Kaupunginvaltuusto, kokous 13.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 189 Henkilöstösuunnitelma 2022

MliDno-2021-3919

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (449/2007) edellyttää henkilöstö- ja koulutussuunnitelman laatimista. Lain mukaan kunnassa on laadittava yhteistoimintamenettelyssä vuosittain henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Henkilöstösuunnittelun tavoitteena on tuottaa vaadittavat palvelut laadukkaasti siten, että tehtävässä on oikeanlainen osaaja oikealla paikalla oikeaa työtä tekemässä. Huolellinen henkilöstösuunnittelu on avain kestävään ja kustannustehokkaaseen toimintaan ja se toimii myös välineenä talousarvion laadinnassa.

Henkilöstösuunnitelma kaudelle 2022 – 2024 on valmisteltu yhteistyössä palvelualueiden kanssa. Liitteenä olevassa henkilöstö- ja koulutussuunnitelmassa kuvataan aluksi tavoiteorganisaation toteutumista ajalta 2019 – 2021 sekä tavoiteltavien henkilöstöresurssien että osaamisen suhteen. Mikkelin kaupungin taloudellinen tilanne on edelleen heikko ja taloutta tasapainotetaan lukuisin eri keinoin. Talouden tasapainottaminen vaatii tämän takia  riittäviä muutoksia palvelujen tuottamistavoissa, palveluverkossa ja resurssien käytössä. Henkilöstösuunnitelma 2022 sisältää tavoiteorganisaation päivityksen vuosille 2022 - 2024. Isoja kehittämiskokonaisuuksia on neljä, 1) johtamisen ja esimiestyön kehittäminen, 2) organisaatiokulttuurin muutos, 3) työn murros, digitalisaation ja prosessien virtaviivaistaminen sekä 4) työhyvinvointi ja työn tuottavuus. Lisäksi suunnitelmassa kuvataan tavoiteltavat muutokset henkilöstörakenteessa ja henkilömäärissä palvelualueittain. Suunnittelukaudella tavoitellaan noin 70 henkilötyövuoden vähentämistä pois lukien muutokset pelastustoimen (liikeenluovutus hyvinvointialueelel) ja maatalouslomitus (liikeenluovutus Mikkelille). Toimenpiteet koskien orkesterin ja lentokentän henkilökuntaa täsmennetään henkilöstösuunnitelmaan ythteistoimintaneuvotteluiden päättymisen jälkeen

Henkilöstösuunnitelmassa käsitellään myös henkilöstön työhyvinvointia ja työkyvyn johtamista, työterveyshuolta ja osaamisen kehittämistä. Henkilöstön työhyvinvoinnin edistäminen ja sairauspoissaolojen hallinta on keskeistä myös talouden näkökulmasta. Henkilöstösuunnittelun tulee olla strategiasidonnaista siten, että kaupungilla on optimaaliset henkilöstörakenteet ja -mitoitukset. Myös työtehtävien ja työaikojen hyvällä suunnittelulla pyritään palvelujen tehokkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen. Tavoitteena on strateginen osaamisen ennakointi ja osaamisen täysimääräinen hyödyntäminen. Osaamisen kehittämisosion liitteenä on koulutussuunnitelma. Koulutussuunnittelulla edistetään henkilöstön osaamisen kehittämistä, varautumista muutoksiin, tuottavuutta ja kilpailukykyä sekä ohjataan osaamisen kehittämistä myös vähemmän koulutusta saaneille. Koulutussuunnitelman laadinnan merkitys korostuu myös taloudellisesta näkökulmasta (mm. laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä 1136/2013). Henkilöstöpalvelut hakee vuosittain tammikuussa työllisyysrahastosta edellisen vuoden koulutussuunnitelman ja sen toteuman (koulutusten toteuman) perusteella koulutuskorvausta.

Uusia virkoja ja työsuhteisten tehtävien tarve on pitänyt arvioida nykyisessä tilanteessa erittäin kriittisesti.

Henkilöstösuunnitelmaluonnos on liitteenä

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

YT-neuvottelukunta käy keskustelun henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta ja antaa evästyksiä jatkotyöskentelyyn.

Päätös

Hyväksyttiin. Merkitään, että YT neuvottelukunta keskusteli henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta ja keskustelun päätteeksi todettiin, että henkilöstö- ja koulutussuunnitelma tuodaan vielä uudelleen käsittelyyn marraskuun aikana.

Valmistelija

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Käydään läpi henkilöstösuunnitelman valmistelutilanne. Henkilöstösuunnitelmaan on lisätty pidemmän aikavälin tavoiteorganisaatiotavoitteet.

Vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmaan liittyen esitetään lakkautettavaksi kaksi (2) virkaa, joiden lakkauttamisesta ei synny kustannussäästöjä. Päivähoidonohjaajan virat esitetään lakkautettavaksi ja perustetaan kaksi (2) päiväkodinjohtajan virkaa. Henkilöt siirtyvät näihin perustettaviin virkoihin lain kunnallisesta viranhaltijasta 24 § mukaan. Tästä ei synny kustannusvaikutusta. 

Vuodelle 2022 esitetään perustettavaksi 16 uutta virkaa. Perustettava virat ovat päivähoidon ohjaajien tilalle päiväkodinjohtajat kaksi (2) virkaa. 

Ristiinan yhtenäiskoulu ja perus- ja lukiokoulutuksen tulosyksikköön on tarpeen perustaa oppilaanohjaajan lehtorin virka. Tämä liittyy oppivelvollisuuden laajentumiseen, jonka  myötä kunnille on tullut lisävelvoite huolehtia siitä, että jokainen perusopetuksen päättävä oppilas sijoittuu toisen asteen opintoihin. Tätä lisävelvoitetta ei voida hoitaa ilman lisäresurssia.

Suurinpana kokonaisuutena esitetään kuuden (6) nettilukion aikuislukion lehtorin virkaa. Virkojen perustaminen liittyy nettilukion opettajien palvelussuhteen ehtojen muutokseen. Nettilukion verkko-opettajat ovat tällä hetkellä määräaikaisissa palvelussuhteissa ja jatkossa päätoimiset verkko-opettajat ovat vakituisessa virkasuhteessa ja näitä varten tulee perustaa virka. Virkojen perustamisajankohta voi muuttua. Mikäli neuvotteluita paikallisesta virkaehtosopimuksesta ei saada päätökseen ennen vuodenvaihdetta, virat perustetaan myöhemmin. Nämä ovat tässä vaiheessa ehdollisia.

Lisäksi nettilukioon on tarpeen perustaa opinto-ohjaajan virka. Lukiolaki velvoittaa opetussuunnitelman kautta siihen, että lukion opintojen ohjauksesta vastaa oppilaitoksessa opinto-ohjaaja.

Maaseutuasiamiehen viran perustaminen liittyy maatalouslomituksen paikallisyksikön laajentumiseen ja yhdistelmäviran sijoittamisesta tarkoituksen mukaisella tavalla. Maaseututoimesta on eläköitymässä vuoden 2022 aikana yksi maaseutuasiamies. Virka lakkautetaan eläköitymisen myötä.

Etelä-Savon pelastuslaitoksen osalta virkapaketti sisältää neljän (4) palomiehen viran perustamisen. Näitä virkoja on hoidettu määräaikaisesti, mutta tarve viroille on pysyvä. 

Virkapaketin kustannus ilman sivukuluja on 139 537 euroa vuodessa. Nämä kustannukset on huomioitu vuoden 2022 talousarvioissa.

Virkoihin liittyvät muutokset esitetään kokonaisuudessaan oheisissa liitteissä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

YT-neuvottelukunta hyväksyy omalta osaltaan henkilöstösuunnitelman ja siihen liittyvät asiakirjat ja esittää henkilöstösuunnitelman hyväksymistä kaupunginhallitukselle.

Päätös

Siirretään seuraavaan kokoukseen. Merkitään, että pääluottamusmiehet on kutsuttu kaupunginhallituksen suunnittelukokoukseen 15.11.2021, jossa henkilöstösuunnitelmaa esitellään kaupunginhallituksen jäsenille.

Valmistelija

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Käydään keskustelua henkilöstösuunnitelmasta sekä virkapaketista. YT neuvottelukunnan käsittelyn jälkeen henkilöstösuunnitelma ja virkapaketti siityy kaupunginhallitukselle päätettäväksi.

Päätös

Merkitään tiedoksi ja edellen kaupuginhallitukselle henkilöstösuunnitelma ja perustettavat sekä lakkautettavat virat päätöksentekoon.

Merkitään, että virkojen perustamisen osalta kuusi (6) lukion lehtorin virkaan ei vielä perusteta, koska nämä virat liittyvät keskeneräiseen Otavian nettilukion paikallisen virkaehtosopimuksen valmisteluun ja sopimusta ei ole vielä saatu valmiiksi. Lisäksi Jukon pääluottamusmies esitti huolen vain yhden opinto-ohjaajan viran perustamisesta uuden lukiolain myötä. Kysymys on nyt kuitenkin lukiolain ja opetussuunnitelman velvoittaman mukaisesta virkanimikkeestä ja tässä vaiheessa perustetaan vain yksi virka ja mikäli opiskelijamäärä Otaviassa jatkaa kasvua, on syytä asiaa tarkastella uudelleen. Virkapakettiin lisätään yksi toimen muutos virkasuhteeksi. Kysymys on paikkatietopäällikön tehtävästä, jossa käytetään julista valtaa ja pitää siten olla virka.

Valmistelija

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan henkilöstö- ja koulutussuunnitelman vuosille 2022- 2024.

Päätös

Asian käsittelyä jatketaan kaupunginhallituksen kokouksessa tiistaina 30.11.2021 klo 14.00.

Merkitään, että pykälät 495-498 käsiteltiin samanaikaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Valmistelija

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se hyväksyy liitteenä olevan henkilöstö-​ ja koulutussuunnitelman vuosille 2022-​ 2024.

Päätös

Asian käsittelyä jatketaan tiistaina 7.12.2021 pidettävässä kaupunginhallituksen kokouksessa.

Merkitään,​ että pykälät 502-​505 käsiteltiin samanaikaisesti.

 

Valmistelija

Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se hyväksyy liitteenä olevan henkilöstö-​ ja koulutussuunnitelman vuosille 2022-​ 2024.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä täydensi esitystään seuraavalla tekstillä: "... ja toteaa, että tavoiteorganisaatiorakenne (ja henkilöstövähennykset) tulevat tarkentumaan alkuvuodesta 2022 laadittavassa palvelut ja tulevaisuus- ohjelmassa."

Puheenjohtaja tiedusteli voidaanko esittelijän täydennetty esitys hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin.

Merkitään, että henkilöstöjohtaja Maria Närhinen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää,​ että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan henkilöstö-​ ja koulutussuunnitelman vuosille 2022-​ 2024 ja toteaa, että tavoiteorganisaatiorakenne (ja henkilöstövähennykset) tulevat tarkentumaan alkuvuodesta 2022 laadittavassa palvelut ja tulevaisuus -ohjelmassa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.