Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 15.12.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 158 Mikkelin kaupungin asiointi-, työmatka- ja koululaisvuorojen joukkoliikennepalvelun optiosopimukset 2021-2022

MliDno-2018-926

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin hankintasäännön (Kaupunginhallitus 18.4.2017 §124)  mukaisesti taloudellisesti merkittävistä hankinta-arvoltaan yli 1 000 000 € (ilman arvonlisäveroa) hankinnoissa tulee kilpailutusasiakirjat hyväksyä ennen julkaisua lauta- ja johtokunnissa niiden omia toimialojaan koskevissa hankinnoissa. Mikkelin kaupunki joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena järjestää avoimen tarjouskilpailun Mikkelin kaupungin alueen joukkoliikennepalvelun hoitamisesta bruttokorvaukseen perustuvan sopimuksen mukaisesti.

Tarjouspyyntö koskee Mikkelin kaupungin keskustan ja lähitaajamien välistä sekä muun haja-asutusalueiden joukkoliikennepalvelua. Paikallisliikenne ei kuulu tähän hankintaan. Hankinnan sopimuskausi kaikkien kohteiden osalta on 13.8.2018 – 5.6.2021, jolle varataan optio jatkosopimukselle 6.6.2021 - 4.6.2022. Nykyiset sopimukset päättyvät 12.8.2018. Paikallisliikenne on kilpailutettu erikseen.

Tarjouspyyntö julkaistaan viikolla 21/2018 jolloin tarjoukset saadaan viikolla 26/2018, jonkä jälkeen tehdään tarjousten vertailu ja pyydetään mahdolliset lisäselvitykset. Uusi sopimuskausi alkaa 13.8.2018. Hallintosäännön 45 §:n mukaan toimielin voi siirtää mm. hankintoihin (29 §)  liittyvää toimivaltaa alaiselleen viranomaiselle.

Kaupungin joukkoliikennepalvelu on kokonaisuudessaan bruttokorvaukseen perustuvaa, jossa lipputulot jäävät tilaajalle eli kaupungille. Vuonna 2017 seudun joukkoliikenne  maksoi noin 1 950 000 € (alv 10 %), josta kaupunki sai lipputuloja noin 360 000 € (alv 10 %). Valtionavustusta viime vuoden kustannuksiin saataneen noin 80 000 €. 

Nyt tehtävän hankinnan arvo on noin 1 700 000 €/vuosi (alv0%). Mikkelin kaupungin joukkoliikennepalvelussa on käytössä viranomaisten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä, Waltti ja hankinnassa vaaditaan sen mukaiset ajoneuvolaitteet.

Joukkoliikennepalvelun kohteet perustuvat joukkoliikenteen palvelutasoon, jossa on huomioitu asiakastarpeet alueittain. Joukkoliikennekohteiden suunnittelu on sovitettu koulukuljetussuunnitteluun.

Koulukuljetukset ovat suljettuja kuljetuksia, joissa esim. lukiolaiset, ammattikoululaiset tai koululaisten kaverit eivät voi kulkea ja käyttää. Siirryttäessä kuljetuksissa joukkoliikennepalveluun kaikki alueen asukkaat, opiskelijat sekä kyläilyt kavereiden luona ovat mahdollisia. Myös vuorotarjontaa saadaan parannettua. Joukkoliikennepalveluun jää edelleen alueellisia kutsujoukkoliikennepalvelua, mutta koulupäivisin ajettavaan liikenteeseen yhdistetään myös kutsuasiointikuljetuksia.

Haukivuoren alue on jo nykyisin perinteisesti kokonaisuudessaan koulukuljetuksineen joukkoliikennepalvelua. Nyt hankinnassa on lähtökohtana, että myös Anttolan alueen koulukuljetukset olisivat kokonaisuudessaan joukkoliikennepalvelua. Ristiinan alueelta yksi koulukuljetuskohde on muutettu joukkoliikennepalvelun puolelle. Tällöin kuljetukset avautuvat kaikkien käyttöön joukkoliikennevuoroina ja lähtökohtana kuljetuksissa on matkojenyhdistely.

Hankintasopimuksen ehdot on kuvattu tarkemmin liitteessä ”Bruttokorvaukseen perustuvan liikennöintisopimuksen ehdot”. Tarjouspyynnön liitteeksi tulee myös henkilötietojen käsittelyn ehdot (EU:n yleinen tietosuoja-asetus).

Tarjouspyynnön kohteet:

  • Kohde 1 Mikkeli – Rahula, Hännilä, Kokkosenlahti alueen päivä, Koulp
  • Kohde 2 Mikkeli – Rahula, Hännilä, Kokkosenlahti alueen päivä, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 3 Asiointiauton päivä koulujen kesäloman ja muiden lomaviikkojen. liikennöintipäivät M-P+++
  • Kohde 4 Haukivuoren alueen päivä, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 5 Anttolan alueen päivä, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 6 Mikkeli - Haukivuori - Mikkeli, liikennöintipäivät MKP, P, Koulp
  • Kohde 7 Mikkeli - Rämälä - Vehmaskylä - Hiirola - Mikkeli, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 8 Mikkeli - Mäntyniemi - Ihastjävi - Pulliala, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 9 Mikkeli - Kovala - Harjumaa - Vanhamäki - Otava, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 10 Ristiina - Suomenniemi - Ristiina, liikennöintipäivät M-P, LS, Koulp
  • Kohde 11 Mikkeli - Parkkila - Anttola - Mikkeli, liikennöintipäivät M-P, P, S, Koulp
  • Kohde 12 Ristiina - Suurlahti - Ristiina, liikennöintipäivät Koulp
  • Kohde 13 Kutsuliikenne Ristiinan kaupunginosan asiointiliikenne, liikennöintipäivät To
  • Kohde 14 Kutsuliikenne Kalvitsa - Loukee - Vehmaskylä - Rämälä asiointiliikenne, liikennöintipäivät KoulpTo

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy tarjouspyyntöasiakirjat julkaistavaksi ja oikeuttaa palvelualueen tekemään niihin vähäisiä muutoksia.

Kaupunkiympäristölautakunta siirtää hallintosäännön 45 §:n nojalla hankintapäätöksen tekemisen tämän hankinnan osalta tekniselle johtajalle.

Päätös

Keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että kutsutaksiliikennettä jatketaan myös Suurlahden suuntaan. Suurlahden suunnan kutsutaksiliikenne ollaan lopettamassa, kutsutaksia käyttävät ovat hyvin iäkkäitä henkilöitä, eivätkä he pysty kantamuksineen kävelemään useita kilometrejä tienvarresta kotiinsa, eivätkä näin ollen pysty käyttämään koululaiskuljetukseen yhdistettyä joukkoliikennettä, joka ajaa vain Suurlahdentietä eikä poikkea sivuteille. Esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin.

Merkitään, että joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Aki Taavitsainen, logistiikkapäällikkö, aki.taavitsainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin maaseutuliikenteiden osalta Joukkoliikennepalvelun liikennöinti on kilpailutettu vuonna 2018 sopimusajalle 1.11.2018 - 31.10.2021. Tarjouskilpailussa varattiin oikeus jatkaa liikennöintisopimuksia optiolla ajalle 1.11.2021 – 31.10.2022. Liikennöintisopimuksilla ovat kaupungin alueen maaseutuliikenteet. Maaseutuliikenteiden linjat sovitetaan ja suunnitellaan Ely-liikenteiden sekä kaupungin kouluverkon tarpeiden kanssa yhteensopiviksi. Liikennöintikokonaisuudet ovat pysyneet ennallaan, linjojen aikataulu- ja reittimuutoksia tehdään syksyisin tarpeen mukaan koulujen lukukausien mukaan. Joukkoliikennepalvelussa on koulupäivävuoroja, asiointivuoroja, koulujen loma-ajan asiointivuoroja sekä kutsujoukkoliikenteitä.  

Asiointi-, työmatka- ja koululaisvuorojenliikennöintikohteita ovat: 
Mikkeli – Rahula – Kuvaala – Särkimäki – Asila – Hännilä – Kokkosenlahti – Parkkila -Mikkeli
Mikkeli – Hiirola – Kalvitsa – Vehmaskylä – Rämälä
Mikkeli – Mäntyniemi – Ihastjärvi – Pulliala
Mikkeli – Kovala – Harjunmaa – Vanhamäki – Otava
Mikkeli – Parkkila – Anttola
Mikkeli – Haukivuori
Suomenniemi – Ristiina – Suomenniemi
Ristiina – Suurlahti
Anttolan alueen vuorot
Asiointiin kutsujoukkoliikennekohteita ovat:
Anttola – Heinälahti – Parkkila – Mikkeli
Mikkeli – Kalvitsa – Loukee – Hiirola – Vehmaskylä – Rämälä
Mikkeli – Vanhamäki – Harjunmaa – Mäntyniemi – Ihastjärvi – Pulliala
Ristiinan ja Anttolan taajamien ympäristöalue

Henkilöliikenneyksikkö on neuvotellut liikennöitsijöiden suostumuksen optiosopimukseen. Kaikki liikennöitsijät ovat valmiita jatkosopimukseen, joten henkilöliikenneyksikkö ehdottaa, että liikennöintisopimuksissa käytettäisiin optio ja linjat kilpailutetaan myöhemmin vuodenvaihteessa 2021/2022. Joukkoliikennepalvelun tuottajien toimintatarkkuus sekä asiakaspalvelu on ollut sopimusaikana luotettavaa ja kiitettävää. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että liikennöintisopimukset optioajalle 1.11.2021 – 31.10.2022 tehdään seuraavasti: 

  • Ihastjärven Linja Oy (linjat Mikkeli – Mäntyniemi – Ihastjärvi – Pulliala, Mikkeli – Kovala – Harjunmaa – Vanhamäki – Otava)
     
  • Tilausliikenne Himanen Oy (linjat Mikkeli – Rahula – Kuvaala – Särkimäki – Asila – Hännilä – Kokkosenlahti – Parkkila -Mikkeli, Mikkeli – Anttola, Ristiina – Suurlahti, Anttolan alueen vuorot)
     
  • Tuplabus Oy (linjat Mikkeli – Hiirola – Kalvitsa – Vehmaskylä – Rämälä, Mikkeli – Haukivuori, kutsulinjat Mikkeli - Heinälahti – Parkkila – Kalvitsa – Loukee – Vanhamäki - Ihastjärvi – Porrassalmi – Kyyhkylä – Löytö –  Ristiina – Mikkeli)
     
  • Ristiinan taksit Reijo Trygg, Raimo Partio, Arto Syrjäläinen (Ristiinan taajaman ympäristön kutsulinjat)

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että Ristiinan taajaman ympäristön kutsutaksiliikenne laajennetaan Suurlahden suuntaan. Vesa Himanen kannatti Jaakko Väänäsen esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jaakko Väänäsen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa ääntä (Kerttu Hakala, Markku Himanen, Pekka Heikkilä, Hannu Tullinen, Marja Kauppi, Jaana Strandman, Paavo Puhakka, Tarja Gråsten-Tarkiainen) ja 5 ei ääntä (Jaakko Väänänen, Vesa Himanen, Jaana Vartiainen, Keijo Siitari, Marita Hokkanen).

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunkiympäristölautakunnan päätökseksi.

Merkitään, että kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arto Seppälä saapui kokoukseen ja kaupunginhallituksen edustaja Mali Soininen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Ihastjärven Linja Oy, Tilausliikenne Himanen Oy, Tuplabus Oy, Ristiinan taksit Reijo Trygg, Raimo Partio, Arto Syrjäläinen

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 43314
Puhelinnumero: 029 56 43300
Markkinaoikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava: 

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinatuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on toimitettava osoitteeseen:

Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta
Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.