annetusta julkisesta raporttiversiosta on poistettu myös sisäistä tarkastusta koskevista huomioista osia, jotka sisältävät yksityiskohtaisia kuvauksia konserniyhtiöiden sisäisestä valvonnasta ja tarkastuksesta sekä riskienhallinnasta. Poistetut osat sisältävät tietoja konserniyhtiöiden sisäisen tarkastuksen ja muun valvontatoimen toimintatavoista, ja tiedon antaminen niistä vaarantaisi sisäisen tarkastuksen, valvonnan tai niiden tarkoituksen toteutumisen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohdan tarkoittamalla tavalla. Lisäksi riskienhallinnan voidaan katsoa sisältyvän julkisuuslain tarkoittamaan sisäiseen valvontaan ja tarkastukseen. Lisäksi, koska kyse on konserniyhtiöiden toimintaa kuvaavista tiedoista, ovat kyseiset tiedot salassa pidettäviä myös konserniyhtiöiden liikesalaisuutena. Tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta ja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, joista tiedon antaminen voisi aiheuttaa elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa. Näistäkin tiedoista valtaosa on kuitenkin sisällytetty Partiolle toimitettavaan versioon.

Julkisuuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 30/1998) mukaan julkisuuslain 24 § on pyritty jakamaan kohtiin kokoamalla yhteen samaan asialliseen salassapitoperusteeseen kuuluvat asiat. Siten kohdat eivät ole toisensa poissulkevia, eli samaan asiakirjaan voi sisältyä eri kohtien mukaan salassa pidettäviä osia.

Asiakirjan antamistapa

Partio on tietopyynnössään kyseenalaistanut sen, onko julkisuuslain mukaista toimittaa pyydetystä asiakirjasta erillinen versio, kuten tässä tapauksessa on toimittu.

Asiakirjan antamistavasta säädetään julkisuuslain 16 §:ssä. Sen mukaa viranomaisen asiakirjan sisällöstä annetaan tieto suullisesti taikka antamalla asiakirja viranomaisen luona nähtäväksi ja jäljennettäväksi tai kuunneltavaksi tai antamalla siitä kopio tai tuloste. Kopion antamisen osalta pykälää koskevissa hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että kopiolla tarkoitetaan sekä oikeaksi todistettua että oikeaksi todistamatonta jäljennöstä, kuten lyhennysjäljennöstä.

Toisin sanoen julkisuuslaki sallii useita erilaisia tapoja tiedon antamiseen. Julkisuuslain mukainen tiedonsaantioikeus kohdistuu nimenomaan viranomaisen asiakirjan sisältöön, ei niinkään asiakirjan toteutus- tai esitysmuotoon. Tätä tulkintaa tukee myös se, että tieto asiakirjan sisällöstä voitaisiin julkisuuslain 16 §:n mukaan antaa pyytäjälle myös suullisesti. Lisäksi, kuten julkisuuslain 10 §:ssä on todettu, tieto voidaan antaa myös osasta asiakirjaa. Näin ollen asiakirjasta, joka sisältää salassa pidettävää tietoa, on sallittua antaa tietoa pyytäneelle sellainen versio, josta salassa pidettävät tiedot on poistettu.

Julkisuusperiaate edellyttää tällaisen osajulkisuuden mahdollisimman laajaa toteuttamista. Toisaalta osajulkisuus tulee toteuttaa julkisuuslain 10 §:n mukaisesti siten, ettei salassa pidettävä osa tule edes välillisesti tietoon. Myös kyseisen pykälän hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että asiakirjan pitää edelleen salassa pidettävien osien peittämisen jälkeenkin olla sellainen, että sen sisältö on ymmärrettävissä oikein. Oikeuskirjallisuuden mukaan hallituksen esityksessä esitetty ymmärrettävyysvaatimus merkitsee, että viranomainen ei voi toteuttaa osajulkisuutta, jos asiakirjan sisältämät julkiset tiedot antaisivat harhaanjohtavan tai asiallisesti virheellisen käsityksen asiakirjan sisällöstä.

Koska asiakirjajulkisuutta on haluttu toteuttaa mahdollisimman kattavasti julkisuusperiaatteen mukaisesti, on Partiolle tuotettu tietopyyntönsä johdosta tarkastusraportin salassa pidettävästä versiosta erillinen julkinen versio. Julkinen versio sisältää hyvin kattavasti samat tiedot kuin salassa pidettävä, alkuperäinen tarkastusraportti. Julkisesta versiosta on kuitenkin poistettu salassa pidettävät tiedot ja muotoiltu joitakin kohtia siten, etteivät salassa pidettävät tiedot tulisi edes välillisesti ilmi, ja etteivät julkiset tiedot siten antaisi harhaanjohtavaa tai asiallisesti virheellistä käsitystä asiakirjan sisällöstä. Näin ollen erillisen julkisen version laatiminen tarkastusraportista on itse asiassa mahdollistanut alkuperäisen raportin sisältämien tietojen antamisen laajemmin kuin vain salassa pidettävät tiedot mustaamalla tai muutoin peittämällä olisi ollut mahdollista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää, että toimittaja Elina Partiolle ei luovuteta Mikkelin kaupungin konserniohjauksen sisäisen tarkastuksen raportin alkuperäistä versiota, koska se sisältää julkisuuslain 24.1 § 15 ja 20 kohtien tarkoittamaa salassa pidettävää tietoa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Länsi-Savo/Elina Partio

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja
  • se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään.


Tämän lisäksi muutosta saa hakea valittamalla myös:

  • viranomainen, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.


Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Mikäli päätös lähetetään tiedoksi tavallisena kirjeenä, katsotaan asianosaisen saaneen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Hallintovalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.