Ristiinan aluejohtokunta, kokous 29.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Ristiinan aluejohtokunnan lausunto hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesityksestä 2023

MliDno-2022-85

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Matti Laitsaari, rehtori, Matti.Laitsaari@sivistys.mikkeli.fi
Matti Karttunen, museojohtaja, Matti.Karttunen@sivistys.mikkeli.fi
Sylvia Stavén, kirjastopäällikkö, Sylvia.Staven@sivistys.mikkeli.fi
Susanna Latvala, kulttuuripäällikkö, Susanna.Latvala@sivistys.mikkeli.fi
Jaakko Antila, intendentti, jaakko.antila@sivistys.mikkeli.fi
Tarja Sinioja, nuorisopäällikkö, tarja.sinioja@sivistys.mikkeli.fi
Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi
Johanna Hurmalainen, taloussuunnittelija, Johanna.Hurmalainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.

Mikkelin kaupungin vuoden 2021 tulos oli 3,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Edellisten tilikausien ali-/ylijäämiin kohdistuvien oikaisujen sekä vuoden 2021 alijäämäisen tuloksen myötä Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 33,5 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Talousarviovuonna 2023 ja suunnitelmakaudella 2024-2025 jatkuu erittäin voimakas käyttötalouden sopeuttamisen tarve, jonka edistämiseksi on edellisten vuosien aikana laadittu useita eri talouden sopeuttamisohjelmia. Kaikki talousarviovuodelle 2023 ja suunnitelmavuosille 2024–2025 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältää seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääräiset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset käsittävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestareiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.  Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio).

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 23.9.2022 klo 12.00 mennessä tallennettuna.

---

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antama raami ja tämän lisäksi palvelualueelle kohdistettu säästövelvoite huomioiden. Eläkemenoperusteinen maksu korvataan tasausmaksulla vuonna 2023. Lautakunnan talousarvio on raamin mukainen.

Lautakunnan alaisen toiminnan toimintatuotot ovat 3,275 milj. euroa ja toimintakulut 18,756 milj. euroa. Toimintakate on näin ollen 15,481 milj. euroa. Talousarvioesityksessä ei ole pystytty huomioimaan energian hinnannousun vaikutusta toimintakuluihin.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan hallinnon toimintatuotot ovat 0,019 milj. euroa (ta2022 0,374 milj. €), toimintakulut ovat 2,101 milj. euroa (ta2022 2,833 milj. euroa). Toimintakate on 2,082 milj. euroa (ta2022 2,459 milj. €). Säästötavoitteen saavuttamiseksi hallinnon isoihin kumppanuuksiin – Mikkelin teatterin kannatusyhdistys, Mikkelin musiikkiopiston kannatusyhdistys ja Mikkelin Mikaeli Oy – esitetään 20 prosentin leikkausta.

Kansalaisopiston toimintatuotot ovat 0,528 milj. euroa (ta2022 0,516 milj. euroa), toimintakulut 1,703 milj. euroa (ta2022 1,928 milj. euroa) ja toimintakate 1,175 milj. euroa (ta2022 1,412 milj. euroa). Säästötavoitteen saavuttamiseksi kansalaisopiston kurssimäärää ja järjestöavustuksia esitetään leikattavaksi.

Kirjastopalvelujen toimintatuotot ovat 0,425 milj. € (ta2022 0,429 milj. euroa), toimintakulut 3,386 milj. euroa (ta2022 3,638 milj. euroa) ja toimintakate 2,961 milj. euroa (ta2022 3,210 milj. euroa). Säästötoimenpiteenä kirjaston vakinaisesta henkilökunnasta säästetään 2,5 htv. Pääkirjaston toimintaa joudutaan sopeuttamaan asiointipisteen muuttaessa pääkirjastoon karsimalla lainattavaa aineistoja ja sijoittamalla toimintoja uudelleen. 

Liikuntapalvelujen toimintatuotot ovat 1,547 milj. euroa (ta2022 1,473 milj. euroa), toimintakulut 6,966 milj. euroa (ta2022 7,239 milj. euroa) ja toimintakate 5,419 milj. euroa (ta2022 5,766 milj. euroa). Vuoden aikana laitetaan käytäntöön Patu-ohjelman mukaisia säästötoimenpiteitä, suunnitelmia sähkön käytön vähentämiseksi sähkön hinnan noustessa voimakkaasti sekä avustusten ja kumppanuuksien 20 prosentin leikkausta. Patun mukaisia säästötoimenpiteitä ovat seuraavien liikuntapaikkojen lakkautukset 2022-2023: Paukkulan hiekka- ja jääkiekkokenttä, Laajalammen koiralatu, Karilan latu, Hangastenmaan latu, Anttolantien pururata/valojen poisto, Parkkilan kenttä/valojen poisto, Kalvitsan kenttä/valojen poisto, Hiirolan kenttä/valojen poisto, Hiirolan latu, Harjunman kenttä/valojen poisto, Koskentaipaleen latu, Pellosniemen latu, Veturitallien petanque -kenttien lakkautus.

Nuorisopalvelujen toimintatuotot ovat 0,336 milj. euroa (ta 2022 0,258 milj. euroa), toimintakulut 1,593 milj. euroa (ta2022 1,578 milj. euroa) ja toimintakate 1,257 milj. euroa (ta2022 1,321 milj. euroa. Säästötavoitteen saavuttamiseksi Anttolan nuorisotilasta luovutaan ja avustuksia esitetään leikattavaksi 20 prosenttia.

Museopalvelujen toimintatuotot ovat 0,118 milj. euroa (ta2022 0,115 milj. euroa), toimintakulut 1,370 milj. euroa (ta2022 1,473 milj. euroa) ja toimintakate 1,252 milj. euroa (ta2022 1,314 milj. euroa). Säästötavoitteen saavuttamiseksi vähennetään joitakin kuluja sekä esitetään 20 prosentin leikkausta Jalkaväkisäätiön avustukseen.

Yleisten kulttuuripalvelujen toimintatuotot ovat 0,1 milj. euroa (ta2022 0,1 milj. euroa), toimintakulut 0,570 milj. euroa (ta2022 0,625 milj. euroa) ja toimintakate 0,470 milj. euroa (ta2022 0,525 milj. euroa). Säästötavoitteen saavuttamiseksi esitetään 20 prosentin leikkausta avustuksiin.

Kaupunginorkesterin toimintatuotot ovat 0,203 milj. euroa (ta2022 0,200 milj. euroa), toimintakulut 1,067 milj. euroa (ta2022 1,022 milj. euroa) ja toimintakate 0.864 milj. euroa (ta2022 0,822 milj. euroa). Orkesteri on asettanut tavoitteeksi parantaa toimintakatettaan nostamalla tulotavoitetta ja leikkaamalla kuluja. Lisäksi vuoden 2023 aikana tavoitteena on rakentaa uusi toimintamalli kaupunginorkesterin/kaupungin ja Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli Oy:n kanssa.

Palvelualuejohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät talousarvion kokouksessa.

Liitteenä adressi Otavan kirjaston säilyttämiseksi, adressin on allekirjoittanut 331 henkilöä ja vetoomus Mikkelin kaupungin päättäjille Suomenniemen kirjaston säilyttämisen puolesta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun pohjalta hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle seuraavin muutoksin:

Suvi Kähkönen-Valtoa esitti Anu Kokkosen, Sari Noposen, Jenni Tissarin ja Nina Jussi-Pekan kannattamana, että hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaisiin kumppanuus- ja avustussopimuksiin kohdistuvat säästösummat ovat kohtuuttoman suuria. Toteutuessaan ne vaikeuttavat merkittävästi kuntalaisten elämää. Lautakunta ehdottaa, että lautakunnan alaisista kumppanuus- ja avustussopimuksista leikataan maksimissaan 10 %. Samalla lautakunnan menoraami ylittyy 220 000 €. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 2 jaa ääntä (Mervi Eskelinen ja Mikko Haverinen) ja 9 ei ääntä (Suvi Kähkönen-Valtola, Anu Kokkonen, Sari Noponen, Jenni Tissari, Nina Jussi-Pekka, Veikko Elo, Marko Huuhilo, Jukka Hynninen ja Enrique Tessieri). Puheenjohtaja totesi, että Suvi Kähkönen-Valtolan esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi.

Lisäksi keskustelun aikana hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päätti yksimielisesti, että Karkialammin Kuntotalon viereisen urheilukentän investointi 25 000 €  poistetaan. Eteläisen aluekoulun/ Saimaanportin yhtenäiskoulun investointimäärärahaan lisätään 100 000 € kuntosalilaitteisiin vuodelle 2024. Teknisenä korjauksena esitykseen muutetaan yleisten kulttuuripalveluiden työntekijöiden määräksi kolme henkilöä.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Merkitään, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin kaksi taukoa tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18.06-18.09 sekä klo 20.37-20.42.

Valmistelija

  • Hannu Korhonen, hannu27.korhonen@gmail.com
  • Petri Tikkanen, tikkanen.p@gmail.com
  • Jaana Vartiainen, jaanakj.vartiainen@gmail.com

Kuvaus

Mikkelin kaupungin hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta (21.9.2022 § 89) pyytää aluejohtokunnilta lausuntoja 14.10.2022 mennessä talousarvioehdotuksesta vuodelle 2023. Lausunnot tulee toimittaa suoraan kaupunginhallitukselle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Korhonen, hannu27.korhonen@gmail.com

Ristiinan aluejohtokunta antaa lausunnon hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesityksestä vuodelle 2023.

Päätös

Ristiinan aluejohtokunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

”Ristiinan aluejohtokunta pitää tärkeänä kirjaston, nuorisopalveluiden, liikuntapalveluiden, kansalaisopiston ja yleisten kulttuuripalveluiden helppoa saavutettavuutta sekä niiden ulottamista koko kaupungin alueelle.  

Lautakunnan tavoitteistossa korostetaan eri toimijoiden yhteistyötä, paikallisuuden merkitystä ja myös Mikkelin mainekuvan parantamista viihtyisänä asuin- ja kulttuurikaupunkina. Aluejohtokunta osallistuu mielellään näiden tavoitteiden toteuttamiseen voimavarojensa mukaan. Kuitenkin Mikkelin vetovoiman rakentuminen voi toteutua vain eri lautakuntien palveluiden yhteisenä ponnistuksena, ei yksinomaan hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan toimin. Vetovoimaa edistävät toimiva elinkeinopolitiikka ja maan käytön suunnittelu, onnistunut taloudenpito sekä myönteinen ja tulevaisuuteen uskova mielikuva kaupungista. Vetovoimasta kertoo mm. väestökehitys ja suorimmin työvoiman ja opiskelijoiden hakeutuminen paikkakunnan yrityksiin ja oppilaitoksiin. Tässä on parantamista.

Hyvinvointialueen aloittaessa 2023 ovat ennalta ehkäisevän toiminnan vastuut isolta osin lautakunnan edustamissa palveluissa. Yhteistyö hyvinvointialueen kanssa kulttuurin hyvinvointivaikutusten edistämiseksi tukee merkittävästi tätä tavoitetta. Samoin lähiliikuntapaikkojen kehittäminen ja erimuotoiset ulkoilureitit ovat tässä pyrkimyksessä välttämättömiä. Liikunta- ja harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen eri-ikäisille väestöryhmille on tärkeää.

Aluejohtokunta pitää valitettavana patu-prosessin yhteydessä suunnitellun Pelloksen hiihtoreitin sulkemista.

Aluejohtokunta esittää, että haja-asutus alueiden lähiliikuntapaikat tulee säilyttää.

Osallistuvan budjetoinnin käytön lisääminen on tavoiteltavaa. Kuitenkin aluejohtokunta kummeksuu asian toimeenpanoa, mikäli johtokuntien asemaan suunnitellut supistukset toteutuvat.  

Mikkelin Kulttuurin Unelmavuoden 2022 aikana hyviksi koettuja ja havaittuja konsepteja ja käytänteitä toivotaan hyödynnettävän myös jatkossa. Samalla varmistettaisiin myös, että tarjonnasta hyötyvät myös kaupunki keskusta alueen ulkopuoliset alueet.”

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.