Kaupunkikehityslautakunta, kokous 5.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 129 Valtuustoaloite: Valmiussuunnitelma päivitettävä ja väestönsuojista informoitava

MliDno-2022-1202

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Valtuutettu Satu Taavitsainen ym. esittivät 21.3.2022 valtuustoaloitteenaan otsikkoasiasta seuraavaa:

"Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Mikkelin kaupunki päivittää valmiussuunnitelmansa. Kaupungilla on sekä normaalioloissa että häiriö- ja poikkeustilanteissa keskeinen vastuu kuntalaistemme tarvitsemista peruspalveluista. Varautuminen edellyttää, että kaikilla toimialoilla on laadittu tarvittavat suunnitelmat. 

Lisäksi esitämme, että kaupunki informoi kuntalaisia väestönsuojista, tilapäisistä väestönsuojista, niiden kapasiteetista ja niihin liittyvistä toimintavoista. Jokaisen mikkeliläisen tulee tietää, minne mennä väestönsuojaan tilanteen niin vaatiessa.

Mikkelissä 21.3.2022 

Satu Taavitsainen, SDP

Hannu Tullinen, Soile Kuitunen, Raine Lehkonen,
Petri Tikkanen, Jatta Juhola, Paavo Barck,
Jenni Tissari"

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen valmisteltavaksi.

Edelleen kaupunginhallitus päättää, että vastaus aloitteeseen tulee käsitellä kaupunginhallituksessa viimeistään elokuussa 2022.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Vastaus 21.3.2022 esitettyyn valtuustoaloitteeseen: Valmiussuunnitelma päivitettävä ja väestönsuojista informoitava. 

Väestönsuojat ovat keskeinen osa koko kaupungin turvallisuusinfrastruktuuria, mutta kaupungin rooli niiden suhteen on rajattu. Pelastuslaitoksilla on yhdessä kuntien kanssa rekisterit ja tiedot väestönsuojista; missä ne sijaitsevat, väestösuojan paikkamäärämitoitus ja missä normaaliajan käytössä väestönsuojat ovat.

Etelä-Savossa väestönsuojatiedot on inventoitu pelastusviranomaisen kanssa. Riskien ja uhkien minimoimiseksi kuntien valmiussuunnitelmien kaikkia tietoja ei anneta normaaliaikana julkisuuteen eikä kokoontumispaikkaa ilmoiteta erikseen merkein. Kiinteistökohtaiset väestönsuojatiedot ovat luonteeltaan tällaisia tietoja. Kiinteistökohtaisesti käyttäjille ne on syytä olla tiedossa, mutta julkisesti niiden kaikkien sijaintia ei tiedoteta.

Mikkelissä väestönsuojien määrällinen tilanne on hyvä. Väestönsuojien kattavuus on Etelä-Savossa keskimäärin noin 55 %. Mikkelissä kattavuus on huomattavasti keskimääräistä suurempi, noin 84 %. Väestön suojaamisen ja väestönsuojien käyttöideologian kannalta niiden avulla ei ole tarkoituskaan suojata koko väestöä. Väestönsuojat on tarkoitettu ja mitoitettu ensisijaisesti ihmisten suojaamiseen. Poikkeuksena ovat opaskoirat, joiden tulee päästä omistajiensa mukana väestönsuojiin.

Kunnilla ei ole lakiin perustuvaa velvoitetta rakentaa yleisiä väestönsuojia, kuitenkin vuonna 1970 Mikkelin kaupunki rakennutti Naisvuoren väestösuojan. Väestönsuojien tarvetta arvioidaan osana kuntien omaa varautumis- ja valmiussuunnittelua. Sen sijaan uudisrakentamisen yhteydessä kiinteistön omistajalla on velvollisuus rakentaa rakennukseen tai sen läheisyyteen pelastuslain nojalla väestönsuoja, mikäli rakennuksen tai samalla rakennuspaikalla olevien rakennusten kerrosala on vähintään 1200 kerrosneliötä.

Mikäli kaupungin toimesta rakennetaan 1200 kerrosneliön tai sitä suurempia uudisrakennuksia, on niihin rakennettava lain edellyttämä, tai mahdollisesti suurempikin määrä väestönsuojia. Mikkelin kaupunki on myös tehnyt toimenpiteitä omien suojiensa kunnon ja varusteiden osalta, niitä jatketaan edelleen. On myös tärkeää huomata, että suurin osa väestönsuojista sijaitsee yksityisissä rakennuksissa, ja näiden suojien ylläpidosta vastaa rakennusten omistajat. Tämä asettaa lisähaasteita väestönsuojien yleisen tietoisuuden ja saatavuuden suhteen.

Väestönsuojien rakentamista, niiden teknisiä vaatimuksia ja suojaamisominaisuuksia, ohjataan Suomessa valtakunnallisesti Sisäministeriön toimesta. Linjaukset suojien rakentamisesta ja suojauksesta ovat osa puolustus- ja turvallisuuspolitiikkaamme; niitä tarkastellaan turvallisuus- ja puolustuspoliittisten selontekojen ja kansallisten riskinarvioiden yhteydessä. Koska vaatimukset ovat selkeästi kansallisella tasolla säädöksillä ohjattuja, ei niiden yläpuolelle meneviä vaatimuksia voida asettaa alueellisesti tai paikallisesti.

Viranomaiset tiedottavat ja ohjeistavat väestöä erilaisissa häiriö- ja poikkeusoloissa aina tilanteen edellyttämällä tavalla. Tämä vastuu jakautuu useiden eri viranomaisten ja tahojen kesken, ja kaupungin rooli tässä yhteydessä on enemmänkin tukija ja tiedon välittäjä. Kaupungin tehtävä on tukea pelastusviranomaisten työtä tarjoamalla resursseja ja alustoja tiedon jakamiseen.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että yksilön päätös siitä, mihin väestönsuojaan mennä hätätilanteessa, riippuu monista tekijöistä, kuten henkilökohtaisista olosuhteista ja tilanteen erityispiirteistä. Kaupunki pyrkii varmistamaan, että kaikilla on pääsy tarvittavaan tietoon tehdäkseen parhaan mahdollisen päätöksen tilanteen niin vaatiessa.

Valmiussuunnitelman kehittämisen yhteydessä on pohdittu väestönsuojien asiakokonaisuutta, ja valtuustoaloitteen kysymystä on hyödynnetty valmiussuunnittelun valmistelussa ja vastaus synkronoitu valmiussuunnitelman päivityksen yhteyteen.
Mikkelin kaupungin valmius- ja varautumisen työryhmä on tehnyt valmiussuunnitelmaan päivitystä vuoden 2022–2024 välisenä aikana. Valmiussuunnitelman yleisen osan päivitys on valmistunut päätöksen tekoon ja on erillisessä päätöksentekoprosessissa. Valmiussuunnitelman kaikki liitteet ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.