Kaupunginhallitus, kokous 10.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 192 Mikkelin kaupunkikonsernin hankintojen yhteisten periaatteiden ja kaupunkikonsernin hankintasäännön muutokset

MliDno-2021-1171

Valmistelija

  • Jarmo Autere, hankintapäällikkö, Jarmo.autere@mikkeli.fi
  • Tiia Tamlander, vs. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on mukana EU:n rahoittamassa CityLoops-hankkeessa yhdessä Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk:n kanssa. Hankeen tarkoituksena on kiertotalouden edistäminen. Mikkelin osalta hanke keskittyy purku- sekä orgaanisen jätteen kiertotalouteen.
Lisäksi kaupungin hankintapalvelut oli mukana Keino-osaamiskeskuksen Keino-akatemiassa, jossa Mikkelin osalta keskitytään kestävän kehityksen tavoitteisiin, vaikutusten arviointiin ja mittaamiseen sekä hiilijalanjälkeen.

Nämä hankkeet ovat aiheuttaneet painetta tarkentaa kaupunkonsernin hankintaperiaatteiden ja konsernin hankintasäännön ympäristökohtia kestävän kehityksen sekä kiertotalouden suhteen. Lisäksi hankintasääntöön on tarkennettu kilpailutusarvorajakohtaan ohjelmistopäivityksistä johtuva muutos sekä täsmennetty hankintatoimen seurantaa ja valvontaa.

Kaupungin uudistettu hankintatiimi on päivittänyt  yleisiin periaatteisiin ja hankintasääntöön muutokset.

Päivitetty hankintasääntö lähettiin konsernin hankintatiimillle kommentteja varten. Edotuksia tuli vain yksi ja sekin koski sanamuutoksia, joka myös muutettiin sääntöön.

Mikkelin Yrittäjien sekä Etelä-savon Yrittäjien ja E-S kauppakamarin kuuleminen pidettiin 30.3.2021 ja he lähettivät oman muutosehdotuksensa 8.4.2021 hankisäännöstä (liitteenä). Esitetyt ehdotukset lisättiin ja tarkennettiin hankintasääntöön lukuun ottamatta suorahankintaa ja kilpailutusrajoja. Ehdotettu kaupungin omistamien yhtiöiden kilpailuneutraliteetin noudattaminen kuuluu sisäiseen konsernitarkastukseen, ei hankintasääntöön ja pk-yritysten jättämien tarjousten määrän seuranta on elinvoimaan liittyvä asia. Tämän seurannan mahdollisuutta selvitetään.

Liitteenä oleva oleva päivitetty kaupunkikonsernin hankintasääntö korvaa kaupunginhallituksen 24.11.2014 § 429 hyväksymän Mikkelin kaupungin hankintojen yhteiset periaatteet sekä aikaisemman kaupunginhallituksen 17.12.2018 hyväksymän hankintasäännön.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy 2021 päivitetyn Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasäännön. Kaupunkikonsernin hankintasääntö tulee voimaan heti hyväksymisen jälkeen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Talouspalvelut, hankintapalvelut, toimialajohtajat, konserniyhtiöt, kirjaamo

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.