Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 15.12.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 159 Mikkelin kaupungin joukkoliikenteen Waltti-lippu ja -maksujärjestelmän kehittäminen

MliDno-2020-2436

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Aki Taavitsainen, logistiikkapäällikkö, aki.taavitsainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupungin henkilöliikenne sekä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy ovat neuvotelleet joukkoliikenteen Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän kehittämisestä. Kehittämiskohteena on Waltti- järjestelmän taustajärjestelmän muutos tunnistepohjaiseen järjestelmään ja sen myötä on mahdollista waltti-mobiilipalvelun käyttöönotto sekä informaatiojärjestelmän kehittäminen. Myös Pohjois-Savon Ely-keskuksen kanssa on käyty kehityslinjaa läpi ja Ely-keskus on omalta osaltaan yhteistyösopimuksen mukaisesti valmis järjestelmän uudistuksiin. 
Siirtyminen tunnistepohjaiseen järjestelmään ei aiheuta asiakkaalle muutoksia nykyiseen käytäntöön verrattuna. Käytössä olevat waltti-kortit toimivat kuten nykyisinkin ja mitään korttivaihdoksia ei ole pakko tehdä. Muutokset näkyvät taustajärjestelmässä, sen asiakasrekisterin hallinnassa sekä mahdollisuuksina uusiin liputuotteisiin sekä parempaan asiakasinformaatioon.

Waltti-mobiilipalvelut ovat tunnistepohjaisen lippujärjestelmän päälle rakennettu monipuolinen myynti- ja viestintäratkaisu. Ratkaisu mahdollistaa kerta-, päivä- ja kausituotteiden myynnin ja viestinnän asiakkaille sekä reittihakupalveluiden (Digitransit) käytön samassa sovelluksessa. Digitransit-palvelu toimii selaimessa upotettuna lippusovellukseen. Osana tunnistepohjaisen Waltin toteutuskokonaisuutta on mahdollista myös toteuttaa mobiiliratkaisu, joka mahdollistaa kaupungille helpomman tavan tehdä yhteistyötä erilaisten tapahtumajärjestäjien kanssa.
Tunnistepohjaisessa järjestelmässä joukkoliikenteen reaaliaikaisten matkustajainformaatiojärjestelmän luominen ja kehittäminen on mahdollista. Reaaliaikainen matkustajainformaatiojärjestelmä mahdollistaa liikennöinnin seurannan kartalla, järjestelmän kautta tiedottamisen, poikkeustiedottamisen, liikenteen hallinnan ja tiedon välittämisen matkustajapalveluihin ja kuljettajille. Järjestelmä näyttää käyttäjälle ajantasaisen liikennetilanteen pysäkeittäin. Palvelussa asiakas voi etsiä sijainnin pohjalta pysäkkien aikataulua ja tarkastella ajoneuvojen reaaliaikaista sijaintia. 

Waltti- järjestelmän muutos tunnistepohjaiseen järjestelmään sekä mobiilipalveluiden käyttöönotto edellyttää liikennöitsijöiden ajoneuvojärjestelmä uudistusta, palvelupisteiden päivitystä, kaupungin lipputuotteiden määrittelyä sekä asiakkaille tarjottavan informaatiojärjestelmän luomista.  Liikennöitsijät ovat liikennöintisopimuksissaan sitoutuneet tilaajan ajoneuvojärjestelmän päivityksiin. Asiaa on käyty läpi liikennöitsijöiden kanssa ja ajoneuvojärjestelmä saadaan kuntoon sekä kaupungin että PoSEly-keskuksen liikennöitsijöiden osalta 1.5.2021 mennessä. 

Kaupungin henkilöliikenneyksikkö ja TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy ovat laatineet alustan aikataulun siten, että uuden waltti-järjestelmän käyttöönotto olisi 1.5.2021 :

  • Mikkelin mobiilituotteiden määrittely ja luonti Waltin tunnistepohjaiseen taustajärjestelmään helmikuun 2021 aikana
  • Mikkelin mobiilipalveluiden toteutus helmi-maaliskuu 2021
  • Mobiilipalveluiden testikäyttö rajatulla käyttäjäryhmällä maaliskuussa 2021
  • Mobiilipalvelut kaikkien asiakkaiden käytössä huhtikuun 2021 loppuun mennessä
  • liittyminen reaaliaikaiseen matkustajainformaatiojärjestelmään 1.5.2021 alkaen
     

Tunnistepohjainen Waltti-järjestelmän päivitys sekä lisätoiminnot aiheuttavat lisäkustannuksia: Informaatiojärjestelmä
Matkustajainformaatiojärjestelmän perusosion käyttöönottotyö · 2775 € (alv. 0%)
Kevennetyn informaatiojärjestelmän peruspalvelu: · 850 €/kk (alv. 0%)
Mahdolliset optiot · Seuranta 50 €/kk (alv. 0%) · Poikkeushallinta 95 €/kk (alv. 0%) · Raportointi 125 €/kk (alv. 0%) · Tiedote 95 €/kk (alv. 0%) · Liikennevaloetuudet 900 €/kk
Waltti-mobiilipalvelu sekä tapahtumaliput:
Waltti-mobiilipalveluiden käyttöönotto 600 €
Waltti-mobiilipalveluiden jatkuvat palvelut ja ylläpito 600 €/kk
Lisänä veloitetaan maksutapakohtaisesti muuttuva transaktiokustannus myyntitapahtumien lukumäärän mukaan. 
Lisäksi harkitaan käyttöönottoa:
Waltin tapahtumalippuratkaisun käyttöönotto 1000 €
Waltin tapahtumalippuratkaisun jatkuvat palvelut ja ylläpito 500 €/kk

Kaupungin henkilöliikenneyksikkö esittää, että tilataan TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ltä siirto Waltti tunnistepohjaiseen järjestelmään, tilataan reaaliaikainen matkustajainformaatiojärjestelmä sekä waltti-mobiilipalvelut. Palveluista tehdään erilliset sopimukset ja tavoitteena on uudistetun kokonaispalvelun käyttöönotto 1.5.2021 alkaen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että joukkoliikenteen Waltti-lippu- ja maksujärjestelmässä siirrytään tunnistepohjaiseen Waltti-järjestelmään, reaaliaikaiseen matkustajainformaatiojärjestelmään sekä Waltti-mobiilipalveluun 1.5.2021 alkaen. Toimenpiteet tilataan järjestelmän ylläpitäjältä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ltä. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että logistiikkapäällikkö Aki Taavitsainen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy, Pohjois-Savon Ely-keskus

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 135 §:n mukaan sellaisen hankintayksikön päätöksen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseksi, johon ei muutoin sovelleta hankintalakia, voidaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu).

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.